Sv: Pilsnertråden

Om vi då går till botten med 34/70.... Visst är det en torrjäst som tappat mycket av egenskaperna pga den är just  torr.... Men efter skörd och tvätt då? Är det inte samma som innan den torkades? Muterar jästen på något sätt när den behandlas och packas eller återgår den till sin ursprungliga strain efter jäsning?

Detta inägget skulle varit i nån annan topic egentligen....... (eller skulle jag varit nykter)

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Chubb skrev:

Om ditt mål är "helt perfekt pilsner" så tror jag du ska satsa på malt med lite högre kvalitet än Viking som iaf här på forum har ett rykte av sig att vara av lite sämre kvalitet än andra tillverkare.

Nu är jag ingen expert på underjästa öl, har aldrig gjort något själv faktisk har inte möjligheten just nu. Men iaf, hör verkligen crystalmalt hemma i en bohemian pilsner? Skulle nog snarare satsa på någon form av dextrinmalt t.ex. carapils.

Vilken jäst hade du tänkt använda?

Nu tror jag inte att jag ska brygga världens bästa pilsner på första försöket...... Det med råvaror är inte största problemet i början, utan förfarandet. När jag får fart på hela schemat och kan det, kan jag börja labba med andra maltsorter. Personligen tror jag jag inte att Viking är av så låg kvalitet att det inte går att brygga en perfekt pilsner.
Det handlar mest om att justera för olika färg och sockerutbyte. Sen om den är mältad på golvet eller i bänk kan kvitta. Då har det nog större betydelse var och hur kornet är odlat.

Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher

scaryeyes skrev:

Nu tror jag inte att jag ska brygga världens bästa pilsner på första försöket...... Det med råvaror är inte största problemet i början, utan förfarandet. När jag får fart på hela schemat och kan det, kan jag börja labba med andra maltsorter. Personligen tror jag jag inte att Viking är av så låg kvalitet att det inte går att brygga en perfekt pilsner.
Det handlar mest om att justera för olika färg och sockerutbyte. Sen om den är mältad på golvet eller i bänk kan kvitta. Då har det nog större betydelse var och hur kornet är odlat.

Jag både håller med och inte håller med. Problemet är att det är svårt att veta hur och var kornet är odlat, såvida du inte köper ekologiskt, i vilket fall du åtminstone vet någonting om produktionsmetoden. Annars är det maltens datablad man får gå efter. Och även då skall det nog till en mycket skicklig yrkesman för att avgöra vilken jordmån och vilket klimat som ger vilket näringsinnehåll.

Sedan finns det ju bryggerier som uttryckligen talar om varifrån de får kornet. Men det vet jag inte vilka de är, eller om de garanterar att 100% av kornet alltid kommer från samma ställe.

Hela grejen med pilsner är ju att man genom precisa industriella processer (eller i vårt fall genom att efterlikna precisa industriella processer) tar fram absolut maximum av råvarorna. Att kvaliteten på dessa spelar större roll i en pilsner än i vilken annan öl som helst är en nödvändighet.

Sedan håller jag med om att det förmodligen inte är något fel på vikingmalten, även om jag har haft svårt att få den att bete sig i mitt bryggeri.

Think globally. Drink locally.

Måste bara förtydliga att jag inte heller tycker det är något fel på vikingmalten, jag har använt den med gott resultat, men ska man brygga en perfekt pilsner så bör man ju använda råvaror av högsta kvalitet. I min åsikt är inte Viking i samma klass som t.ex. Weyermann eller TF. Det blir ju ännu viktigare med vilken malt man använder i en pilsner där du inte har massa specialmalt eller humle som dominerar.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Hittade den här artikeln hela urquellreceptet finns i princip med. http://www.brewingtechniques.com/librar … quell.html

Ja, receptet är inte knepigare än så. Det är ganska precis som receptet scaryeyes föreslog tidigare i tråden. Nu blev jag också sugen på att prova detta igen. Har aldrig lyckats med en ljus pilsner tidigare, så jag har nästan gett upp projektet.

Dessutom visar det sig att Göteborgs vattenprofil har förändrats ganska radikalt... tiden kanske är mogen.

Hej

Jag halvkapar tråden lite.

Jag bryggde mig i i höst min årliga lager. Jag har säkert plågat er genom åren med den.

Ok, vid omtappning efter ca 12 dagra på en temp i snitt av +11 c så mättes SG som visade sig vara 18. (Jag har skrivit om den i kategorin :Öltyper/recept m.m. i tråden: Lager/lite högt SG)

Fick en del tips som bla beskrev att Ölet egentligen "sätter sig" om det är en Ale efter 72 timmar samt en Lager efter det dubbla. Alltså att ölet i stort sett bestämms efter dom timmarna om det jäses i rätt temp på respektive öl.

