2 tomma tuber - vad gör jag för fel?

OK, jag hade en föraning att det skulle bli problematiskt att gå över till fattappning med tanke på min totala avsaknad av praktisk ådra. Men jag ger inte upp än, det finns ju kunnigt folk att fråga om hjälp.

Jag har lyckats tömma 2 st 425g-tuber senaste veckan och det är ingen pyspunka vi snackar om utan snarare kaskader av iskall kolsyra över hela köksgolvet. Första tuben fick jag hyfsat ordning på (efter att ha rotat fram handskarna och skruvat åt så hårt jag bara pallade). Som tur var fanns tillräckligt med kolsyra kvar för att fylla 9-litersfatet med Ordinary bitter (tur att det inte behövs så mycket kolsyra i den). Till nästa tub skaffade jag gängtejp, som jag har läst ska hjälpa till att hålla tätt mellan regulator och trapetz-adapter. Efter flera varv över gängorna skruvade jag glad i hågen på adaptern på regulatorn så hårt jag kunde och sedan på med gastuben. Denna gång gick det om möjligt ännu mer åt helvete. Kolsyran forsade ut i kopplingen mellan regulatorn och adaptern och jag kunde inte skruva åt tillräckligt hårt för att stoppa flödet. Ytterligare en tub åt helvete alltså.

Som ni förstår vill jag inte uppleva samma sak med nästa tub och frågar därför om hjälp. Jag har läst att man inte vill skruva åt för hårt för att man då riskerar att förstöra packningarna i kopplingen. Trodde därför att det skulle räcka med handkraft, men uppenbarligen inte. Hur gör ni andra, skruvar ni åt med skiftnyckel? Och använder ni gängtejp? Eller finns det nåt annat sätt att få det tätt? Det är just i kopplingen mellan regulatorn och adaptern läckaget sker.

2 Senast ändrad av Thomas Fransson (2011-01-23 14:11:01)

Sv: 2 tomma tuber - vad gör jag för fel?

Själv använder jag inte trapezkopplingen så jag kan inte ge dig några direkta råd där.
Men gängtejp kör jag på mina 300g tuber som jag använder när jag tar med mig fat till diverse ställen.

Gängtejpen måste täta direkt, annars får man skruva isär illa kvickt, ta bort den gamla gängtejpen och på med ny tills man får det tätt.
Den tål oftast inte att gängas ihop och sedan isär utan att skadas. Jag drar mitt för hand och efterdrar en smula med skiftnyckel.
Men det beror så klart på vilken typ av kopplingar och packningar man har.

Vi får hoppas att ngn med hands-on erfarenhet kan hjälpa dig.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Jag har den integrerade modellen och har inte haft några sådana problem. Gastuben skruvar jag på med handkraft och man behöver inte dra särskilt hårt. Det finns någon slags pasta man kan använda i stället för gängtejp, kanske det kan vara värt att kika på.

/Per

Think globally. Drink locally.

Drar själv på trapetzadaptern på tuben med skiftnyckel och rörtång som mothåll.

Mellan trapetzadapter och regulator så har jag gängtejp...MYCKET gängtejp...typ så mycket gängtejp att kunna urskilja att det faktiskt finns gängor därunder tejpen är helt omöjligt. Efter det är det bara att hålla mothåll med rörtång (eller skruvstöd om man har det) och spänna på rejält.

Fö anser jag att trapetzskruv på gasflaskor är djävulens påfynd. Jag menar 650 spänn eller vad adaptern kostar för att kunna använda en normal regulator.

instämmer med föregående talare, mkt gängtejp, dra som fan med två skiftnycklar i mitt fall, sen räcker det med handkraft för flaskan...
kanske du har har skadat packningen?

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Det låter som om du har nåt som är kajko på grejjerna!
Jag har aldrig behövt använda mer än handkraft med mina prylar och det är trapetz plus regulator.
Jag tippar på att packningen är kass.

mvh H

Hmm, känns som att jag ska testa med skiftnycklar och mer gängtejp innan jag skyller på prylarna. Så det finns ingen risk att paja packningen om man "drar åt som fan"?

Thomas - jag har inte vågat skruva isär pga risken att sabba packningen i adaptern. Stoppar flödet av gas om man skruvar loss adaptern från regulatorn (och adaptern sitter kvar på gasflaskan)? Säkert skitpantade frågor men jag har inte riktigt fått kläm på hur det hela funkar än...

hehe, jag menar kanske inte "som fan" egentligen, men den ska dras åt ordentligt, dvs trapetz>regulator.. bommade själv på det med första flaskan som drabbades av pyspunka, så då blev det gängtejp och dra åt som.. ordentligt, men inga överdrifter så klart, mellan trapetz och flaska drar jag med händerna och det duger bra..
men du verkar ha haft mer än bara pyspunka, så kanske nåt är knasigt ändå då...

