Alternativ till det skumdämpande preparatet FermCapS

FermCapS eller Foam Control används för att dämpa skumbildning i vörten vid kok eller jäsning. Ett exempel är när man kokar maltextraktet till förkulturen i exempelvis en E-kolv.
Tillsätt en droppe innan uppkok och man behöver inte oroa sig att det ska koka över om man vänder ryggen till ett ögonblick. Likaså om man har mycket vört i sin gryta så kan det
ju vara bra att tillsätta ett par droppar som extra säkerhetsåtgärd.

FermCapS är en gräddliknande emulsion som säljs i en 1 oz droppflaska i många amerikanska hembryggningsaffärer.

Om man studerar ett datablad över FermCapS så ser man att den aktiva ingrediensen är något som heter Dimethylpolysiloxane.
Letar man vidare så hittar man snart synonymer som Dimethicone och Simethicone.

Om man nu är intresserad av att prova detta preparat så måste man leta sig över pölen till USA eftersom det inte, vad jag vet, säljs i Sverige ännu.

Men om man nu inte vill beställa preparatet från USA eller vänta på att Humlegården eventuellt tar in det i sitt sortiment, vad gör man då?
Jo, det finns faktiskt en lösning på hemmaplan... om man har gaser i magen.... cool

De försvenskade namnen på Dimethicone och Simethicone är Dimetikon respektive Simetikon. Dessa finns i följande Anti-gas mediciner på apoteket:

Dimetikon Meda - gelatinkapsel 100 st på 100 eller 200 mg
Imogaze - gelatinkapsel 30 st á 240 mg
Minifom - gelatinkapsel 100 st på 100 eller 200 mg, emulsion 100mg/ml 100 ml droppflaska

Jag har läst om bryggare som skurit isär gelatinkapslar och tryck ut en del av innehållet i grytan eller i E-kolven. Problemet är väl att vi inte vet koncentrationen av Simetikon i FermCapS.
Några på HomebrewTalks Forum snackar om 1/4-1/2 tsk FermCapS per 19 liter eller 1-2 droppar per gallon vilket inte är till mycket hjälp egentligen.

Jag hittade följande i denna PDF-fil sidan 3 under Materials and Methods i 3L vört:

"Fermcap-S was also added as an antifoaming agent at a
concentration of 0.04 mL/L. This led to a dimethyl poly-
siloxane (DPS) concentration in the wort of 7.69 ppm.
The maximum allowed DPS dosage is 10 ppm for wort."

Jag vet inte om det heller är till någon hjälp för att ge mängd koncentrerad Simeticon/L?

Jag har alltså inte provat detta själv ännu utan bara läst inlägg på bryggforum där personer provat diverse liknande preparat med framgång. Jag tyckte dock att det verkade så pass intressant
att jag ville presentera idén här innan jag glömde bort den.

Jag ämnar prova det här inom en inte alltför avlägsen framtid, dvs. om jag får tummen ur och börjar brygga igen med all ny utrustning som tillkommit! roll

Jag tar inget som helst ansvar för vad som kan hända om ni testar detta.

Det är bara att söka på FermcapS och simethicone så hittar man en hel del information. Så, läs på om ni är intresserade! Annars kan man ju alltid diskutera etikettlim och annat... smile

Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte

Sv: Alternativ till det skumdämpande preparatet FermCapS

Torgny skrev:

This led to a dimethyl poly-
siloxane (DPS) concentration in the wort of 7.69 ppm.
The maximum allowed DPS dosage is 10 ppm for wort."

Om vi antar att dimethyl polysiloxane är det "aktiva ämnet" (har inte hunnit läsa på, så ignorera mig om detta är fel) så borde det absolut gå att räkna ut hur mycket av de där kapslarna man ska tillsätta. Jag hjälper gärna till att räkna, men tentatider just nu så det får vänta till helgen smile

http://www.bazingabrewery.se

om 0,04 ml/l ger en concentration av 7,69 ppm (=mg/l), då motsvarar 0,04 ml 7,69 mg. 1 ml innehåller då 192 mg, eller 192 mg/ml

http://saccharolicious.blogspot.com

1ml Minifom (orala droppar) innehåller 100mg verksamt ämne/ml (varav 94mg dimetikon). Om vi som belgaren föreslagit utgår ifrån att de menade ppm som mg/L (så slipper vi räkna på lösningsmedlets densitet) ger det oss en önskad koncentration av 7,69mg per liter vört. Då ska 0,082ml Minifom tillsättas per liter vört. Hur stor mängd konserveringsmedel som då följer med är högst oklart..

