Gå upp i storlek mha vvberedare, 50 och 200 liter.

Hallihallå!

Jag och min bryggarbroder sitter och spånar på ett lite större system. Vi har i planerna en sjuhelvetes ölfestival på hans gård (gammal bondgård) i sommar med större gästantal och skulle så gärna kunna bjuda runt på hemgjord öl. Våran utrustning i nuläget (kylväska a 23 liter och 20 liters gryta) är ju på tok för liten för att tillfredställa allas behov och vi har under en längre tid ändock funderat på att öka storleken. Vi är totala noviser på det här med el och svets men tillgångar finns i familjen.

Vi har nu lokaliserat en del centrala delar till vårat kommande system nämligen 2 stycke varmvattenberedare, den ena på 50 liter och den andra på 200 liter, rostfritt stål. Den mindre har vad jag förstår något slags mantelelement dvs inget element direkt i tanken, den andra har vi inte tittat på ännu.
Frågan är hur vi nu skall hantera denna utrustning och om det nu alls är lämpligt.

Vår tanke är att försöka hålla det ganska basic ändå och s.a.s bygga på höjden. Då slipper vi fundera så mycket på pumpar och annan mekanik.

Vi har spånat lite och funderar på om det är rimligt att använda 50-literstanken som mäsk och lakkärl. Termostaten skall gå att ställa upp mot 80 grader vilket är bra men just nu vet jag inte vilket wattal som står på strömförsörjningen. Hursom, om det nu skulle fungera är man inte begränsad till enstegs infusioner utan kan laborera rätt fritt med raster (förutsatt att elementen orkar jobba så att det inte tar flera timmar att stega upp tempen). Jag tänker att man därefter värmer lakvatten i 200-literskärlet och transporterar upp vattnet till 50-litersgrytan på något sätt, här kanske en pump är ofrånkomlig med tanke på volymerna av varmt vatten, lakar ur i separat kärl för att sedanåterföra vört till 200-literskärlet och koka vörten här i. En plattvärmeväxlare och sedan ner i fermenteringskärl.

En annan tanke har varit att värma mäsk och lakvatten i 50-literskärlet, låta det falla till separat mäsk- och lakkärl och sedan ner i grytan. Då slipper man kanske att pumpa vatten och kan förlita sig på tyngdkraften.

Ordet är fritt! Förkasta med motivering eller spåna vidare.

Mvh
Love och Jesper

Sv: Gå upp i storlek mha vvberedare, 50 och 200 liter.

I en mantlad beredare brukar man ha cirkulation av hetvatten i manteln. Hur har ni tänkt få in malten i det inrekärlet i beredaren? Hälla med decilitermått genom anslutningsrören? Eller går den att öppna upp utan att förstöra manteln?

Jag håller också på att stega upp mitt bryggeri till ett aningen större. Detta med hjälp av ett rostfritt kärl på 170 liter med elpatron i och sedan separata hundra litershinkar med falskbotten som man isolerar upp. Det blir alltså likadant som om man gör det på en plattta i köket men aningen större. Sedan kylning via en vvx som man kör en bergkollektor igenom.
/Hans

Halloj!

Jo jag fick precis lite mer info. Den mindre beredaren är på 55 liter och av märket Nibe, modell eminent R. Den tycks inte vara mantald, Den större därefmot sägs nu vara mantlad. Jag har ingen lust att mäska i ett kärl där mäsken ligger an direkt mot värmeelementet, jag gissat att det bränner på ganska rejält vid upphettning och att man får en del karamell och värre, bränd karamell i sin mäsk? Den större som vi tänkt använda som kokkärl kan man ju då istället använda själva tanken från och sätta in separata element på. Att koka vörten med element i kokärlet gör nog ingen större skada efter vad jag läst mig till och efter hur en del andra konstruerat sina kokare.

Problemet med detta (en vattenberedare för mäsk och lakvatten) blir ju svårigheten att stegmäska på ett bra sätt? Det innebär ju att man får stegmäska med infusioner och riskerar att få en rätt stor mäsk innan lakning men det kanske funkar ändå i ett 50-literskärl?

Mvh
Love

Hej!