Det köper jag för det är så pappersegenskaperna bestäms på en pappersmaskin, som jag arbetade tidigare med. Är pappersmassan blandad med rätt kemikalier så tar det bara 2 sekunder när 10 000 liter mix sprutas fram, det gäller att allt annat är rätt inställt.

Jag fick lite tips om att låta sekundären pågå i en högre temp för att få ner SG några pinnar.

Jag lät min Pilsner stå i en temp på ca 18 c i 10 dagar. SG sjönk från 18-15.

Mitt SG verkade då bli mitt FG och stannade på 15. Ok 2 pinnar lägre hade inte skadat, jag minskade primen medvetet med 0,5 g/liter pga detta.

I dag så har min Pilsner varit lagrad på balkongen i 4 veckor med en snitttemp på 0 c samt 2 veckor i kylskåp på ca +4 c.

I dag så var det den stora provsmakar dagen.

Bra med kolsyra, (bra att jag minskade primen med 0,5g/liter p.g.a det lite höga SG)

2010 års Pilsner känns absolut lite annorlunda än tidigare år.

Tidigare år så har jag nog haft en hel del diacetyl, trots en ökning av tempen, det har nog inte varit tillräckligt.

2010 år känns helt ren i smaken, absolut ingen fruktighet. Ölet är torrt , beskan är hög men absolut ingen extrem.

Ölet är torrt, ingen som helst diacetyl(10 dagar på en temp i sekundär på 18 c+)

Skulle jag säja en sak om 2010 års Pilsner: En neutral smak med en stram beska. Inget sticker ut.

Kan det va så att jag i år efter 15 år har hittat rätt? Att med mina 10 dagar i 18 c gjorde att diacetylen försvann, samt med den även min hussmak angående pilsner.

Jag kanske har bryggt mig en nordtysk utan att ha vetat det.

Lite funderingar bara. Jag är nöjd spec med att inget spec sticker ut, en ren torr smak med en hög beska det är slutsatsen.

Bo

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

peps skrev:

Det är ganska precis som receptet scaryeyes föreslog tidigare i tråden.

Tycker nog att det är ganska mycket som skiljer från scareyes recept. Framörallt när det gäller humlegivorna.

Hmm, jag ser Saaz i flera givor till ungefär 40 IBU i båda?

35 Senast ändrad av Runo (2010-12-14 10:12:37)

Ja men jag tycker det verkar som Technos recept är krångligare. I orginalreceptet mäskar de bara vid 4 temperaturer
"The mash begins with cold water stirred into the grains; hot water is added to bring the temperature to 95 °F (35 °C) for an acid rest. (According to the brewery's quality control manager, Pavel Prucha, the water-to-grain ratio is 1.85 L to 1 kg.) The first decoction raises the temperature to around 127 °F (53 °C) to break down the larger proteins; the second addition raises the mash temperature to 143 °F (62 °C) for starch conversion; and the third brings the temperature to about 163 °F (73 °C) for mash-out (18). " istället för 6 ggr
Acid rest: Add 21.00 L of water at 38.9 C
30 min - Hold mash at 37.0 C for 30 min
2 min Protein Step: Heat to 50.0 C over 2 min
30 min - Hold mash at 50.0 C for 30 min
2 min Saccharafication Step: Heat to 65.0 C over 2 min
20 min - Hold mash at 65.0 C for 20 min
2 min Saccharification Step: Heat to 70.0 C over 2 min
20 min - Hold mash at 70.0 C for 20 min
2 min Saccharification Step: Heat to 72.0 C over 2 min
20 min - Hold mash at 72.0 C for 20 min
2 min Mash out: Heat to 78.0 C over 2 min
10 min - Hold mash at 78.0 C for 10 min

och har 3 humlegivor om 350g/hl vid 120, 80 och 25 min istället för
60 min 65.00 gm Saaz, 2009 (art. 420009) [3.00 %] (60 min) Hops
45 min 60.00 gm Saaz, 2009 (art. 420009) [3.00 %] (45 min) Hops
15 min 20.00 gm Saaz, 2009 (art. 420009) [3.00 %] (15 min) Hops
10 min 1.00 tsp Irish Moss (Boil 10.0 min) Misc
3 min 15.00 gm Saaz, 2009 (art. 420009) [3.00 %] (3 min) Hops

Jo, det har du för all del rätt i. Processerna är annorlunda, och det är ju det viktiga i den här typen av öl.

