Sv: Gå upp i storlek mha vvberedare, 50 och 200 liter.

Själv kör jag http://www.jula.se/tryckvattenpump-12-v … min-130586 samt min grundfos pump.
Båda pumparna är bra. Fördelen när jag kör med julapumpen är att den primar sig själv.

Tror att man i princip skulle kunna recirkulera en ekorre utan att någon av dessa pumpar skulle ge med sig.

DrKarma: Styr du flödet på jula-pumpen med ett nätaggregat eller med in eller utflöde? Transporterar du den kokade vörten i den också? Har läst att den är ok till ca 55 grader men flera tycks använda den till mer eller mindre kokande vört.
Cirkulationspumpar finns ju på blocket då och då men jula ligger bakom knuten och har den hemma...
Fastnar det mycket grums i filtret på pumpen när du recirkulerar?

Jag använder inte det medföljande filtret - just nu kör jag utan filter. Hade tänkt använda filtret men mitt exemplar går det inte att skruva av det genomskinliga locket på - vet inte om det är så för alla deras filter (kan vara att de satt silikon i gängerna när de spänt på kåpan). Det grums som åker genom pumpen det fastnar i min "sprinkler" ovanför bädden. Här har jag för närvarande en liten renspinne som jag sticker upp i sprinklerns hål om det skulle bli lite för mycket grums i sprinklern. Inte en perfekt lösning men o andra sidan så har jag inte lagt ner mer än 20 minuter på den heller. Ska göra ett stand alone filter som jag ska ha innan pumpen (oavsett om jag kör med cirkulationspumpen eller julapumpen)

Rekommenderar styrning av flödet med hjälp av ett reglerbart nätaggregat. Själv så har kör jag ett 12DV nätagg och det blir onödigt högt flöde i min anläggning.
I övrigt om man vill strypa ett flöde till en pump, gör det alltid på UT-sidan av pumpen och aldrig på IN-sidan av pumpen. Visst, julapumpen ska klara det, men det sliter på pumpmotorn.
Dock så stryper jag inte julapumpen alls på utsidan heller, gjorde det vid sista bryggningen under kanske 20 sekunder, när jag tittade ner så såg jag att silikonslangen var som en ballong, så hade jag inte släppt på flödet igen så hade det blivit vörtdusch. Den typen av problematik har jag aldrig haft med en cirkulationspump, men sen är den ju annorlunda pumpmekanism.

Ja jag transporterar kokande vört med julapumpen också. Dels de sista 5-10 minuterna av vörtkokningen då jag recirkulerar tillbaka till vörtkokaren, mest för att göra transportslangar och pumphus bakteriefria, eftersom jag sen kopplar slangen in i plattvärmeväxlaren. Min plattvärmeväxlare klarar galant av att kyla när jag har fullt flöde på pumpen.

Så har vi nu börjat så smått. Sågade upp 200-literskärlet. Den har mantelelement på ena väggen, kan köras på 1 alt 3-fas. Ger mellan 1kw och 3 kw. Tyvärr fick jag ingen bild av hur det såg ut innuti men botten är lite rundad med ett centralt utlopp. En kulventil sitter redan monterad här. Vi måste fundera ut något alternativt utlopp för om man kokar i den här så kommer druven att lägga sig över utloppet om man wirlpoolar. Antingen sätter vi ett extra utlopp lite längre ut sida eller så får vi försöka lägga en slang med en bazooka som ligger mot ytterväggen på tanken. Det skulle vara fantastiskt lätt att göra en falskbotten på den och då skulle dead space bli försumbart men en faslkbotten fixkar väl knappast druven. Antingen sätter det väl igen eller så följer de mindre partiklarna med till jäskärlet. Däremot skulle en liknande behållare fungera utmärkt som mäskkärl. VI har en till 150-200liters-vvb på g. så vi får se hur vi ska göra.

I behållaren låg ett par kilo spröda kalkavlagringar. Nu väntar en rejälr rengöring och ett test för att se hur termostaten beter sig och om den kan kopplas i från. Möjligen får vi skaffa en elpatron och sätta in i stället för mantelelementen.
http://www.humle.se/punbb/images/upload/VVB1.JPG
http://www.humle.se/punbb/images/upload/vvb2.JPG

Ska bli roligt att följa ert bygge, så var inte blyg med kameran. smile

Där utloppet är, sitter det en muff svetsad på behållaren, så ni skulle kunna gänga på en rörkoppling invändigt?
För då hade ni kunnat sätta en D-nippel och en böj eller T-rör och sen dra rör ut mot kanten där ni vill att utloppet ska vara, så slipper ni kanske lite svetsning.

Det kanske går att montera ett rör invändigt som höjer intaget en bit över botten. Om du whirlpoolar så borde det mesta hamna under intaget. Sen kan man sätta en sil i änden för att sila bort resten. Kanske nåt sånt här?

Fresta, det är nog inte så tokig idé det där.

Håller just nu på att beställa delar. Köper en beggad grundfospump som bara använts till vatten och har fått tag i en enorm ppv från ett värmesystem som vi nog köper också. Annars en del kopplingar och lite rör från rinkabyror.se. Medbryggarens bror är rörpulare men kan inget om ölbryggning men vi får nog hjälp av honom. Jag återkommer med info och ev. bilder när det händer något men det lär dröja någon vecka.

DrKarma:

Din grundfos-pump, vilken modell var det? Går den att öppna upp för rengöring?

Mvh
Love

Japp den går och öppna.
Har inte tid och kolla just nu, men det ligger en bild i super size me tråden http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=2159 tror man kan läsa ut modellnummer där (kanske tom har skrivit det).

Det är fyra skruvar som man skruvar ur sen så bara lossar man pumphuset.

35 Senast ändrad av DrKarma (2011-01-31 20:14:37)

http://www.humle.se/punbb/images/upload/cirkpump.JPG

UP  20-30 N 150 ser det ut att stå.

Här ser du två av de 4 skruvarna (insex)
Ja och själva pumphuset är på andra sidan av pumpen.

Snyggt!

Du är en klippa DrKarma!

Meningen var att ni skulle få se ett par vackra bilder på ett fungerande bryggverk här idag men det sket sig. Drkarma, hur fungerar din grundfospump. Våran funkade ok när vi testade den, den sög inte men när den blev matat fick den upp et bra flöde till slut, till och med mycket bra. Den var rätt beroende av läge men annars ok. Idag när vi skulle testa recirkulering (med bara vatten) orkade den inte alls. Vi vi fick bara vatten upp till halva hltn sen var det helt stopp. Höjden kanske 50cm. Pumpen fick matning av vatten uppifrån. Riktigt nedslående eftersom mycket av det andra är klart. Antingen gör vi något fel eller så är pumpen defekt (köpt på blocket, har suttit i värmesystem i hus tidigare). Vi tänker nog ändå köpa jula-pumpen ändå.

Det fina med kvällen var att vi fick dricka senaste alen, en mumsig sak mepale Ale simcoe, simcoe, simcoe + dubble fuggle på slutet. Blev väldigt god!
Mvh
Love

Ser fram emot att få se bilder! Det är oerhört inspirerande att läsa sådana här trådar.

http://hpnanobrewery.blogspot.com/
På flaska: IPA C², Farfars Imperial Stout, IPA M. Castra, Samuel Smith Oatmeal Stout Clone, Eriks Special Bitter, Not so Pale Citra Ale, New Chaos IIPA, Imperial Stout, Barley Winter [i]The Revenge of the Cardamom[/i], Hp's Apa [i]The Cardamom Strikes Again[/i]
Jäser: 1^6+5 Porter
Planer: Brygga mer