Processfunderingar HERMS
Mitt bryggsystem har alltid varit under konstant utveckling de senaste 5 åren och jag har lite funderingar inför nästa steg.
I nuläget består det av: (http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=3490)
36L Varmvattentank
50L Mäsk/Lakkärl
50L Kokgryta
Jag har hittils bara testat att köra den som RIMS (Recirculating Infusion Mash System) men jag ska börja testa HERMS (Heat Exchanged Recirculating Mash System) också så småning om.
Min tanke är att i framtiden införskaffa en ny 78L kokgryta och rotera den nuvarande 50L kokgrytan till varmvattentank installera 2*2.3kW elelement inuti och även montera in en kopparrörsslinga för att köra HERMS. Vinsten med det är att jag bara behöver uppvärmning på två ställen och att jag kan utnyttja lite mer effekt till uppvärmingen.
Ett tänkbart bryggexempel blir då så här:
Batchstorlek: 40L
Kokvolym: 47L
Malt: 8kg
Mäskvatten (1:3): 24L @ 72C --> 66-67C
Lakvatten: 33L @ 75C
Så bryggprocessen blir då
Fyll upp VVT (varmvattentank) med varmvatten till 50L och värm upp till 72C
Pumpa över 24L från VVT till MLG (mäsk/lakgrytan) och blanda i malten.
Recirkulera mäskvätskan igenom slingan i VVT
Fyll upp VVT och värm upp vattnet. (Till lakning)
Laka
Koka
Här uppstår genast ett litet problem. Vattnet i VVT är för varmt (72C) för att recirkulera mäskvätskan. I princip räcker det nog med en 2-3C över mäsktemperaturen för att kunna hålla en jämn temperatur.
Alt1: Tillsätta mer vatten till VVT så att temperaturen sjunker till 68C
Alt2: Mäskar in med så pass mycket vatten att man får mindre skillnad mellan VVT och mäsktemp och sedan värmer upp mäsken de sista graderna genom att recirkulera mäskvätskan. Nackdelen här är att man kanske måste gå upp till 5:1 i mäskvatten innan man får en tillräcklig temp.
Alt3: Värm upp VVT till 68C och mäska in 1:3 vilket ger temperaturen 63C och sedan recirkulera mäskvätskan upp till 67C som en slags stegmäskning.
Nästa steg blir att tillsätta mer vatten till VVT för att kunna ha en tillräcklig volym för att kunna flödeslaka. Även om det teoretiskt behövs 33L lakvatten så behövs det mer iom flödeslakningen. Man behöver helt enkelt ha vätska över maltbädden under hela lakförloppet.
Problemet med att fylla på VVT med varmvatten är att tempen sjunker och om man samtidigt reirkulerar mäskvätskan kommer dess temp att sjunka och det är inte önskvärt.
Alternativet där är helt enkelt bara att stoppa recirkulationen tills man kommer upp i temp igen, men detta kan ta lite tid. Det här problemet får man ju inte med RIMS men med HERMS överväger ändå nackdelarna.
Resten av processen är sen bara att börja tappa av till kokärlet samtidigt som man tillsätter vatten från VVT, dvs flödeslakning.
Sen är det kok med 2st 2kW induktionsplattor.
Jag vet att det inte är många som kör RIMS eller HERMS system, men jag tänkte ändå höra vad ni har för smarta förslag på en optimal process. Man behöver ju inte själv ha kört ett för att förstå principerna.
Så kom fram med lite smarta processförslag som jag inte tänkt på, eller helt enkelt berätta hur ni gör!