Med reservation för att jag kan ha räknat fel (min hjärna känns som sagt som gröt och detta kan bara klassas som tentaflykt och inget annat).Tar heller inget ansvar för att detta skulle vara hälsosamt, som står i FASS:

"Minifom orala droppar innehåller metylparahydroxibensoat och etylparahydroxibensoat (konserveringsmedel) som kan ge allergisk reaktion (eventuellt fördröjd)."

http://www.bazingabrewery.se

Det skulle innebära att i 27 liter vört kan man pytsa i innehållet från 1 st 200 mg kapsel då 7,69*27=207,63 mg. Det verkar som det finns mer av "övriga ämnen" i de orala dropparna än tabletterna om man enbart tittar på Minifom.

Man skulle dock behöva de orala dropparna för att kunna dosera lättare i lite förkultursvört på spisen. Visst, man skulle kanske kunna sticka hål på en kapsel med en nål och klämma ut en droppe om innehållet är hyfsat flytande.
Kapseln kan sedan kanske eventuellt förseglas med lite tejp eller superlim för att användas nästa gång man brygger eller så slänger man den bara. Det är ju inte många ören man förlorar på en dos.

Annars är väl priset något man reagerar på när det gäller Minifom droppar i förhållande till kapslarna eller till FermCapS.
199:- för dropparna mot 55-60:- för 100 mg kapslar eller runt 40:- plus frakt och övriga avgifter för FermCapS från staterna.

Det är alltså inte precis en större besparing att köpa antigas-medicin från apoteket. Å andra sidan räcker ju ett paket kapslar några batcher om man säger så.

Sedan kan man väl fundera på om det ens är värt att bry sig om antifoam-medel? Nu är ju jag prylb*g ut i fingertopparna så jag känner ett visst behov av att testa det här. smile

Jag kan av egen erfarenhet säga att minifom och fermcaps är ganska lika i konsistensen. Möjligen att fermcap är lite mera trögflytande.
Men jag häller nog hellre fermcap i förkulturen (funkar riktigt bra föresten) och minifomen i lillkillen (det har vi dock slutat med nu)

7 Senast ändrad av Björn Petersson (2010-12-15 03:12:19)

En del hembrä..eh. jag menar hembryggningsbutiker, med en kundkrets med en kanske annorlunda inriktning av sin hobby än vi som frekventerar Humlegården, säljer "skumdämpare" exempelvis PGW-produkter som har 100ml för 65 kronor. Vad är det för något?

Ett annat exempel: Här ett företag i Sverige http://www.ellsworth.se/hem.aspx som bl.a. säljer skumdämpare baserade på polydimetylsiloxan bl.a. till livsmedelsindustrin. Det är väl knappast fråga om några små kapslar men de nämner på ett ställe att de packar om produkter till mindre förpackningar på kundens önskemål. Något för Humlegården att vidarebefordra?

svensson.lu skrev:

Jag kan av egen erfarenhet säga att minifom och fermcaps är ganska lika i konsistensen. Möjligen att fermcap är lite mera trögflytande.
Men jag häller nog hellre fermcap i förkulturen (funkar riktigt bra föresten) och minifomen i lillkillen (det har vi dock slutat med nu)

Ja det är klart att du redan hade testat det här Svensson, jag borde naturligtvis kollat med dig INNAN jag skrev mitt första inlägg... big_smile
Du menar alltså att det är bättre att beställa från staterna än att chansa på apotekets grejor?

En fördel med minifom vore ju annars att det så att säga "fixade" mina gasproblem samtidigt som mina förkulturer... cool

Björn Petersson skrev:

En del hembrä..eh. jag menar hembryggningsbutiker, med en kundkrets med en kanske annorlunda inriktning av sin hobby än vi som frekventerar Humlegården, säljer "skumdämpare" exempelvis PGW-produkter som har 100ml för 65 kronor. Vad är det för något?

