Riskerar jag flaskbomber?

Står inför ett dilemma inför dagens planerade flasktappning.
Bryggde en Oatmeal stout (i princip samma som Weinkeller nämnde i en tråd för ett tag sen) för tre veckor sedan.
Drabbades av låg utjäsning, från 1.053 till 1.021. Vet inte riktigt vad som varit problemet. Använde Ringwood och har läst att den kan strula ibland. Jäste i ungefär 18 grader vilket är lägsta rekomenderade temp. Kanske det som varit problemet?

Hur som helst. Jag tog utt ett prov och sockrade upp till 1.030. Ställde det under luftvärmepumpen där det är betydligt varmare.
Kontrollerade provet idag och det visade 1.017. SG i hinken är fortfarande 1.021. Där har jag senaste veckan haft ca 21 grader.

Då till frågan...tror ni det är sockret som "väckt" jäs-processen (i provet) eller är det den kraftiga tempraturhöjningen?

Om ni tror på sockret - hur fasen gör jag för att inte riskera flaskbomber?

Sv: Riskerar jag flaskbomber?

Det där är knivigt. Kanske kan du få upp jäshinken under värmepumpen också? Förr eller senare kommer jästen jobba ner de där 4 punkterna, och sker det i flaskan blir det en hel del kolsyra. Om du struntar i primingsocker helt borde du hamna någonstans runt 4,5% CO2, vilket är som en högt kolsyrad veteöl.

Think globally. Drink locally.

Jo, jag skulle kunna ställa hinkarna där. Vid vilken tempratur riskerar man felsmaker i det här läget? Det är ca 24-25 grader under värmepumpen. Wyeast rekomendation för jästen är 18-23 grader.
Behöver jag röra upp jästen från botten för att få igång den?

4 Senast ändrad av megen (2011-01-30 23:32:31)

Ja fast lite socker brukar ju boosta upp utjäsningen nån pinne. (eller ner kanske smile ). Iaf så behöver du inte vara orolig för flaskbomber. Eftersom kolsyrenivån i en stout inte ska vara sådär skyhög, så ligger inte flaskbomber så nära till hands, även om det jäser ner nån pinne extra. Det värsta som kan hända är nog att det blir lite mer kolsyra än planerat. DVS att du då inte fuckar upp totalt och primar med mer socker än det ska vara, men är du noga så är det nog inga problem. Har du i 4,5-5g socker per liter öl så kommer du defenitivt inte att få flaskbomber.

Pluntan skrev:

Jo, jag skulle kunna ställa hinkarna där. Vid vilken tempratur riskerar man felsmaker i det här läget? Det är ca 24-25 grader under värmepumpen. Wyeast rekomendation för jästen är 18-23 grader.
Behöver jag röra upp jästen från botten för att få igång den?

Min erfarenhet och efter vad jag kunnat läsa mig till så har en sådan höjning mot slutet av jäsningen ingen negativ påverkan av smaken på ölen förutom att den kanske blir lite renare och bättre utjäst. Tex så ställer jag alltid mina lageröl varmare ett par dagar i slutet av jäsningen för att bli av med diacetyl och garantera utjäsningen. Jag hade flyttat den till varmare plats och eventuellt rört upp lite jäst i suspension, de där fyra pinnarna kan vara bra att få ner innan flaskjäsning,

Weinkeller skrev:

Min erfarenhet och efter vad jag kunnat läsa mig till så har en sådan höjning mot slutet av jäsningen ingen negativ påverkan av smaken på ölen förutom att den kanske blir lite renare och bättre utjäst.

+1. Att höja temperaturen mot slutet av jäsningen ger ingen som helst negativ smakpåverken, tvärtom hjälper det till att bli av med acetaldehyd och diacetyl och allsköns elände som jästen kan ha ställt till med i början av jäsningen.

Think globally. Drink locally.

