26 Senast ändrad av jurgen (2005-12-15 12:09:08)

Sv: Elgryta, 270 RS

Fredrik skrev:

Vad hade de pris pris på den i Sollentuna? Vilken är återförsäljaren till den?
/Fredrik

Fredrik,
kolla http://www.rommelsbacher.de/rommelsbacher_p.htm
och går vidare till Einkochautomaten. Modellen jag köpte i går heter KA 2001/e med tappkran. Det är samma som LundTeknik säljer. Mycket bra kvalitet. Kostade mig 1750.- inkl moms. Det finns ett högre pris på prislistan men det går att pruta. Om man räknar vad justa 29 lts kastruller kostar är det ju rimligt. Ring Lobelius Agenturer AB, Sollentuna, Edsviksvägen 90B, tel 357915. Hänvisa gärna till mig, jag berättade för dom att det förmodligen finns en marknad.
Hls
/Jürgen

Sv: Elgryta, 270 RS

Hej Jurgen,
Det var ju en snabb scenförändring efter ditt inlägg i lördags. Extra kul att produkten fanns på hämtavstånd! Lycka till med bryggningen i helgen.

28

Sv: Elgryta, 270 RS

Skål skrev:

Det jag har är nog varmhålnings apparat med Tappkran i sidan

Den är på 25 ltr, tappkran på sidan är nog inte så dumt, den jag köpte har tappkranen över termostatratten.
/Jürgen

Sv: Elgryta, 270 RS

Är priset verkligen korrekt?
Vid kontakt med ovan nämnda svenska firma var priset 3000 sekiner!

30

Sv: Elgryta, 270 RS

Kenneth skrev:

Är priset verkligen korrekt?
Vid kontakt med ovan nämnda svenska firma var priset 3000 sekiner!

Kenneth,
jag ringde firman, killen (chefen) som jag köpte den av i går kommer tillbaka i morgon, du fick ett pris från prislistan. Jag pratar med honom i morgon och återkommer
/Jürgen

Sv: Elgryta, 270 RS

1750kr är klart gränsfall att det är värt pengarna redan det tycker jag. Vore intressant att höra om ni kommer fram till vad priset egentligen är.

Jag kör vidare med mina småkastruller så länge iallafall smile

/Fredrik

Sv: Elgryta, 270 RS

Fredrik skrev:

1750kr är klart gränsfall att det är värt pengarna redan det tycker jag. Vore intressant att höra om ni kommer fram till vad priset egentligen är.

Jag kör vidare med mina småkastruller så länge iallafall smile

/Fredrik

Det är många som är intresserade och jag tycker att upptill 2000:- för en vettig "bryggmaskin"  är helt OK.
Det som stör mig är att olika personer får olika priser. Sådant gillar jag inte sad
Fick ett andrahandstips på att det finns till salu på ebay för betydligt lägre pris...

33

Sv: Elgryta, 270 RS

Kenneth skrev:

Fick ett andrahandstips på att det finns till salu på ebay för betydligt lägre pris...

Har du något mer än det? Någon adress man kan kolla (URL)
Hls
/Jürgen

34

Sv: Elgryta, 270 RS

Hej,
nu har jag pratat med Per Lobelius hos LOBELIUS AGENTURER AB | Edsviksvägen 90 B, 191 43 Sollentuna, SWEDEN Tel 08 35 79 15 | Fax 08 35 79 35 som säljer Rommelsbachers gryta med termostat och tappkran. Om ni hänvisar antingen till mig eller säger att ni håller på med ölbryggning får ni grytan för 1 750.- ink moms.
Grytan finns beskriven, tyvärr bara på tyska, på
http://www.rommelsbacher.de/
Produkte
Einkochautomaten
KA 2001/E
Hör av er om ni har ni problem med tyskan.
Hls
/Jürgen

Sv: Elgryta, 270 RS

Hmm intressant. Bra jobbat! smile Inte så tokigt pris ändå, rostfritt och allt. Hur är kranen, är den svetsad eller går den att ta lös och plocka isär så man kan rengöra?

Jag är mycket nyfiken på att höra om din erfarenheter efter första bryggningen!! Hoppas du har tid att skriva här.