Rims- och Herms-varianter är det väl som gäller om man inte vill bränna mäsken?

Mvh
Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

Ja det tänker jag också. Eller en stor kontaktyta från elektrisk element men medlägre värme/ytenhet. Rims och herms i all ära men för mig är det avancerad skola. Lutar kanske ändå mot infusioner.

brandemannen skrev:

Ja det tänker jag också. Eller en stor kontaktyta från elektrisk element men medlägre värme/ytenhet. Rims och herms i all ära men för mig är det avancerad skola. Lutar kanske ändå mot infusioner.

+1 på att bygga ett RIMS.
Med HERMS så är det lite fler parametrar som ska stämma överrens, så det är lättare att bygga ett RIMS. (Sen föredrar jag personligen HERMS, men jag är jävig där)

Och så avancerat behöver det inte vara.
1 Universaltermostat
1 värmeelement i en genomströmningsvärmare.
1 pump (som går kontinuerligt)
1 falskbotten eller nätstrumpa - men det behöver ni ju i vilket fall som.

Sen lite rörkopplingar och rör - men det är ju ändå sådant som ni behöver.

Tycker även att ni inte ska underskatta värdet med att ha allt på en nivå som gör det lätt att komma åt.
Ett 2-tier system som ni verkar vara inne på, det torde ju bli två meter högt eller mer.

Hmm... Men kostnadsmässigt blir det väl lite mer. Vad jag förstår kostar ju pumparna av kvalitet lite? Men helt klar är det intressant. Vår första tanke var ju att köpa ny storgryta men det blir ju också ett par tusenlappar. Jag har ju med beundran och viss skräck sett ditt system karma men det är ändock svårt att förstå ditt schema när man inte riktigt har tänkt tanken att bygga ett själv. Jag förstår detta: ett mäskkärl och lakkärl kombinerat (MLT) som det går ett rör in i från spiral i värmekärlet (HLT) och ett rör, eg det samma, till HLT? Mäsktempen styrs med flödet av mäsken genom HLTn? När det är mäskat lakas vörten till kokkärlet och när det är kokat pumpar du vörten i samma spiral som tidigare genom HLTn som nu är fylld med kallvatten och ner i jäshinken? Då skulle man ju kunna använda 55 liters vvb som HLT och bygga om 200-litearen till kokkärl? Kanske kan mannhelt enkelt ställa om termostatenmpå den större så att den når upp i koktemp om det inte blir problem med att den nu är mantlad. Då får man väl kapa upp den och sätta inlett par separata element.

Att kyla vörten genom att dra den baklänges genom värmeväxlaren i min HLT fungerar för små bryggningar...upp till runt 25 liter, sen blir vattnet i HLT:n för varmt. Därför skaffade jag mig en plattvärmeväxlare istället som jag är mycket nöjd med.

Ja och om du ersätter spiralen med en elektrisk genomströmningsvärmare istället så skippar man ju att dra vörten genom HLT-slingan och kan använda den enbart till att värma lakvatten i (och eventuellt så som du verkar ha tänkt att också koka vörten)

Att bygga en genomströmningsvärmare är inte så svårt och det behöver inte bli extremt kostsamt heller.
http://i993.photobucket.com/albums/af57/edshepherd/RIMS.jpg
Bör byggas i koppar eller rostfritt.

Sen i mitt system, det byggde jag för så som jag planerade mina bryggningar och då jag dessutom fick en hel del av rörkopplingarna så kunde jag lösa lite rördragning utan att behöva flytta slangar.
Fast just nu funderar jag på att bygga om lite så då kommer det att bli annorlunda, själva bygg- och skapandebiten är en stor del av nöjet för mig. smile

Jag är ju lite en förespråkare av att använda en cirkulationspump och sådana kan du hitta begagnade billigt på blocket. Så unna dig då och köpa en kvalitetspump och dessutom helst en pump med rostfritt pumphus.

Annars så fungerar julapumparna också bra, dessutom med mindre problem med priming av pumpen än vad man får med en cirkulationspump.

