utmaning: Nyårsöl

Hej alla mina medbryggare här på fel sidan av öresund wink big_smile hahahaha

Om ni skulle få en "challenge" eller utmaning om att brygga ett öl som dugar att skåla in det nya året, hur skulle ert öl se ut? Jag och min medbryggare Joel har tänkt oss att samla upp handskan och skapa ett sådant öl. Vi har vissa tankar om hur det ska vara. Det ska inneha ca. samma alkoholprocent som en champagne, det ska vara ljust, väldigt pärlande, torrt, vi eftersträvar en fruktighet, men denna ska komma från humlen, jäsas med en brittisk eller amerikansk jäststam tillsammans med en brettanomyces jäst. Receptet inte klart än, men tanken är väl kul i och för sig eller hur?
Återkommer med det färdiga receptet.

Stort skum!
-Jan

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Sv: utmaning: Nyårsöl

Hmm - måske en "light" oud bruin (om en sådan findes ...) :-)

Hej

En dubbel Rodenbach?

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Hehehehe det är kul ni både är i det belgiska spåret:-) Jag har just blivit färdig med mitt receptförslag nummer 1 så nu hoppas jag att joel går med på det:-) Härligt att se att folk reagera och det var också kul att se andra än jag som skrivar på danska:-)
Här är i allafall mitt fösta förslag till joel:-) Jag är lite i belgiska spåret (vildjäst), sedan lite i det engelska (jäst) och i det amerikanska spåret (mängden av aromhumle) och lite kontinental (malten)

Nytårsöl  OG 1080 10 liter

65 % Pilsnermalt, 2,476 kg
35 % Hvedemalt, 1,372 kg

Mäskning;
50 grader, 30 minutter
68 grader, 90 minutter
78 grader, 15 minutter

Kogning:
15 gram Rakau 12 % alpha, 1 time
Protafloc, 20 minutter
15 gram Rakau 12 % alpha, 15 minutter
25 gram Rakau 12 % alpha, 5 minutter
25 gram Rakau 12 % alpha, 3 minutter
25 gram Rakau 12 % alpha, 1 minut
+ 25 gram Rakau 12 % alpha (hopback)

Gär:

London Ale III
Brettanomyces Bruxellensis

Karbonering: 8 gr sukker pr liter färdigt öl

Behöver jag säga att FG bör hamna runt 1000 pga bretten:-)

-Jan

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Lite mer inspiration: http://beeradvocate.com/beer/style/141.

Think globally. Drink locally.

Jan,

bra idé och jag ska komma tillbaka till dig med ett eget förslag. Mina tankar går nog i belgiska/franska tankar, en ljus Biere de Noel med lite kryddor, kanske? 

Men till ditt recept. London ale III är en gammal favorit men den flockar så kraftigt att jag misstänker den inte blir så stark.  Jag lyckade aldrig jäsa den jästen över 70% och jag misstänker att man inte kan jäsa ut mer än max 80% med den jästen.  I så fall med ett OG 1.080 hamnar du på 8,6%, vilket är rätt fint. 

Rakau?

Mvh
Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Hej pål min goda man:-) Jo, men den kommer ju att arbete tillsammans med en brettanomyces som kommer klarar av att jäsa ut den ordenligt till så gott som 1000 skulle jag tro:-) London Ale III med assistans kan man säga:-) Fundera även att köpa lite ekspån och låta dem ligga i lite vitvin/mousserande vin, innan man slängar dem i jäshinken:-) Angående UDO, jovisst, det är honom från Accept, tanken var mera temat för låten (barnsoldater) jag ville belysa:-)

ALBA GU BRATH

Jo, rakau - nya zealandsk humle som skulle ha arom av persiko/passionsfrukt:-)

ALBA GU BRATH

9 Senast ändrad av Thomas Fransson (2011-01-17 11:19:33)

Är i gång med att odla upp första jästen till mitt nyårsöl, wyeast 1388.

