Biere de Garde - Biere de Mars (och Saison)
Hej Bryggarvänner.
Försöker finna inspiration och mod inför vårens uppstart av bryggningen. På lördag är det bryggdag i Enskede och då ska jag brygga en belgisk blond. Men jag håller på att planera övriga bryggningar framöver, i lagom takt. Hade tänkt att försöka hinna brygga 4-5 öl innan sommaren. Känner att jag varit väldigt stretig i mina bryggningar tidigare, amerikanskt, belgiskt, tyskt, tjeckiskts, etc. Allt skulle provas. Nu för att få igång bryggningen och tycka det är kul igen tänke jag fokusera på belgisk öl under 2011.
Har läst boken Farmhouse Ales och fått ett intresse för de sydbelgiska och nordfranska Biere de Garde, Biere de Mars och Saison. Framförallt hade jag tänkt att under året brygga åtminstonne en blond, en amber och en mörk Biere de Garde, samt försöka mig på en Biere de Mars och en Saison (ej supersaison).
Har som sagt läst boken och läser om den just nu faktiskt, men tänkte höra om några av er Bryggarvänner där ute har recept eller erfarenheter ni har lust att dela med er?
Det finns ju flera saison- och BdG-jäster hos både Wyeast och White Labs. Är intresserad av att höra vilka erfarenheter ni har från de olika jästerna också.
Mvh
Pål