Sister Star......
Hej
Här en länk till ett öl som har en häftig beska. Det skall va ett legendariskt samt kult öl i USA.
Bo
http://www.barleydogbrewery.com/index.p … =All+Grain
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Öltyper, recept och bryggloggar → Sister Star......
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Hej
Här en länk till ett öl som har en häftig beska. Det skall va ett legendariskt samt kult öl i USA.
Bo
http://www.barleydogbrewery.com/index.p … =All+Grain
Tack för länken! Den inspirerade till en IPA i helgen:
bryggdatum 2010-09-30
26 liter
Malt:
7,0 kg Pale ale malt (Maris Otter)
150 g Dark Crystal
150 g veteflingor
Jäst:
London Ale 1028
Rik med en torr avslutning. Mineralaktig profil,
markerad och frisk, med någon fruktighet.
Används ofta för starkare ales och när en hög
utjäsningsgrad önskas.
förjäsbarhet: 73-77%
alkoholtolerans: approx 10%
flockning: medel/låg
jästemperatur: 15-22°C
salter:
1,5 tsk kalsiumsulfat
0,22 tsk magnesiumsulfat
0,59 tsk kalsiumklorid
0,17 tsk salt
Humle:
85 g Chinook 11,4 % kokar i 60 min
60 g EKG 6,0 % kokas i 15 min
60 g EKG 6,0 % kokas i 0 min
30 g EKG 6,0 % torrhumla
30 g Chinook 11,4 % torrhumla
Mäskning:
66 grader i 60 min
Beska(IBU): 97,6
Färg(SRM): 8,5
OG: 1063
FG: 1016 ?
----------------------------------------
Justerat Vatten
ca: 92
mg: 7
SO4: 144
Na+: 22
Cl-: 71
HCO3: 65
----------------------------------------
Hade ingen fuggles hemma, jag ersatte den med Goldings.
Den bubblar för fullt i garaget nu! Min beskaste ale hittills! ![]()
Hej
Hoppas att ditt öl blev gott.
Vänlig fortsättning på Helgen
Techno
Den vart helt suveränt god! En favorit! Det kommer att bryggas fler av denna öl framöver, men då kommer jag följa receptet lite bättre och se till att ha alla ingredienser hemma. Min OG hamnade på 1055 och FG 1014. ca 5,3%. Jag har bjudit runt ölen till vänner och bekanta och det ska bli kul och höra vad de säger om den. Jag bjöd 2-3 st igår på julmiddag och de sa ungefär samma sak... mmm gott! ....njaaa... lite för besk för mig
Den är otroligt maltig och söt i början och avslutas i en kraftig beska. Skummet blev otroligt bra, ligger kvar som slöjor på glaset efter att den druckits up.
Varför har man i vete?
Vad jag förstått har man i vete för att få en kraftig skumkrona.
Med så mkt humle får man nog bra skum vad man än gör tror jag ![]()
Idag vart det en brygd till av detta recept. Den första satsen är redan slut... vet inte vart den tagit vägen? Kan inte skylla på frugan heller ... hon dricker ju inte öl :-)
Varför har man i vete?
Jag har fått uppfattningen av att en liten del vete kan boosta fruktiga toner i ölet.
Varför har man i vete?
Vete har bland annat en høgre proteinhalt æn korn, detta bidrar med två egenskaper, kraftigare och hållbarare skum och høgre proteinhalt i ølet (vilket kan ge proteingrumling vid høgre halter).
Sedan finns det smakegenskaper som ær svårare att definera p.g.a att vi alla ær olika och skillnaderna inte jættestora (smakmæssigt). Mats Nystrøm, bryggmæstare, påstår att vetemalt ger en fræsh smak och munkænsla, en del sæger att det ger en lætt syrlig karaktær och mjukare smak/munkænsla. Dessa egenskaper kan ju isåfall, precis som Chubb skriver; boosta fruktighet.
Råvete har liknande egenskaper som vetemalt fast med mer protein och glukan. Råvete har i førhållande en mer rå sædig smak.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Öltyper, recept och bryggloggar → Sister Star......