37 Senast ändrad av scaryeyes (2010-12-25 23:11:21)

Jaha...
Bryggdag i morgon. Svärfar är på besök i sverige från mexico city. Han ska vara med och se hur det går till. Malten är uppvägd och utrustningen framtagen och tvättad. Bara att koppla allt i morgon innan vattnet ska värmas.

Så här blir det i alla fall.

Recipe: Bohemia Pilsner Nr 1
Brewer: Mange
Asst Brewer: Adriana och Horacio
Style: Bohemian Pilsner
TYPE: All Grain
Taste: (35,0)

Recipe Specifications
--------------------------
Batch Size: 23,00 L     
Boil Size: 27,43 L
Estimated OG: 1,054 SG
Estimated Color: 9,3 EBC
Estimated IBU: 40,7 IBU
Brewhouse Efficiency: 75,00 %
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
Amount        Item                                      Type         % or IBU     
5,15 kg       Viking Pilsner Malt (3,7 EBC)             Grain        98,10 %       
0,10 kg       Viking Crystal 100 (100,1 EBC)            Grain        1,90 %       
65,00 gm      Saaz, 2009 (art. 420009) [3,00 %]  (60 minHops         20,0 IBU     
60,00 gm      Saaz, 2009 (art. 420009) [3,00 %]  (45 minHops         17,0 IBU     
20,00 gm      Saaz, 2009 (art. 420009) [3,00 %]  (15 minHops         3,1 IBU       
15,00 gm      Saaz, 2009 (art. 420009) [3,00 %]  (3 min)Hops         0,6 IBU       
0,50 gm       Protafloc (Boil 15,0 min)                 Misc                       
20,00 ml      Isinglass (Liquid) (Secondary 7,0 days)   Misc                       
23,00 L       Finja vatten                              Water                     
2 Pkgs        SafLager (Fermentis #W-34/70)             Yeast-Lager               

Mash Schedule: Teperature 6 step
Total Grain Weight: 5,25 kg
----------------------------
Teperature 6 step
Step Time     Name               Description                         Step Temp     
30 min        Acid rest          Add 21,00 L of water at 38,9 C      37,0 C       
30 min        Protein Step       Heat to 50,0 C over 2 min           50,0 C       
20 min        Saccharafication StHeat to 65,0 C over 2 min           65,0 C       
20 min        Saccharification StHeat to 70,0 C over 2 min           70,0 C       
20 min        Saccharification StHeat to 72,0 C over 2 min           72,0 C       
10 min        Mash out           Heat to 78,0 C over 2 min           78,0 C       

Nu har jag kapat en del som tex 100g crystal 100, och mäskshemat från en vinnande pilsner på ett SM.
OBS!
Detta är NR 1 försök. Nästa försök blir annorlunda. Ska notera noga vad som händer med denna så jag kan justera. Kommer använda mitt vatten här hemma utan justering. Enda jag ska ha koll på är ph i mäsken. och som jag fattar det, är det ph i den temperaturen mäsken håller som är intressant. Alltså inte vilket ph det blir när det svalnar till 20 grader, då det känns ointressant för mäskningen.
Kommer justera med mjölksyra.

38 Senast ändrad av Techno (2010-12-26 01:35:38)

Runo skrev:

Ja men jag tycker det verkar som Technos recept är krångligare. I orginalreceptet mäskar de bara vid 4 temperaturer
"The mash begins with cold water stirred into the grains; hot water is added to bring the temperature to 95 °F (35 °C) for an acid rest. (According to the brewery's quality control manager, Pavel Prucha, the water-to-grain ratio is 1.85 L to 1 kg.) The first decoction raises the temperature to around 127 °F (53 °C) to break down the larger proteins; the second addition raises the mash temperature to 143 °F (62 °C) for starch conversion; and the third brings the temperature to about 163 °F (73 °C) for mash-out (18). " istället för 6 ggr
Acid rest: Add 21.00 L of water at 38.9 C
30 min - Hold mash at 37.0 C for 30 min
2 min Protein Step: Heat to 50.0 C over 2 min
30 min - Hold mash at 50.0 C for 30 min
2 min Saccharafication Step: Heat to 65.0 C over 2 min
20 min - Hold mash at 65.0 C for 20 min
2 min Saccharification Step: Heat to 70.0 C over 2 min
20 min - Hold mash at 70.0 C for 20 min
2 min Saccharification Step: Heat to 72.0 C over 2 min
20 min - Hold mash at 72.0 C for 20 min
2 min Mash out: Heat to 78.0 C over 2 min
10 min - Hold mash at 78.0 C for 10 min

och har 3 humlegivor om 350g/hl vid 120, 80 och 25 min istället för
60 min 65.00 gm Saaz, 2009 (art. 420009) [3.00 %] (60 min) Hops
45 min 60.00 gm Saaz, 2009 (art. 420009) [3.00 %] (45 min) Hops
15 min 20.00 gm Saaz, 2009 (art. 420009) [3.00 %] (15 min) Hops
10 min 1.00 tsp Irish Moss (Boil 10.0 min) Misc
3 min 15.00 gm Saaz, 2009 (art. 420009) [3.00 %] (3 min) Hops