Jag siktar också på en variant av champagneöl.
Förhoppningsvis kommer det bli en torr bubblig öl på +10% och 5-6 vol co2.
Fast utan methode champenoise. Så det blir väl mer en Golden strong.

Strax innan flaskning torrhumlas ölet samt sockerlagen kokas med bla. Kardemumma och apelsinskal.
I samma veva åker det givetvis i en laddning brett brux, om ingen här sitter inne på lite claussenii som eg. var mitt första val.

Jan, vad sägs om att vi byter en flaska med varandra?

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

10 Senast ändrad av jan_johansen (2011-01-17 20:13:44)

Det er jeg helt klart med på. Mig og Joel skal bare brygge den först og blive enige om opskriften :-) Jag säger till när dte blir av. Lita på det goda gamla gosse smile

ALBA GU BRATH

Låter gott!

Gott nytt!

www.bryggradio.com

12 Senast ändrad av Thomas Fransson (2011-01-22 16:20:31)

Nu är min bryggd.

5 kg pilsner
3 kg maris otter
1 kg vete
1 kg socker

70g perle @ 45

OG 1.110
Jäst 1388 @ 18C

www.bryggradio.com

13 Senast ändrad av Thomas Fransson (2011-01-23 15:39:42)

Medelvägsrapport -

Hydrometerprov idag efter 2,5 dagars jäsning - SG 1.065
Det bubblar på och jag har höjt tempen till 19C

Smak - Lätta behagliga fenoler och lite acetaldehyd och isoamyl acetat i aromen,
inga höga alkoholer eller obehagligheter ännu i den.

Jag är nyfiken i en strut, första gången jag bryggt ngt så starkt.

www.bryggradio.com

Thomas, kommer det inte bli väldigt högt tryck om du tillsätter brett precis vid flasktappning? Brukar man inte kunna räkna med att brett jäser ut till FG 1000 ? Vad tror du att du hamnar på för SG innan brett? Med sockret inräknat ungefär runt 1025 kanske? Blir väldigt högt tryck isf?

Nu har jag aldrig jobbat med brett så kanske tänker helt fel...

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Thomas Fransson skrev:

Medelvägsrapport -

Hydrometerprov idag efter 2,5 dagars jäsning - SG 1.065
Det bubblar på och jag har höjt tempen till 19C

Smak - Lätta behagliga fenoler och lite acetaldehyd och isoamyl acetat i aromen,
inga höga alkoholer eller obehagligheter ännu i den.

Jag är nyfiken i en strut, första gången jag bryggt ngt så starkt.

Ser smaskigt ut:-)  Hoppas det blir bra, men varför skulle det inte det? :-) Har fortfarande inte hört från Joel angående vår version - han måste snart vakna till livs den lilla svensken smile

ALBA GU BRATH

16 Senast ändrad av Thomas Fransson (2011-01-23 23:49:52)

Chubb skrev:

Thomas, kommer det inte bli väldigt högt tryck om du tillsätter brett precis vid flasktappning? Brukar man inte kunna räkna med att brett jäser ut till FG 1000 ? Vad tror du att du hamnar på för SG innan brett? Med sockret inräknat ungefär runt 1025 kanske? Blir väldigt högt tryck isf?

Nu har jag aldrig jobbat med brett så kanske tänker helt fel...

Ölet kommer att tappas över till ett corneliusfat där brett väntar efter primärjäsningen.
Sedan sätter jag en gaskoppling på fatet med en slangstump och ett micronfilter

http://www.williamsbrewing.com/images/product_images/Q45.JPG

eller en "soft peg" i. 

http://www.caskwidge.com/shop/images/soft_peg.gif

Sedan får det klara sig själv ett par månader innan flaskning och mätning av SG innan torrhumling och priming.

Det enda jag oroar mig för är är att alkoholstyrkan ska vara för hög för att brettanomyces'en ska klara livhanken ngn längre tid.

www.bryggradio.com

Hur gick det med det här, var det någon som fick fram en öl?

http://www.bazingabrewery.se