mans skrev:Chubb skrev:Har tänkt återanvända jästkakan från en öl jag ska brygga strax, problemet är bara att jag tänkt torrhumla den första ölen. Jag brukar göra detta direkt i jästunnan utan humlepåsar men då blir det ju svårt att använda jästkakan igen.
Om du tvättar jästen så är det väl inget problem?
Kanske ska specificera mig lite bättre. Ska försökt brygga en pale ale och tänkte sedan tappa över denna till sekundär, brukar inte tappar över öl till sekundär. Gjorde det till en början men har fått klarare öl av att inte göra det (nu ska vi inte ägna denna tråden till att börja diskutera kring sekundärjäsningens vara eller icke vara). Hur som helst tänkte jag först att jag skulle brygga barley winet när jag flasktappade pale alen och då använda hela jästkakan till barley winet. Därav behovet av humlepåsar.
Blev lite offtopic med huruvida man behöver använda påsar eller inte.Tänkte mer denna tråden som en tråd angående vad folk som kör med humlepåsar använder som tyngd. Finns säkert många finner det onödigt att använda humlepåsar. En stor fördel som jag ser det är att man kan plocka ur torrhumlingen om man inte kan flasktappa ölet när man planerat (utan att behöva tappa om ölet till ett nytt kärl dvs).
Hur som helst så har jag insett att det kanske kan vara värt att tappa om till sekundär och torrhumla med eller utan påse där, kan lätt bli mycket jobb för en dag att både brygga en öl och tappa en öl. Använder jag påse så känns glaskulor som en väldigt bra idé. Är det andra som har fler tips än vad som tagits upp hittills i tråden är dem väldigt välkomna med.
http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/