Vi funderar och funder... Och läser.
Jag har kollat lite på amerikanska forum ang RIMS och HERMS och där är det en del som säger att det är svårt att köra olika raster med HERMS. Jag måste i så fall missat något för jag tänkte att det var en fin anledning. Jag tänkte att det kanske inte primärt var av utbytesskäl man recirkulerade utan för bra temperaturkontroll?

Jag trodde att man i sin HLT i princip hade kokhet vatten och att man recirkulerade bara så länge man behövde för att komma upp till rasttemp? Har jag då fattat fel? Sen klagar en del på att man då inte kan använda HLTs vatten som lakvatten eftersom det ju är för varmt men som jag ser det är det ju bara att fylla i kallvatten till dess man kommer ner till laktemp?

Vi ligger lite pyrt till tidsmässigt så nu har vi primärt inriktat oss på öl som bara kräver enstegsinfusioner (annars hinner vi inte brygga de lager vi vill till i sommar) så vi kommer att bygga om 200-literstanken till kokare, skaffa en större mäsk och laktunna och värma vatten till mäskninge och lakning i lilla varmvattenberedaren.

Jag har inga som helst problem med att köra olika raster med mitt HERMS. Jag regulerar temperaturen i HLT utifrån var jag vill ligga i MLT och kör kontinuerlig cirkulation.
Således så använder jag vattnet i HLT för lakning också.

Jag får en väldigt exakt reglering (0,5C när)
Här är lite klipp ifrån en brygglogg:

15:24                Inmäskning klar, MLT 63,5 grader 90 minuter på 65 grader
15:35                Omrörning av mäsken, MLT 65.5 grader
15:45                Omrörning av mäsken, MLT 65.5 grader
15:55                Omrörning av mäsken, MLT 65.5 grader
16:05                Omrörning av mäsken, MLT 65.0 grader
16:14                Omrörning av mäsken, MLT 65.5 grader
16:23                Omrörning av mäsken, MLT 65.5 grader
16:34                Omrörning av mäsken, MLT 65.5 grader
16:45                Omrörning av mäsken, MLT 65.0 grader

Det problem som jag ibland har är när jag glömmer att röra runt i HLT:n för lite beroende på var jag har satt proben så kan det bli att vattnet totalt i tunnan är varmare än önskat och då kan jag få en liten rusning i MLT tempen. Så jag ska när tiden tillåter göra en enkel omrörningsvisp till HLT:n. Försökte designa bort detta när jag gjorde HLT:n, med att låta konvektionen i tunnan fixa det själv, men det funkar inte helt 100.

DrKarma:

Finns det någon precis anledning (förutom att lakvattentempen blir för hög) att inte ha kokande vatten i HLT och helt enkelt styra tempen i MLT mha flödet i pumpen (alt stänga av den när man nått sin rasttemp)? Jag kan tänka mig att man kanske förstör en del enzymer när vörten går genom värmeväxlarspiralen men huruvida det har en praktisk betydelse?

Jag tänker att det vore mer praktiskt att ha det så varmt som möjligt i HLTn om man effektivit vill höja nästa rasttemp. Det måste vara mycket trögare att värma vattnet i HLTn först till nästa temp (om man nu inte stoppar i en massa effekt alt har en väldigt liten HLT men då påverkas ju vattentempen i HLT kanske för lätt av värmeväxlaren).

Gör du ofta flerstegsmäskningar? Hur lång tid tar det att stega upp tempen för dig?

Sen undrar jag lite om du provat olika lakmetoder, satslakning, flödeslakning, skita i lakningen?

Om jag får blanda mig i diskussionen och svara på fråga a.  fråga b och c kan jag inte

Testade med att höja temperaturen betydligt högre i HLT än den önskvärda temperaturen i MLT.
Tänkte att man vinner tid med att komma upp i rätt temperatur vid mäsk och när man stegar, men det visade sig
vara väldigt svårt att stanna på rätt temperatur. Temperaturen blev betydligt högre än önskat.

Borde kanske stanna pumpen några grader före man nått rätt temperatur. Eller ha temp.mätaren på annat ställe i MLT

Så med andra ord ingen god ide.

Tack för svaret!

