Laktos i en choklad stout.

Jag ska brygga mig en stout och tänkte använda laktos för att få till en sliskig sötma, men är lite osäker kring hur mycket jag ska ha i .

20 Liter med ett beräknat FG på ca 18.    4gram/l kakao i inmäskningen och en hel del choklad malter.

Vad tror ni om mängd laktos för att få den rejält söt? Ska tillsätta laktosen i samband med primningen.

Brew strong!/  Tom

Sv: Laktos i en choklad stout.

Hej

Jag hade drygt 18 g/l i ett försök med en milkstout som blev ok i smak men väldigt lite kolsyrad

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Laktos ger en ganska speciell sorts sötma, jag skulle uppmana till eftertanke. Om du kan fixa önskad restsötma med karamellmalt är jag säker på att du skulle få en godare öl.

Think globally. Drink locally.

tycker sliskig sötma inte låter som nått man borde sträva efter?

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

är inte bästa sättet att prova sej fram innan flaskning, med pipett kanske och sen skala upp? som med tinkturer ung.
@chubb; prova en left hand brewing milk stout till en bit kladdkaka, som en dessert, inte illa vettu!

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa