Alternativ till det skumdämpande preparatet FermCapS
FermCapS eller Foam Control används för att dämpa skumbildning i vörten vid kok eller jäsning. Ett exempel är när man kokar maltextraktet till förkulturen i exempelvis en E-kolv.
Tillsätt en droppe innan uppkok och man behöver inte oroa sig att det ska koka över om man vänder ryggen till ett ögonblick. Likaså om man har mycket vört i sin gryta så kan det
ju vara bra att tillsätta ett par droppar som extra säkerhetsåtgärd.
FermCapS är en gräddliknande emulsion som säljs i en 1 oz droppflaska i många amerikanska hembryggningsaffärer.
Om man studerar ett datablad över FermCapS så ser man att den aktiva ingrediensen är något som heter Dimethylpolysiloxane.
Letar man vidare så hittar man snart synonymer som Dimethicone och Simethicone.
Om man nu är intresserad av att prova detta preparat så måste man leta sig över pölen till USA eftersom det inte, vad jag vet, säljs i Sverige ännu.
Men om man nu inte vill beställa preparatet från USA eller vänta på att Humlegården eventuellt tar in det i sitt sortiment, vad gör man då?
Jo, det finns faktiskt en lösning på hemmaplan... om man har gaser i magen.... ![]()
De försvenskade namnen på Dimethicone och Simethicone är Dimetikon respektive Simetikon. Dessa finns i följande Anti-gas mediciner på apoteket:
Dimetikon Meda - gelatinkapsel 100 st på 100 eller 200 mg
Imogaze - gelatinkapsel 30 st á 240 mg
Minifom - gelatinkapsel 100 st på 100 eller 200 mg, emulsion 100mg/ml 100 ml droppflaska
Jag har läst om bryggare som skurit isär gelatinkapslar och tryck ut en del av innehållet i grytan eller i E-kolven. Problemet är väl att vi inte vet koncentrationen av Simetikon i FermCapS.
Några på HomebrewTalks Forum snackar om 1/4-1/2 tsk FermCapS per 19 liter eller 1-2 droppar per gallon vilket inte är till mycket hjälp egentligen.
Jag hittade följande i denna PDF-fil sidan 3 under Materials and Methods i 3L vört:
"Fermcap-S was also added as an antifoaming agent at a
concentration of 0.04 mL/L. This led to a dimethyl poly-
siloxane (DPS) concentration in the wort of 7.69 ppm.
The maximum allowed DPS dosage is 10 ppm for wort."
Jag vet inte om det heller är till någon hjälp för att ge mängd koncentrerad Simeticon/L?
Jag har alltså inte provat detta själv ännu utan bara läst inlägg på bryggforum där personer provat diverse liknande preparat med framgång. Jag tyckte dock att det verkade så pass intressant
att jag ville presentera idén här innan jag glömde bort den.
Jag ämnar prova det här inom en inte alltför avlägsen framtid, dvs. om jag får tummen ur och börjar brygga igen med all ny utrustning som tillkommit! ![]()
Jag tar inget som helst ansvar för vad som kan hända om ni testar detta.
Det är bara att söka på FermcapS och simethicone så hittar man en hel del information. Så, läs på om ni är intresserade! Annars kan man ju alltid diskutera etikettlim och annat... ![]()