Då gäller alltså att man bör ha en fin balans på HLTns volym och värmeeffekten i den så att den inte blir för trög.

Petern:
Hur står mäskvolym brukar du ha och hur stor vattenvolym och hur starka element har du i HLTn? Hur lång tid tar det för dig med temperaturstegringarna?

15 Senast ändrad av DrKarma (2011-01-17 22:24:55)

Eftersom jag aldrig har funderat över att ha Kokande vatten i HLT:n så har jag inte så mycket att komma med där. Mer än att det faktiskt låter en del när mina vattenkokarelement är igång så om jag skulle haft kokande vatten så hade det ju låtit hela tiden.
Känns bökigare att reglera med flödesvolymen än att reglera med till och frånslag av värmeelement. Annars så ska man ju hålla på och fibbla med elektriska skruvventiler om man vill ha automatik.

Sen någonting i mig säger att om man reglerar med bara till/från av flödet så ökar nog risken att kompaktera bädden så pass att man enklare får stopp. Har dock inte några vetenskapliga bevis för detta. smile

Du skulle ju iofs döda av den mängd enzymer som finns i din värmeväxlarslinga om du totalstryper flödet, men om det har någon praktisk betydelse vet jag inte, rent logiskt så borde det innebära att det tar längre tid att konvertera stärkelse till socker.

När jag höjer temperaturen till nästa steg/rast då jag stegmäskar så känner jag inte något behov av att detta ska gå snabbare. Jag kör med 3 vattenkokarelement i HLT:n så det blir ca 5000W som går igång när jag ska höja temperaturen. Det går ganska snabbt.

Jag gör flerstegsmäskningar ibland, beror på vilken typ av öl jag vill ha...dvs om det ska vara fylligare eller ej. Samt om jag använder pilsnermalt så brukar jag lägga in ett kort proteinrast innan jag går upp till försockringsraster.
Sen brukar jag dessutom innan lakningen ta upp HLT:n till 77 grader för att då går det snabbare att koka upp i vörtkokaren.

Jag kör satslakning till dess jag uppnår önskad volym i kokaren. Har hänt någon gång att jag kört satslakning för partigyle. Dvs när jag använder första vörten för en öl och lakvörten till en annan. Men det är mer sällan än ofta det händer.

Till DrKarma: 1. Vilket malt/vattenförhållande brukar du ha i mäsken? 2. Har du någon uppfattning om ifall det skulle vara en fördel med en tunnare mäsk med den här typen av system?

Den enda skeptiska synpunkt på RIMS/HERMS-systemen jag hört var att på grund av den tidsmässigt långvariga cirkulationen under mäskningen skulle det finnas en risk för extraktion av tanniner. Jag har ingen egen uppfattning om detta och det framgick inte heller klart om det bara var en fundering eller praktiskt belagt. Vederbörande hänvisade till att det knappast finns några stora professionella system som arbetar efter principen och att det var från det hållet han hört det.

Med satslakning som DrKarma tydligen använder så kanske risken för detta är något mindre.

Björn P:
1. Exempel från lördagens bryggning. Då körde jag 2.6 liter per kilo malt och det brukar vara däromkring som jag ligger. Detta motsvarar visuellt ca 1-2 cm vatten ovanom bädden i min utrustning.
2. Ser inte någon fördel med en tunnare mäsk, det är klart om ens pump får problem med viskositeten så bör man kanske köra lite blötare. Har inte provat själv att köra tunt.

Det finns nog nästan lika många teorier om vad som är bra eller mindre bra i olika system som det finns bryggare. smile Av någon anledning så tycker många bryggare att deras egna system eller sätt att producera vört är det enda rätta. Men det är lite det som jag ser som tjusningen i olika ölforum, för det känns som att folk ser sin hobby lite som ett hantverk.

Men enligt mina empiriska studier så har jag aldrig fått varken tanninextraktion eller oxidation pga recirkulering eller skumbildning i systemet. Inte ens när jag körde en mäskning med kontinuerlig recirkulation som fick stå över natten.
Jag säger inte att det inte kan hända, men mig har det inte hänt ännu.

Sen låter jag det vara osagt om det finns professionella system eller ej som använder sig av RIMS/HERMS - men jag antar att det finns det. Fast det kan ju vara lite beroende på viket sätt det är som är billigast att hålla temperaturen i sin mäsk. Exempelvis så vet jag att det finns bryggerier där man använder sig av gas för att reglera sin temperatur i mäskningskittlar. För mig så skiljer sig en sådan metodik inte mot ett RIMS. För mäsken bryr sig ju inte om var värmen kommer ifrån och den omrörning som sker borde ha lika mycket "mekanisk" påverkan på mäsken som det blir med recirkulationen i ett RIMS/HERMS.

Jag håller med DrKarma om att RIMS/HERMS skapar i sig ingen risk för tanninextraktion. Är pH rätt från början så kan inget hända. När det gäller tunnare mäsk så kan nämnas att Braumeistern som är ett RIMS-system kör ju i princip med allt vatten på en gång - det blir väl en mäsk med c:a 5 liter vatten per kilo malt. Fördelen där blir väl att man inte alls behöver följa efter med en särskild lakning. Förutsättningen är dock att man har ett tillräckligt stort mäskkärl.
Brandemannen:
"Problemet med detta (en vattenberedare för mäsk och lakvatten) blir ju svårigheten att stegmäska på ett bra sätt? Det innebär ju att man får stegmäska med infusioner och riskerar att få en rätt stor mäsk innan lakning men det kanske funkar ändå i ett 50-literskärl?"
Om mäsken inte är större än att den ryms i kärlet när man använt allt vatten som går åt till att få tillräckligt med vört och för uppsugning i malten så behöver man inte laka med mer vatten - det är bara att recirkulera och tömma ur. Jfr Braumeistern.

Jo, det är klart att man kan strunta i att laka. Samtidigt är det ju lite av ett nöje att försöka pressa utbytet uppåt. Nu har jag ju läst att många har rätt bra utbyte med sin braumaster så säkerligen gör recirkulationen en del.

Vi kommer nog att gå på ett Herms. Styrningen är ju inte nödvändig till en början så den blir nog ett senare projekt. Gäller nu bara att finurligt se över sitt flödesschema och försöka klara sig med en pump.

Jag har kört med ca 2,3 liter per kg malt. Lakningen är min svagaste punkt i bryggningen och skulle gärna testa mäska med hela kokvolymen.
Kör med väldigt litn HTL på 15 liter. Systemet är underuppbyggnad och jag testar mig fram. Blir en närmare 40 liter snart. På den nuvarande tror jag det är 1800W. Fungerar rätt bra till den lilla mängd jag har nu. Men volymen borde vara större för att lättare bibehålla mäsktemp i HTL

Vad använder du för pump Petern? En del har pratat om jula-pumpen men det står inget om värmetålighet partikeltålighet etc.

Alternativet till RIMS eller HERMS är väl mekanisk omrörning av mäsken. Då gäller det att hitta en omrörarmotor som orkar dra runt mäsken. Kan ju vara ett problem även vid infusionsmäskning, malten ska ju blandas med vattnet och det kan bli lite jobbigt med stora volymer. En enklare lösning kan vara en rejäl skruvdragare med blandare.

fresta skrev:

Alternativet till RIMS eller HERMS är väl mekanisk omrörning av mäsken. Då gäller det att hitta en omrörarmotor som orkar dra runt mäsken. Kan ju vara ett problem även vid infusionsmäskning, malten ska ju blandas med vattnet och det kan bli lite jobbigt med stora volymer. En enklare lösning kan vara en rejäl skruvdragare med blandare.

Fast RIMS eller HERMS ser jag mer är till för att hålla en konstant temperatur i mäsken - och både RIMS och HERMS kan med stor fördel användas tillsammans med en omrörare.

Jag testade först med jula pumpen som många använder men den höll en bryggning för mig. Jag köpte pumpen från humle. Inte den billigaste, men sällan får man bra grejer billigt. En bra investering!

Jag testade först med jula pumpen som många använder men den höll en bryggning för mig. Jag köpte pumpen från humle. Inte den billigaste, men sällan får man bra grejer billigt. En bra investering!