Ringwood är ju väldigt högflockande, och har det gått så här lång tid lär den sitta som gummi i botten på kärlet. Tror inte du kommer se någon effekt av temperaturen om du inte först ser till att få jästen i suspension igen. Känner jag den jästen rätt så får du antingen röra runt med en slev, eller skaka om hela kärlet.  Lite lätt "gungande" kommer inte räcka om den gått och lagt sig, man brukar kunna vända upp-och-ner på hinken utan att den flyttar sig.

/Calle

PS
Att det "sockrade" provet visar lägre FG efter ny jäsning behöver inte alls betyda att den jäst ut mer av vörten. Tänk på att sockret förjäses 100% och att det ger "negativt" FG d.v.s den nya alkohol som bildas sänker den skenbara extrakthalten du mäter när du tar ett "FG". Det nuvarande värdet på 1021 låter ju dock misstänkt högt, så jag skulle nog inte våga flaska ölet.

Det ni säger låter högst rimligt.
Ikväll tar jag fram slev, flyttar hinken samt hoppas att dotra håller sig borta från hinkarna nu när de kommer stå på ett mer iögonfallande ställe.

OK, håll i er för nu blir det mattelektion:

Ursprungligt extrakt:
OE = 53 °Ö = 13,1 °P

Skenbart extrakt efter jäsning:
AE = 21 °Ö = 5,3 °P

Ballings formel ger verkligt extrakt
RE = OE - (OE - AE)/(1,22 + 0,001*OE) = 6,8 °P = 27 °Ö

Och sen om man räknar med sockret:
OE = (53+30-21) = 62 °Ö = 15,2 °P
AE = 17 °Ö = 4,3 °P
RE = OE - (OE - AE)/(1,22 + 0,001*OE) = 6,4 °P = 25 °Ö

Så möjligen har det jäst ut något men det kan också vara inom felmarginalen.

För övrigt så tror jag du gör rätt som försöker röra upp jästen, den är som sagt väldigt flockulerande.

/Maltematikern

Eftersom det dykt upp fler frågor från folk som använt samma jäst tänkte jag återkoppla om hur det gick i mitt fall.
Jag gjorde enligt förslagen och rörde upp jästen, höjde tempen något och lät det stå i ca en vecka.
Hände inte ett skvatt med SG't så jag primade med 4g/l och tappade upp på flaskor.
Efter två veckor kolsyrenivån normal och ölet var gott.

Ställde sen in flaskorna i ett svalare rum (där var tempen runt 12 grader). Tod en öl lite då och då och allt var normalt. Efter ytterligare någon månad hade det hänt något. De innehöll nu enorma mängder kolsyra - jästen gjorde jobbet till slut (som någon sa att den skulle göra)
.
Efter att ha gjort mig av med kolsyran i ett mätprov mätte jag återigen FG (som har visat sig vara FG). Nu visade stickan 1.013.
Summa summarum tog det nog runt 8 veckor för min öl att jäsa ut. Det som förvånar mig är att den trivdes så bra i mitt kylrum.

Här är slutresultatet (tog lång tid att hälla upp..):

http://www.humle.se/punbb/images/upload/CIMG4171.JPG

Mmmm, jag är beredd med sked och haklapp :-)

Skål
/Bf

Jag satte på flaska igår med beräknat 7,5g socker/liter, det kan ha blivit en liten missbedömning med torrhumlepåsar och annat så nära 8g/liter... Ölen håller FG 1010 och jästen är weihenstephanerjästen.
Idag har jag kolsyra, inte brutal men skummet ville klättra uppåt i flaskan efter öppning. Kan jag räkna med en napalm i gardroben om ett par dagar?

http://bryggradio.com
http://sverigesbryggradio.blogspot.se

Jag primar alltid med 8g/liter. Det är två flaskor som pajat och jag har tappat flera hundra. Troliger beror detta på dålig omröring, så sockret inte fördelat sig jämnt. Med utjäsning på 1010 ska det vara helt ok.

Martin

På gång: Red Ale
Jäser/Lagrar: Svensköl
På flaska:
På Fat: Pail Offer

Tackar, ballista! Jag kan andas ut lite. Min oro berodde också på det faktum att kolsyran utvecklats under 24h

http://bryggradio.com
http://sverigesbryggradio.blogspot.se