Skulle inte förvåna mig om det är något liknande.

10 Senast ändrad av Björn Petersson (2010-12-16 13:03:31)

Torgny skrev:
Björn Petersson skrev:

Helt rätt Torgny. Här är svaret jag fick på min förfrågan hos PGW-produkter:

"Hej Björn!
Det är ett livsmedelsgodkänt silikonpreparat som heter Dimetikon. Används även i receptfria mediciner mot väderspänning.

Med vänlig hälsning

Per Wåhlin
/PGW Produkter AB/
"

P.S. Även om preparatet är livsmedelsgodkänt kan man undra vilka eventuella effekter rester av medlet skulle kunna ha på matsmältningen. Jag är inte bekant med medlets funktionssätt men en klass 1 varning i väderrapporten kanske skulle vara plats efter en ölträff. Medlet ska väl lätta på spänningar så att säga. Ölet passar kanske inte så bra till ägg, kålpudding och ärtsoppa.

Torgny skrev:

Ja det är klart att du redan hade testat det här Svensson, jag borde naturligtvis kollat med dig INNAN jag skrev mitt första inlägg... big_smile
Du menar alltså att det är bättre att beställa från staterna än att chansa på apotekets grejor?

Ja det är klart du skulle wink
Jag köpte en flaska för att jag tröttnade på att hela tiden kolla så att förkulturen inte kokade över. En droppe och det blir inte en tillstymelse till skum vid koket.
Dock så har jag inte provat det för jäsning så det kan jag inte uttala mig om

Med tanke på att de förbaskade magdropparna är långt ifrån gratis och att frakten inte brukar bli monsterdyr så skulle jag lätt beställa från staterna.
Det fins föresten även andra magdroppar med lactobaciller som man kan köpa på apoteket. Det kunde kanske bli en intressant Berlinerweisse big_smile

Bara en fråga...

Hur blir det sen med skummet i ölet efter jäsning? Jag menar, hoppas
inte skumkronan blir sämre med ovan nämnda skumdämpare... Vem
vill ha en pilsner utan skumkrona?

//James

"A good brew is the best companion when contemplating"

Björn Petersson skrev:
Torgny skrev:
Björn Petersson skrev:

<bortklippt>..."skumdämpare" exempelvis PGW-produkter som har 100ml för 65 kronor. Vad är det för något?

Helt rätt Torgny. Här är svaret jag fick på min förfrågan hos PGW-produkter:

"Hej Björn!
Det är ett livsmedelsgodkänt silikonpreparat som heter Dimetikon. Används även i receptfria mediciner mot väderspänning.

Med vänlig hälsning

Per Wåhlin
/PGW Produkter AB/
"

Ok, det förändrar ju saken för mig i alla fall. Bort med alla apotekets pluttifikationsmediciner...schas! Här skall inköpas en styck flaska från PGW tror jag bestämt. Tack Björn!

James skrev:

Bara en fråga...

Hur blir det sen med skummet i ölet efter jäsning? Jag menar, hoppas
inte skumkronan blir sämre med ovan nämnda skumdämpare... Vem
vill ha en pilsner utan skumkrona?

//James

Det vet nog herr svensson.lu skulle jag tro. Han vet ALLT, tro mig wink

Själv misstänker jag att medlet inte skulle varit så pass populärt om det hade påverkat ölet negativt.
Då hade det nog försvunnit fortare än kvickt från marknaden.

Testade minifom idag när jag kokade dme till en förkultur. En droppe på 1,4 l. Funkar hur bra som hellst. Visst finns det en del konserveringsmedel i, men en droppe är inte mycket. Om man ger nyfödda barn 10 droppar så borde en droppe inte ge någon större effekt. Förutom på skummet då...

http://saccharolicious.blogspot.com

Va kul med lite uppföljning på ämnet...eftersom jag fortfarande inte är i närheten av att få igång en bryggning och testa själv roll
Tack för informationen. Hoppas effekten håller sig till dämpning av skummet smile

Har nu testat skumdämparen från PGW-produkter. En droppe  i 3,5 liter 10-procentig vört av torkat maltextrakt i min 5-liters e-kolv. Vilken skillnad! Perfekt - inget problem med skum under kokning i 15 minuter.