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

har man inte en nylonpackning mot röret i regulatorn? har glömt hur det ser ut på min. men har en vanlig regulator och trapetz adapter. Drar lite lätt med en polygrip bara. (hittade inte min stora skiftnyckel). Och eftersom det funkade så har jag fortsatt på samma koncept. Nu sitter ju regulatorn och adaptern ihop, så jag bara losar tflaskan och byter, sen drar på den för hand. det är ju den packningen som ska täta mot flaskan och inte dras för hårt. Hade en lapp som följde med, ska se sen om jag hittar den. I så fall kan jag kolla exakt.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Jag har två stycken adaptrar av den gamla varianten till 300g flaskor. Inte en chans att det funkar med gängtejp, och gummipackningar kan man också glömma. Det enda som pallar trycket är en hård nylonpackning av samma typ som följer med från början, rejält åtdragen med nycklar.

Jag är mycket förvånad att ni lyckas med gängtejp - det funkar inte ens med trycket i vattenledningarna för mig, möjligen om det bara handlar om några timmar eller så. Och det är ju inte i närheten av trycket i kolsyreflaskorna.

Är inte poängen med den nya packningen att man ska slippa sånt här strul?

Själva vitsen med Trapetz-adaptern och regulaton med integrerad Trapets-adapter är att packningen som sitter i botten på adaptern skall göra så att det sluter tätt. När man skruvar på flaskan pressas packningen mot tuben av tycket i flaskan. Det skall inte behövas någon gängtejp och man skall inte behöva några verktyg för att "dra åt" adaptern. Man riskerar då tvärtom att förstöra packningen och dess funktion. Detta finns noggrant beskrivet i den medföljande instruktionen.
Några har haft problem med adapter av Typ1=grön packning, där packningen blivit deformerad av att man skruvar av flaskan när det fortfarande är tryck i den. Det finns nu en vit packning som ersätter den gröna. Det har även kommit en gasflaska från Sodastream med en liten "platta" i stället för "pigg" som inte verkar fungera tillsammans med Typ1. Adapter av Typ2=svart packning har inget problem med packningen då den är av ett annat material och den fungerar tillsammans med alla kända flasktyper.

Trapetz-adaptern har jag inga problem med, den sluter tätt mot gasflaskan utan att jag behöver dra åt speciellt hårt. Det är i kopplingen mellan adaptern och regulatorn läckaget sker.

13 Senast ändrad av PHe (2011-01-24 16:43:37)

Jag kör själv med Trapetz-Adapter och en vanlig "mässningsregulator" helt utan gängtejp.
Har du kollat så att du har en teflonpackning i regulatorn (mellan adapter och regulator)?
Har du rätt gänga på regulatorn, vanlig gasgänga W 21.8x1/14"?

PHe skrev:

Jag kör själv med Trapetz-Adapter och en vanlig "mässningsregulator" helt utan gängtejp.
Har du kollat så att du har en teflonpackning i regulatorn (mellan adapter och regulator)?
Har du rätt gänga på regulatorn, vanlig gasgänga W 21.8x1/14"?

+1
det var den packningen jag mena i mitt inlägg

Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher

Råkat ut för pyspunka jag med. Använde gängtejp mellan regulatorn och trapetz-adaptern. Men nu jar jag varit nere i verkstaden och använt skruvstäd och skiftnyckel tills det blev brunt i kalsongerna. Så nu jävlar om det blir pyspunka igen.

Nån teflonpackning har jag dock inte sett skymten av, stod ingen om nåt sådant i det lilla beskrivningsbladet man fick med heller.

Ikväll blir det försök nr 2. Är gasflaskan tom imorgon då #¤%&/(I)OO(/!!!!!

mellan flaska och trapetz adapter räcker handkraft. Gängtejp ska INTE användas. Där sitter en urformad packning som tätar medelst gastrycket. Därför det känns som om den var lite lös när man ska byta flaska. Sen mellan trapetzadapter och regulator finns en tefflonpackning. Den ska täta utan annat junk. Bara dra den måttligt. Det är ju inte superhöga gastryck vi snackar om här.
Har man däremot dragit trapetzadaptern för hårt, kanske packningen har dött. Köp en ny! Finns som reservdel.

