Gå upp i storlek mha vvberedare, 50 och 200 liter.
Hallihallå!
Jag och min bryggarbroder sitter och spånar på ett lite större system. Vi har i planerna en sjuhelvetes ölfestival på hans gård (gammal bondgård) i sommar med större gästantal och skulle så gärna kunna bjuda runt på hemgjord öl. Våran utrustning i nuläget (kylväska a 23 liter och 20 liters gryta) är ju på tok för liten för att tillfredställa allas behov och vi har under en längre tid ändock funderat på att öka storleken. Vi är totala noviser på det här med el och svets men tillgångar finns i familjen.
Vi har nu lokaliserat en del centrala delar till vårat kommande system nämligen 2 stycke varmvattenberedare, den ena på 50 liter och den andra på 200 liter, rostfritt stål. Den mindre har vad jag förstår något slags mantelelement dvs inget element direkt i tanken, den andra har vi inte tittat på ännu.
Frågan är hur vi nu skall hantera denna utrustning och om det nu alls är lämpligt.
Vår tanke är att försöka hålla det ganska basic ändå och s.a.s bygga på höjden. Då slipper vi fundera så mycket på pumpar och annan mekanik.
Vi har spånat lite och funderar på om det är rimligt att använda 50-literstanken som mäsk och lakkärl. Termostaten skall gå att ställa upp mot 80 grader vilket är bra men just nu vet jag inte vilket wattal som står på strömförsörjningen. Hursom, om det nu skulle fungera är man inte begränsad till enstegs infusioner utan kan laborera rätt fritt med raster (förutsatt att elementen orkar jobba så att det inte tar flera timmar att stega upp tempen). Jag tänker att man därefter värmer lakvatten i 200-literskärlet och transporterar upp vattnet till 50-litersgrytan på något sätt, här kanske en pump är ofrånkomlig med tanke på volymerna av varmt vatten, lakar ur i separat kärl för att sedanåterföra vört till 200-literskärlet och koka vörten här i. En plattvärmeväxlare och sedan ner i fermenteringskärl.
En annan tanke har varit att värma mäsk och lakvatten i 50-literskärlet, låta det falla till separat mäsk- och lakkärl och sedan ner i grytan. Då slipper man kanske att pumpa vatten och kan förlita sig på tyngdkraften.
Ordet är fritt! Förkasta med motivering eller spåna vidare.
Mvh
Love och Jesper