Dekantera fulvört i jäst-starter

Håller på att odla upp jäst från en SN pale ale och inser att min 1liter e-kolv är något för liten. Jag behöver därför dekantera fulvörten från denna utan att bottensedimentet som borde innehålla den största delen av jästceller i lösningen följer med. Detta för att kunna fylla på med ny vört för att öka på tillväxten ytterligare. I alla fall så är bottensedimentet inte särskilt fast utan det kommer virvla upp om jag försöker hälla ut vörten.

Hur går ni tillväga ner i dekanterar vörten ur en e-kolv?

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

2 Senast ändrad av megen (2011-01-20 17:26:44)

Sv: Dekantera fulvört i jäst-starter

Jag har inegn e-kolv utan kör med stora glasburkar. Men jag brukar köra med tunn oanvänd akvarieslang som jag använder som hävert. Eftersom fulölen inte ska användas så gör det ingen att jag drar ingång häverprocessen med munnen. Funkar klockrent. Kan väldigt precis nästan få ur all fulöl utan att få med något av jästskicktet.

Jag blir lite förirrad när du skriver vört, därför frågar jag: Det gäller alltså när du ska dekantera färdigjäst vätska (öl) och tillsätta vört till din kultur?

Chubb skrev:

Håller på att odla upp jäst från en SN pale ale och inser att min 1liter e-kolv är något för liten. Jag behöver därför dekantera fulvörten från denna utan att bottensedimentet som borde innehålla den största delen av jästceller i lösningen följer med. Detta för att kunna fylla på med ny vört för att öka på tillväxten ytterligare. I alla fall så är bottensedimentet inte särskilt fast utan det kommer virvla upp om jag försöker hälla ut vörten.

Hur går ni tillväga ner i dekanterar vörten ur en e-kolv?

Hej

När jag märker att "huvud" jäsningen är slut så ställer jag in E-kolven i kylskåpet ca 1 dygn, då går det hyfsat lätt att hälla av fulvörten. Sedan låter jag E-kolven  stå i rumstemp några timmar, gör en ny vört och pytsar den i E-kolven och mixar ordentligt.

SNPA jästen tycker jag ger ett trevligt öl.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

4 Senast ändrad av Flasktömmaren (2011-01-20 18:36:03)

Hejsan, med risk för att låta gnällig... måste ni använda uttrycket "fulöl" i det här sammanhanget?  uttrycket myntades väl i den där reklamen med Robert Gustavsson och anspelar på massproducerad skräplager? inte hembrygd? känns som att "ölet" i en förkultur skulle vara nånting äckligt eller så...  bara undrar..

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Hej

Du har helt rätt. Vet inte varför att det blivit så att det kallas för fulöl? Kanske för att det oftast kastas bort, men många använder ju oxså hela kulturen. Jag skall skärpa mig. cool

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Flasktömmaren skrev:

Hejsan, med risk för att låta gnällig... måste ni använda uttrycket "fulöl" i det här sammanhanget?  uttrycket myntades väl i den där reklamen med Robert Gustavsson och anspelar på massproducerad skräplager? inte hembrygd? känns som att "ölet" i en förkultur skulle vara nånting äckligt eller så...  bara undrar..

Nja, en väl utväxt och väl syresatt förkultur (med t.ex. omrörare) i svag vört utan humle (vilket jästen gillar bäst) smakar sannerligen inte gott. Den har nog de flesta felsmaker man kan tänka sig. Oxiderad, skyhöga halter av acetaldehyd, och ofta syrlig. Verkligen inget jag skulle hälla i min öl !!! Det är skillnad om man gör en kort s.k. "starter" där man bara sparkar igång jästen och pytsar över rubbet i ölet så fort jäsningen tagit fart. Det här exemplet gäller ju jästodling, och då tycker jag att "fulöl" nästan är en väl snäll benämning på vätskan som blir över...
(förbrukat odlingsmedium med cellexkrementer kanske vore en bättre benämning wink )

/Calle

... och höll ju på att glömma Chubbs fråga...
Jag kör samma metod som Techno,  d.v.s in i kylen, sedan bara hälla av, och på med ny vört.
Har alltid fungerat utmärkt.

/Calle

8 Senast ändrad av megen (2011-01-21 03:07:48)

Haha fulöl är en riktigt bra benämning på restvätskan i en förkultur. Testa att dricka den, det är oftast inte gott, eller rättare sagt aldrig.Surt oxiderat och jävligt, kan ibland smaka rätt likt de billigaste systemfulölen...

Jag har testat att kyla och hälla ut, men jag kan säga att jag föredrar en tunn slang som hävert...

Nu ska jag vara lite gnällig och frågvis: Eftersom det är flera som kallar den färdigjästa vätskan i en fölkultur för vört så blir jag lite fundersam på vad vört egentligen är? Jag trodde att det bara hette det innan jäsning. Eftersom det har jäst ut så kallar jag det öl

Som jag har förstått det kallas det vört fram till det ögonblick man tillsätter jästen, därefter heter det öl. SAOB kan tyvärr inte hjälpa oss, eftersom de inte hunnit till bokstaven V ännu...

Think globally. Drink locally.

Jag kallade det iof fulvört från början och inte fulöl, men som peps säger ovan så kanske det inte kan kallas vört eftersom jag faktiskt har tillsatt jästen.

Hur som helst, jag får inte plats med ekolven stående vertikalt i kylen så har testat förut att kyla den och försöka hälla av men då måste ekolven stå lutad i kylen vilket gjorde att jästsedimentet inte blev särskilt fast och det var svårt att inte få med detta ut.

Chubb skrev:

Hur som helst, jag får inte plats med ekolven stående vertikalt i kylen så har testat förut att kyla den och försöka hälla av men då måste ekolven stå lutad i kylen vilket gjorde att jästsedimentet inte blev särskilt fast och det var svårt att inte få med detta ut.

Jästen brukar å andra sidan sätta sig på botten i rumstemperatur också (tar kanske ett dygn extra). har du verkligen problem med att hela jästsedimentet virvlar upp? Det blir alltid ett litet "dis" precis på ytan av sedimentet som lätt rörs upp, men det är mest andra fällningar från vörten, samt jästceller med defekt flockulering. Den abslouta merparten av cellerna skall sitta ganska fast som ett sedimentskikt även på lågt flockulerande jäst (på högflockulerande blir det ett "skinn" som man måste skaka loss). Man måste ju inte heller hälla helt "torrt" när man häller bort. Blir det någon halvdeciliter vätska kvar gör det inte så stor skillnad. Ett annat tips om flaskan är helt full är att först hälla av 3/4 av vätskan, ställa in den i kylen igen och vänta till det lagt sig igen, och sedan hälla resten. Då minskar risken för att sedimentet börjar glida iväg.

Om inte detta hjälper så låter det nästan som om du odlat fram en extremt lågflockulerande kultur från flaskan. Räkna med att den kommer uppföra sig liknande i ölet du jäser också d.v.s extremt hög utjäsning och lång tid för att klarna. "köpe-jäst" varianterna av Sierra Nevada (1056, US-05 etc.) brukar ju åtminstone ha "medelhög" flockulering. Har odlat upp US-05 i E-kolv flera gånger, och den har suttit relativt hårt i botten.

/Calle

Jag har inte testat hälla av med denna jäst ännu. Har dock haft problemet med andra jäststammar jag testat odla upp . Problemet är mest när man tar ut e-kolven från kylen (där den stått lutad) så glider jästsedimentet som bildats på sidan av av e-kolven tillbaka till mitten och virvlar upp rätt rejält. Jag ska nog testa bara hälla utan att kyla den först och se vad som händer.