Hej

Jag undrar egentligen vad du menade med? Citat från dig : Ja men jag tycker det verkar som Technos recept är krångligare. I orginalreceptet mäskar de bara vid 4 temperaturer.

Jag har kollat mina inlägg i i tråden och jag hittar inget recept som jag skrivit. Däremot en del inlägg hur jag tyckte min lager blev, den som blev helt diacetylfri.

Vad i mitt recept, som jag inte hittar (det kan ev finnas) är det som verkar krångligare? samt om i så fall krångligare jämfört emot vad?

Trevlig julhälsning

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sorry menade scaryeyes recept först i första inlägget. Iofs så har även du fler mäsk och humlesteg.

The first decoction raises the temperature to around 127 °F (53 °C) to break down the larger proteins; the second addition raises the mash temperature to 143 °F (62 °C) for starch conversion; and the third brings the temperature to about 163 °F (73 °C) for mash-out (18).

Är det något som är krångligt så är det de här stegen. Det blir lätt en 12-timmarsbryggning med mycket manuellt slabbande.

svensson.lu skrev:

Det blir lätt en 12-timmarsbryggning med mycket manuellt slabbande.

Inte då. Den första dekoktionen lägger på kanske en halvtimme på mäskningen, och den andra är inte besvärligare (snarare enklare) än vilken utmäskning som helst. Utmäskningsdekoktion gör jag faktiskt varje bryggning, oavsett öltyp, bara för jag tycker det är smidigt.

Slabbande blir det de första gångerna, men så blir det ju nästan varje gång man provar en ny teknik. Sedan lär man sig handgreppen och kommer på var mäsktunnan bör stå för att inte komma för långt från dekoktionskitteln etc, och då blir det inte så slabbigt.

Jag tycker alla borde prova dekoktionsmäskning, det är en bra teknik att ha i rockärmen när man brygger, man vet aldrig när man kan behöva plocka fram ett sådant trick.

Som i dag tex....
Som förra gången satte mäsken igen direkt. Blev så klart stenhård i botten. Det hade inte med att göra att jag inte rörde ordentligt, utan jag var otroligt försiktig med ihällandet av malten. Kanske jag måste prova Technos ide med halm i botten. Annars vet jag inte.
Eller så funkar det helt enkelt inte att cirkulera vörten för mej. Kanske man måste måste börja på en högre temp och skippa dom flesta stegen? Jag ville ha med alla dom stegen för att lära mej utrustningen

peps skrev:

Jag tycker alla borde prova dekoktionsmäskning, det är en bra teknik att ha i rockärmen när man brygger, man vet aldrig när man kan behöva plocka fram ett sådant trick.

Ha ha, jag ska prova smile Det får dock vänta tills jag har lite mer koll på min utrustning. Det känns hyffsat svårt att pricka rastemperaturerna någolunda rätt och jag verkligen hatar att hålla på och trixa med en massa vattentillsatser eller nya uppkok för att få det hela rätt. Ska kanske köra nån dekoktion/rims kombo nån dag

scaryeyes skrev:

Som i dag tex....
Som förra gången satte mäsken igen direkt. Blev så klart stenhård i botten. Det hade inte med att göra att jag inte rörde ordentligt, utan jag var otroligt försiktig med ihällandet av malten. Kanske jag måste prova Technos ide med halm i botten. Annars vet jag inte.
Eller så funkar det helt enkelt inte att cirkulera vörten för mej. Kanske man måste måste börja på en högre temp och skippa dom flesta stegen? Jag ville ha med alla dom stegen för att lära mej utrustningen

Vad har du för lakbotten?
Om man har stor filterarea så får man vara försiktig med flödet i början. Ta det bara lite nättare med kranen när du recirkulerar så ska det nog gå bättre.

Ja än ger jag mej inte. Jag har nät från mekonomen. Rullade den lösare i dag innan jag drog igång, typ 5 centimeter, mot 1,5 tidigare. men blev samma resultat. öppnade kranen väldigt sakta. Men kanske ska låta det sippra väldigt lite i flera minuter innan man öppnar lite till, och fortsätta så tills man öppnat den helt?
Funkar ju bra annars, men kan man inte hälla av tillräckligt fort, kan man ju inte tillsätta tillräcklig mängd varmt för att stega upp tempen.
Annars verkar det funka bra. Ett bra sätt att ha koll på mäsktempen. fast ÖB kylväska är lite liten till 5 kg malt, så den bör nog pensioneras, eller brygga lite mindre batcher.
Får se hur denna pilsnern blir, har efter 2 timmar inte kommit igång med jäsningen ännu..... Hoppas på bubbel i morgon bitti, då den åker in i kylen

Jag har tidigare använt nät från OK/Q8 med ett bedrövligt resultat vid batchlakning i kylbag. På något sätt hamnade "maltmjölrester" direkt i nätet och cementerade fast och täppte till utflödet, ner med en slev och skrapa av men samma stopp efter några liter osv. Löste detta med ett rör med större hål och mer recirkulation så att själva maltbädden fungerar som filter. Samma sak når jag byggde mitt lilla bryggverk http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php … 1&p=2. Med 3,5mm hål stannar maltskalen kvar men maltmjölet pumpas runt och hamnar överst i bädden och efter några minuter är vörten helt klar så paradoxalt nog blev min vört klarare och mindre problematisk med grövre filter.

Alla djur utom människan vet att livets huvudsakliga mening är att njuta av det.

Ja det har jag funderat på. Att bygga en sil av 30mm pp-rör och borra en massa 3mm hål i. Ett T och 2 vinklar så man får 2 paralella rör med en massa 3mm hål. Sen ska det väl inte sätta igen....

Hej! vill bara börja med att säga tack för ett underbart forum!! Och sen vill jag be om ursäkt för att jag antagligen kommer att ställa frågor om sådant som ni anser var självklart.

Jag har börjat samla på mig material för att börja brygga öl hemma. Mitt mål är att satsa mest på
att brygga Lager eller Pilsner. Och då till min fråga.
Hur kallt kan Ölen stå vid jäsning?
Min källare har en rätt jämn temperatur på ca. 13.8 grader. Är detta för varmt eller för kallt?
Klarar olika ölsorter och jäster olika temperaturer? eller hur funkar det?

Mvh Fredrik

49 Senast ändrad av Old Gowrie (2010-12-27 12:14:21)

Boris4Life skrev:

Hej! vill bara börja med att säga tack för ett underbart forum!! Och sen vill jag be om ursäkt för att jag antagligen kommer att ställa frågor om sådant som ni anser var självklart.

Jag har börjat samla på mig material för att börja brygga öl hemma. Mitt mål är att satsa mest på
Min källare har en rätt jämn temperatur på ca. 13.8 grader. Är detta för varmt eller för kallt?
Klarar olika ölsorter och jäster olika temperaturer? eller hur funkar det?

Mvh Fredrik

Hej Fredrik,
Inga frågor är för dumma. Jag bombarderade det här forumet med "korkade" frågor när jag satte igång med bryggandet.
Men ett tips är att du börjar läsa här:
http://shbf.se/index.php/wiki.html

och här:
http://www.humle.se/ klicka på bibliotek. Svante har lagt upp mycket matnyttigt där.

Men forumet är ju till för att bryggare ska kunna dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper, så fråga på du.

Kan väl bara säga att MIN erfarenhet är att det är bäst att börja med en ale, i mitt fall var det en American Pale Ale som jag blev väldigt nöjd med. Fördelen med ale är att du jäser i rumstemperatur, och kan även lagra den i den temperaturen. Få ingredienser och ganska enkel mäskning.

Come to the Dark Side, we have cookies.

Boris4Life skrev:

Mitt mål är att satsa mest på

Runt 10 grader för Lager och runt 20 för Ale. Hade jag en källare som höll runt 14 grader så skulle jag testa en lagerjäst som kan jäsa lite varmare, tex San Francisco Lager jäst (White Labs WLP810) , som finns här på humle.se. Har inte testat den själv.

http://shop.humle.se/se/art/san-francis … wlp810.php
"
Den här jästen används för öltypen ”California Common”. En unik lagerjäst som kan jäsa vid upp till 18°C med bibehållen lagerkaraktär. Kan också användas ner till 10°C för märzen, pilsner och andra lageröl.

förjäsbarhet: 65-70%
alkoholtolerans: 8-12%
flockning: hög
jästemperatur: 14-18°C
"