2 tomma tuber - vad gör jag för fel?
OK, jag hade en föraning att det skulle bli problematiskt att gå över till fattappning med tanke på min totala avsaknad av praktisk ådra. Men jag ger inte upp än, det finns ju kunnigt folk att fråga om hjälp.
Jag har lyckats tömma 2 st 425g-tuber senaste veckan och det är ingen pyspunka vi snackar om utan snarare kaskader av iskall kolsyra över hela köksgolvet. Första tuben fick jag hyfsat ordning på (efter att ha rotat fram handskarna och skruvat åt så hårt jag bara pallade). Som tur var fanns tillräckligt med kolsyra kvar för att fylla 9-litersfatet med Ordinary bitter (tur att det inte behövs så mycket kolsyra i den). Till nästa tub skaffade jag gängtejp, som jag har läst ska hjälpa till att hålla tätt mellan regulator och trapetz-adapter. Efter flera varv över gängorna skruvade jag glad i hågen på adaptern på regulatorn så hårt jag kunde och sedan på med gastuben. Denna gång gick det om möjligt ännu mer åt helvete. Kolsyran forsade ut i kopplingen mellan regulatorn och adaptern och jag kunde inte skruva åt tillräckligt hårt för att stoppa flödet. Ytterligare en tub åt helvete alltså.
Som ni förstår vill jag inte uppleva samma sak med nästa tub och frågar därför om hjälp. Jag har läst att man inte vill skruva åt för hårt för att man då riskerar att förstöra packningarna i kopplingen. Trodde därför att det skulle räcka med handkraft, men uppenbarligen inte. Hur gör ni andra, skruvar ni åt med skiftnyckel? Och använder ni gängtejp? Eller finns det nåt annat sätt att få det tätt? Det är just i kopplingen mellan regulatorn och adaptern läckaget sker.