Hej!
Har köpt corneliusfat, lilla regulatorn (Artnr 49599), trapetzadapter (49600), extra bra packning (49600H) på Maltmagnus.
Nu när jag ska vrida på sodastreamtuben i adaptern pyser koldioxid ut mellan adaptern och tubtoppen, trots packningen. Det pyser alltså när man börjar vrida på tuben. Ska man bara vrida på den lite till så det tätnar eller finns risk att läckaget ökar när man vrider på den mer? Fattas något eller är det bara modet att vrida på tuben mer, som fattas?

Svensk bruksanvisning:
http://mariestadsnyabryggeri.files.wordpress.com/2013/09/bruksanvisning-braumeister-20l-50l-mars-2011.pdf

=Ingogringo]Hej!
Har köpt corneliusfat, lilla regulatorn (Artnr 49599), trapetzadapter (49600), extra bra packning (49600H) på Maltmagnus.
Nu när jag ska vrida på sodastreamtuben i adaptern pyser koldioxid ut mellan adaptern och tubtoppen, trots packningen. Det pyser alltså när man börjar vrida på tuben. Ska man bara vrida på den lite till så det tätnar eller finns risk att läckaget ökar när man vrider på den mer? Fattas något eller är det bara modet att vrida på tuben mer, som fattas?

hej.så här gör jag . man skruvar ihop trapetsadaptern med regulatorn.mellan sitter det en vit packning-(teflon?).
sen innan man skruvar allt på co2-flaskan kan man öppna-skruva in på regulatorn så att det inte blir ngt mottryck.snabbt som fan på med flaskan.
å sen skruva av trycket på regulatorn.allt för att inte sabba packningen mellan trapets-co2 flaskan.mvh stefan

Tack för smart tips, ska testa detta!
:-)

Svensk bruksanvisning:
http://mariestadsnyabryggeri.files.wordpress.com/2013/09/bruksanvisning-braumeister-20l-50l-mars-2011.pdf

Njae även om det var öppet spjäll genom regulatorn så flödade massvis med gas i området mellan flaskan och trapetsadaptern. Om jag fortsätter töms tuben på koldioxid. Kanske fel att använda Sodastream, bättre med Wassermax eller AGA.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/4.JPG
http://www.humle.se/punbb/images/upload/3.JPG

Svensk bruksanvisning:

21 Senast ändrad av NilusDux (2012-11-02 12:33:59)

Kanske en lösning...
I adaptern kan det finnas en liten justerskruv som du kommer åt uppifrån(regulatorn sitter uppe, gasflaska(sodastreampatron) nere), jag vill minnas att det är 2 mm insex.

1 skruva isär regulatorpaketet (adapter och regulator), lägg regulator åt sidan.
2 du börjar med att skruva upp justerskruven i adaptern den så att gasflaskeytan(skruven ska vara uppskruvad från gasflaskesidan) är plan.
3 skruva fast gasflaskan i adaptern
4 skruva ner justerskuven tills det börjar pysa, skruva sedan upp den tills det slutar pysa och räkna varv du behöver skruva bak innan det sluta pysa.
5 skruva sedan av adaptern från gastuben
6 skruva ner justerskuven, de varv du hade innan...
7 skruva ihop adaptern med regulatorn
8 skruva ihop regulatorpaketet med gasflaskan, snabbt!!!
9 öppna regulatorn till önskat tryck.

alternativlösning 1
Sälj sodastreamflaska och adapter till intet ont anande nybörjare på säljsidan, använd intäkterna till att delfinansiera en egen 5kg tub.

alternativlösning 2
Jaga på Malte så att han återigen tar in "regulator Trapetz typ2 (8975)" som är anpassad till sodastreamflaskan, den fungerar bra.

/Nilus

hominem coquo cervisia

Tack för tipsen!
Fanns ingen insexskruv.
Trapetsadapter typ 2 tyvärr slut på Humle, inte Malte smile men har beställt på http://www.brewtech.se, se sid 2 på Beställ produkter.
Finns fina grejer här, adaptern kommer i veckan.

Svensk bruksanvisning:

hej hur gick det.var det packningen som var paj llr? llr har du bränt ngn mer tub?mvh stefan

Jo nu fungerar det med trapetzadatern från Brewtech och med den är det helt tätt. Inväntar "sytråd" från Humle för att minska skummängden när man tappar ur ölet via Perlickkranen. smile

Svensk bruksanvisning:

Ingogringo skrev:

Jo nu fungerar det med trapetzadatern från Brewtech och med den är det helt tätt. Inväntar "sytråd" från Humle för att minska skummängden när man tappar ur ölet via Perlickkranen. smile

Så det var trapetz adaptern på bilden ovan som var felet?
Hade tänkt köpa en sådan men det är med andra ord inte att rekommendera då eller? smile