Media och politikernas behandling av Sverigedemokraterna
Hej alla! Vid valet förlorade Sverige i det offentligas ögon sin politiska oskuld i modern tid. Nu behöver man inte längre hacka på danmark angående främlingsfientlighet och annat. Nu får man titta inåt istället. Jag röstade och kommer aldrig rösta på SD, jag är mycket oenighet i mycket av de står för, men som dansk har jag upplevat samma chokreaktion när ett såkallat politiskt okorrekt parti blir vald in i riksdagen/folketinget. Nu pratar Reinfeldt om att göra riksdagen utskott mindre för på det sättet att utesluta SD. Media har även bidraget att svartmåla SD. Jag vet vilka följder detta kommer att få och jag har helt andra åsikter i hur man ska handtera detta, varav vissa grundar jag på erfarenheter från danmark samt icke-vetenskaplig analys men som ändå kan innehålla element av sanning.
När Dansk Folkeparti blev vald in i folketinget för första gången 1998 fick partiet 13 mandat. Politikerna isolerade partiet, media svartmålade dem, en socialdemokrat sade att DF aldrig kommer att bli rumsrent osv osv osv. Vid nästa val som skedde ett år tidigare än beräknat, nämligen 2001 fick man svarat: Partiet gick +8 i mandag och hade nu 21 mandat. Med andra ord, när man gör detta struntar man i de personer som av olika skäl har röstat på dem. Vi må vara oeniga i partiets politik men i en demokrati måste man respektera väljarna och följa demokratiets spelregler utan undantag. Gör man inte detta får man lite av samma effekt som man vanligvist får vid att utpeka förbjuden frukt - det blir mer intressant, mer spännande, osv. Man ger SD ett evigt argument nu i dessa dagar, som ett parti som är underkuvat och därvid skapas en underdog roll till SD. Detta kan hos missnöjda väljare ge mer sympati och jag ska slå vad om att om inte detta ändras kommer SD in ännu starkare vid nästa val. Jag ska äta min halsduk på detta (har ingen hatt så annat får duga). Man måste titta på danmark och dem fel som vi har begått när DF valdes in första gången och dra lärdom av detta. Det är inte så mycket ett parti man måste kämpa emot, det är att flytta väljarnas åsikter genom konkreta rationella argument och inget annat. Jag vet att det gör partiet legitimt att ta dem in i varmen, men man måste delvis behålla demokratin och repsektera väljarnas åsikter, men det finns även vinster vid detta. Genom att får komma i varmen blir de en del av makteliten i Sverige. En plats inget parti vill förlora igen. Detta kan ändra mycket på partiets politik och åsikter (DF var mycket mycket värre förre 2001 - tro mig) för när man plötsligt har inflytande måste man anpassa sig efter dem spelregler som finns för att uppnå denna inflytande. DF idag är förutom deras årliga möte där de kan få konstiga idéer som får danmark att ta sig till huvudet och skratta (senast att ändra 24 års regeln till 28 år samt stopp för all invandring från icke-västliga länder......där tänkte man att de har fått hetslag i den danska sommarvärmen och dessa utbrott är ej längre aktuella heller) är ett helt annat parti än då. Ändå kommer spydigheter ibland men graden av dessa är som redan sagt mycket mildare än från början. Jag ser ingen anledning till varför detta skulle bli annorlunda med SD. Vinsten av detta är att man omedveten/eller medvetet komma att rensa ut bland SD's medlemmar och väljare. De mest extrema element kommer ej att acceptera att partiet blir rumsrent och legitimt och väljar helt enkelt bort partiet till mycket mindre partier - typ ND eller liknande. När den extrema högern splittras så där kommer man även att bromsa högervågen brutalt. Man måste i dialog, ta konsekvensen av valresultatet och respektera detta annars skapas martyrrollen och fler sympatisör, väljare och medlemmer blir ett resultat av detta. Man måste avdramatisera detta så det inte blir spännande. Annars ger man SD argumenten direkt i handen. Jag respektera valet, även om jag är mycket oenig med folk som röstat SD pga grova generaliseringar (fast jag ändå tycker att det finns folk som inte borde få stanna här, men detta grundar jag på individ nivå och inte genom etiketer som hudfärg, nationalitet eller religion eller annat, och därför inte vill dra alla över en kamm/generalisera), men jag menar att demokratin måste bevaras för varje pris även om det innebär dialog med människor och partier som har åsikter som går emot våra egna. Det samma om det finns ölbryggare här på forummet som har röstat SD. Jag är oenig med er, men jag respektera er och ert val även om man är oenig, och på samma sätt förväntar jag också att ni respektera vad jag tänkar. Något för något/rätt ska vara rätt. Respekt ska gå åt både håll. Är man oenig ska man fortfarande ha en bra konstruktiv diskussion och dialog samt jag är inte efter att hacka på någon. Jag har bara mina åsikter kring en händelse jag inte är enig i och som har väckt uppståndelse i Sverige och därför postar jag det här. Jag jämför lite med sveriges alkoholpolitik och lagar - att avsaknaden av en bra ölkultur delvis är orsakat av systembolaget.
Med vänliga hälsningar
-Jan
ALBA GU BRATH