Spezial Rauchbier

Här kommer ett bra recept på en kopia av Spezial Rauchbier från Bamberg, Bayern
Doktorns rököl 
Typ: Rauchbier
Datum för bryggning: 2005-11-12

26 liter. OG 1050, FG 1014 IBU 26
Vikt 3,8 % Volym 4,7%

Malt
5,0 kg Rökmalt, Weyermann   

Humle
40 g Spalter Select 4,4 % pellets 60 minuter   
25 g Spalter Select 4,4 % pellets 20 minuter
En tablett 5 gram humlearom 0 minuter

Vattenbehandling
1 ml mjölksyra /12,5 liter mäskvatten
1 ml mjölksyra  20 liter lakvatten
1 krm Protafloc 20 minuter

Jäst
WYEAST 2206 Bavarian Lager, 1 liter förkultur

Instruktioner
Inmäskning med 10 liter vatten
40 ºC i 20 minuter
Tillsatte 2,5 liter kokande vatten och värmde till 50 ºC i 30 minuter
Värmde till 62°C i  60 minuter
Påbörjade dekoktion , 1/3 av mäsken 72°C i 20 minuter   
Kokade sedan det i 20 minuter. Återförde.
Värmde hela till 72. i ytterligare 20 minuter
Utmäskning till 78 i 20 minuter
Lakade ur 26 liter.
Reducerad till 20 liter OG 1065 
86,7 % utbyte
Justerad till OG 1050 26 liter

Sv: Spezial Rauchbier

Omdöme efter primärjäsning
Datum : 2005-11-27
SG:  1016         Temperatur: 6  - 14
Färg: Mörkgul, något disig
Lukt: Malt och knappt något annat
Smak: Humlesmak, med lätt rökighet, tydlig efterbeska och lätt maltsötma.
Kommentar:Inte alls så söt som man skulle kunna tro på SG. Troligen rätt mycket dextriner pga dekoktionsmäskningen, trevlig och rund smak.

Omdöme efter sekundärjäsning
Datum : 2005-12-04
SG: 1014         Temperatur:  -2-+2
Färg:. Mörkgul blank och fin
Lukt: Maltig lätt rökighet
Smak: Bra rökighet med lätt maltsötma, mycket frisk och ren.
Kommentar: Har utvecklats bra efter en veckas lagring. Tappat 9 liter på fat, 11 liter på tyska halvlitrar och 11 st 33 cl svenska. Primad med en tsk sockerlag samt några droppar jästslurry i varje flaska. Nu återstår att vänta!

Omdöme efter två veckors lagring
Datum : 2005-12-16
SG: 1014        Temperatur: 2
Färg: Lite mer dragning år ljusbrun snarare än gult.
Lukt:  Som ovan
Smak:  Mycket frisk och ren med maltsötma som efterföljs av en lätt touch av angenäm och mjuk rökighet. Humlearomen finns med och kompletterar smakbilden ypperligt.
Provat fatversionen: En mycket bra kopia av Spezial rauchbier från Bamberg. Man känner nästan att man sitter där ”am Spitze” på Spezial Keller och ser kvällsolen går ner medans man tar sig sin favoritrauchbier.

Mmmm, det vattnas i munnen trots den tidiga timmen...

Spezial är min favorit också. De senaste gångerna jag bryggt rauchbier har jag kört med 50-50 Weyermanns rökmalt och münchnermalt, för att få en mer subtil rökighet och låta den generösa maltigheten komma fram lite mer. Men nu blev jag inspirerad att brygga en 100-procentare i mellandagarna.

Tips för dem som bara druckit det rököl som finns på Systembolaget (Schlenkerla):

1) Åk till Bamberg.

2) Aecht Schlenkerla rauchbier är också gott, men mycket mer kraftigt i sin rökighet än t ex Spezial. De har sin egen rökmalt som är kraftigare rökt än Weyermanns.

3) Åk till Bamberg. Gå på Schlenkerla också, och ät deras Bamberger Schweinshaxe med Rauchbiersås till.

-- Svante

behöver du göra mig både hungrig och törstig;-)

-Jan

Prova testa mitt recept på skibsöl tidigare publicerat om man VERKLIGAN gillar rökighet:-) Om det inte går att hitta kan jag publicera det pånytt.

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

7 Senast ändrad av jan_johansen (2005-12-18 19:28:51)

Kenneth:

Tack för inspirationen. Jag har i dag beställd rökmalt, och har tänkt att brygga en öl enligt instruktionerna i ditt indläg, men lite skillnader:

Det blir en Bock istället. Jag kommer bara att mäska rökmalten enligt instruktionerna, och sedan under lakningen kommer jag hälla på lite Caramunich och Pale Chocolate Malt. Annars samma mäskningsteknik. Men tack för bra inspiration i allafall.

Har aldrigt testat Speziale Rauchbier, men jag ÄLSKAR schlenkerla - har bara testat 2 av deras öl - weissbier (speciell, men mycket god) och den vanliga Märzen......

/Jan

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Jag har personligt tänkt detta här mäsknings-schema:

30 Minuter: 50 Grader
60 Minuter: 62 Grader
Flytta 1/3 av mäsken. Låtar denna mäskes 20 minuter vid 72 grader, och kokas i 20 minuter. Återföras med huvudmäsken.
20 Minuter: 70 Grader
1/5 flyttas och kokas 20 minuter. Återföres med huvudmäsken:
15 Minuter: 75 Grader

Vid utlakningen tillsättar jag lite Pale Chocolate Malt och Caramunich.

Se - det liknar lite:-)

Vörtkoket låtar jag ske i 3 timmar som en mer skillnad (ska bli en bock och jag vill gärna ha en stark karamelisering).

Hur ser det ut (schemaet)? Har inte mycket erfarenhet av dokutionsmäskning, därför frågar jag.

/Jan

ALBA GU BRATH

Det var faktiskt bara min tredje dekoktionsmäskning.
Den första var en katastrof. Jag råkade koka både huvudmäsken och dekoktionen genom att jag slog på båda plattorna på spisen.
Alla enzymer dog.
Utbytet blev c:a 40% och utjäsningen c:a 50% dessutom smakade det bränt gummi.
Efter det tog det flera år innan jag vågade göra det igen. Andra gången blev lite bättre, men det är ett förbaskat slaskande med dekoktioner.
Bryggdagen blir ruskigt lång dessutom.

Rauchbock är gott, fast jag vet inte om det är så bra med 3 timmars kokning. Jag skulle knappt ha någon öl kvar alls. Fyller du på med nytt vatten?

Hej Kenneth

Japp - jag fyllar alltid på. Huvudsakligen sparar jag massor lakvatten som ett svagt extrakt som jag fyllar på med. Om det tar slut fyllar jag på med vatten under koket. Brukar funka bra. Jag bryggar ju i mindre volum - 10 liter - och därför ångas bort mycket vatten. Ca 7 Liter kan kokas bort på strax över en timme. Vanligvist kokar jag vörten 2 timmar. Det är bra att extraktet behållas under koket annars skulle det fan bli något tunnt skit:-)

Jag har lite tur att ha bra värmisolering, och jag behövar inte ens ha kastrullen stående på spisen under mäskningen. Det står på en frigolitplatta, med ett liggunderlag spändt fast rundt kastrullen, locket på, och två stora handdukar. Temperaturen hållas perfekt - på 90 minuter sjunkar temperaturen bara med 1 grad....så det är ganska bra isolering - och billig:-)

Men det du råkade ut för är ju verkligan otur alltså........jag vet inte ens om jag överhuvudtagit skulle ha vågat dekotionsmäska igen efter det. Jag är glad att du lyckas bra nu:-)

Angående mäsknings-schemaet - hur tycker du det ser ut? Du skulle inte vara tveksam till det jag har komponerat ihop eller att det liknar en galen häxbryggd?  Om man bryggar bock tycker jag att dokution hör ihopp. En Bock måste ha en bra maltighet, fylldig, hög FG (sötma) osv. Jag själv har planerad OG 1073 - FG 1020.

/Jan

ALBA GU BRATH

Jag är fortfarande skeptisk till så lång koktid.
Dekoktionen ska göra att du får tillräckligt bra maltighet ändå.
En koktid på 90 minuter borde vara mer än tillräckligt.

Caramünich är det något slags "Dunkles Caramalz"?
Det låter som om det blir tillräckligt fylligt...

Caramunich = mörk karamelmalt:-)

Nej, långkok tycker jag om - just en av de viktigaste grejor med skotsk ale också - vissa skotska bryggare kokar ju deras djävular i 6 timmar - skulle vilja testa ett lång kok vid en bock var jag tror det skulle passa bra också. Jag uppskattar traditionella skotska ales just precis för den starka karamelisering......Traquiar House Ale eller Jacobite Ale.......Orkney Dark Island osv.......fan vad törstig man blir...och därför känns det ganska närliggande att testa det vid en lager som ju precis som med skotsk ale krävar tydigt maltighet, och sötma.....

Jag är mera nervös om jag har planerad mitt mäsknings-schema bra, hur det kommer att gå med dekokotionsmäskningen osv.......fast det ska nog gå bra....jag är bara inte van vid det än.

/Jan

ALBA GU BRATH

jan_johansen skrev:

Kenneth:

Har aldrigt testat Speziale Rauchbier, men jag ÄLSKAR schlenkerla - har bara testat 2 av deras öl - weissbier (speciell, men mycket god) och den vanliga Märzen......

Man ska inte jämföra Schlenkerla med Spezial. Det är två helt skilda saker.

Spezial är en mjuk smekning, Schlenkerla en fet snyting.

Sedan får var och en avgöra vad man gillar.

Angående extrema långkok så kan man väl ägna sig åt det om man har ork, lust och tid.

För den bekväme så tar man istället ut 1-1,5 liter vört i början av lakningen. Koka denna separat ner till tjock, tjock sirap, samtidigt som du lakar ut resten.
Återför den feta sirapen till vörten. Nu har du fått den där typiska karamelliseringen utan att behöva koka hela vörten mer än vanligt (60-90 minuter).

WOW!!!! Tidsbesparande som satan alltså-----det tror jag att jag vill Testa. Nu är varorna skickat och jag har bestämd mig att strax innan nyår kommer jag brygga den, och vill testa ditt råd. Låta fan cool alltså. Hur lång tid tar det att koka ned 1,5 liter till en tjock sirap? Bara så jag kan ha ungefärlig kol på det medan jag lakar ut. Tack för tipset:-)

Angående rökigheten: Jag gillar som sagt en mycket stark rökighet, som t.ex. Schlenkerla, eller en traditionel dansk Skibsøl som är ännu mer rökig (torvrökt malt) men också den där smekande som du nämnar....."alting til sin tid" som man sägar på danska.

/Jan

ALBA GU BRATH

På en vanlig spisplatta så brukar det ta ungefär 30-45 minuter vid mycket kraftig kokning. Så länge som det kokar för fullt är det inte någon risk för fastbränning. Det verkar bli något slags skyddande ångskikt.

MEN om man låter sirapen kallna och stelna till hård karamell och sedan ska värma upp den till flytande igen är det väldigt lätt att bränna vid det. Jag råkade göra det senaste gången jag körde med detta knep.

Häll tillbaka "sirapen" i vörten så snart som man är klar med reduceringen.

Tack så mycket Kenneth:-) Ska testa det helt klart:-)

/Jan

ALBA GU BRATH