Jag använder inte det medföljande filtret - just nu kör jag utan filter. Hade tänkt använda filtret men mitt exemplar går det inte att skruva av det genomskinliga locket på - vet inte om det är så för alla deras filter (kan vara att de satt silikon i gängerna när de spänt på kåpan). Det grums som åker genom pumpen det fastnar i min "sprinkler" ovanför bädden. Här har jag för närvarande en liten renspinne som jag sticker upp i sprinklerns hål om det skulle bli lite för mycket grums i sprinklern. Inte en perfekt lösning men o andra sidan så har jag inte lagt ner mer än 20 minuter på den heller. Ska göra ett stand alone filter som jag ska ha innan pumpen (oavsett om jag kör med cirkulationspumpen eller julapumpen)
Rekommenderar styrning av flödet med hjälp av ett reglerbart nätaggregat. Själv så har kör jag ett 12DV nätagg och det blir onödigt högt flöde i min anläggning.
I övrigt om man vill strypa ett flöde till en pump, gör det alltid på UT-sidan av pumpen och aldrig på IN-sidan av pumpen. Visst, julapumpen ska klara det, men det sliter på pumpmotorn.
Dock så stryper jag inte julapumpen alls på utsidan heller, gjorde det vid sista bryggningen under kanske 20 sekunder, när jag tittade ner så såg jag att silikonslangen var som en ballong, så hade jag inte släppt på flödet igen så hade det blivit vörtdusch. Den typen av problematik har jag aldrig haft med en cirkulationspump, men sen är den ju annorlunda pumpmekanism.
Ja jag transporterar kokande vört med julapumpen också. Dels de sista 5-10 minuterna av vörtkokningen då jag recirkulerar tillbaka till vörtkokaren, mest för att göra transportslangar och pumphus bakteriefria, eftersom jag sen kopplar slangen in i plattvärmeväxlaren. Min plattvärmeväxlare klarar galant av att kyla när jag har fullt flöde på pumpen.