/Fredrik

36 Senast ändrad av Kenneth (2005-12-16 12:07:18)

Sv: Elgryta, 270 RS

OK, synd att han inte informerade resten av personalen.

Det finns faktiskt på engelska också.

http://www.rommelsbacher.de/en/rommelsbacher_p.htm

ebay snubben ville att man skulle sätta in pengarna direkt på hans konto.
lite för stor risk att bli blåst...

Sv: Elgryta, 270 RS

När vi nu ändå är inne på avdelningen grytor/tips så hade förresten överskottsbolaget i Uppsala jättekrukor (typ mjölkkrukor eller vad det heyer) som antagligen skulle gå att göra om till kokare för den som vill. Tror det var aluminium. Tror det tog 150 eller 200 kronor styck. De hade flera stycken sista jag var där.  Vet itne volymen, men det var säkert minst 30 liter om inte mer.

/Fredrik

Sv: Elgryta, 270 RS

Uppenbarligen någon form av militära fältkärl som används för matlagning i fält.

/Fredrik

39

Sv: Elgryta, 270 RS

Fredrik skrev:

Hur är kranen, är den svetsad eller går den att ta lös och plocka isär så man kan rengöra?

Jag är mycket nyfiken på att höra om din erfarenheter efter första bryggningen!! Hoppas du har tid att skriva här.

/Fredrik

Kranen går att skruva bort, men det borde ju gå att desinficera med att låta kokande vatten från grytan rinna genom kranen.
Jag återkommer med mera info.
/Jürgen

40 Senast ändrad av jurgen (2005-12-16 20:26:40)

Sv: Elgryta, 270 RS

Kenneth skrev:

Det finns faktiskt på engelska också.

http://www.rommelsbacher.de/en/rommelsbacher_p.htm

ebay snubben ville att man skulle sätta in pengarna direkt på hans konto.
lite för stor risk att bli blåst...

Som fd tysk kollar jag aldrig om det finns något på engelska när det finns på mitt gamla språk.

Affärer över nätet är vanskliga om man inte handlar med en seríös/känd firma som bl a kryptera nätförbindelsen och har säkra betalningsrutiner
/Jürgen

Sv: Elgryta, 270 RS

Vi håller på och pratar med Lobelius och Rommelsbacher om att ta in den här grytan i vårt sortiment, givetvis till konkurrenskraftigt pris.

-- Svante

Sv: Elgryta, 270 RS

Kanske kranen på just den grytan inte är så bra för Lundteknik säljer utbytes kran till den, Dels en rostfri kulventil på 1/4"som går att montera direkt dels en på 3/8" som kräver att hålet görs större.

Behövs tydligen inte till den jag har.

Anledningen kan ju vara flera.
Dels att man kan använda kraftigare kemikajier vid rengöringen.
Dels att det inte blir så rent av att bara skölja igenom på den modellen.
Dels att få ut tapkranen längre från elektroniken.
I vilket fall som helst är det ju inte svårt att kila ner på någon byggmarknad och hitta en standard kulventil. Just sådana grejer kan ha en enorm prisskilnad på olika byggmarknader, har jag märkt tidigare. Dom kan kosta 5 ggr så myket på en byggmarknad mot en annan. Man kan inte säga att en kedja är billigare än en andra för på en annan grej kan det vara tvärt om.

Sv: Elgryta, 270 RS

Då avvaktar jag personligen humlegårdens planer, det är ändå ingen panik för min del den här kastrullhistorien.

Det skulle kännas mycket bättre att handla den hos humlegården.

/Fredrik

44

Sv: Elgryta, 270 RS

Fredrik skrev:

Då avvaktar jag personligen humlegårdens planer, det är ändå ingen panik för min del den här kastrullhistorien.

Det skulle kännas mycket bättre att handla den hos humlegården.

/Fredrik

Hej,
nu är jag klar med den första bryggningen. Jag använde den till att värma lakvatten och att koka vörten i. Det funkade mycket bra. Man  skulle kunna även använda den till att mäska med diverse raster. Sedan kan man ju använda den till att konservera grönsaker och annat i konserveringsglas som era mödrar/mormödrar gjorde en gång i tiden.
Roligt om Humlegården kan ta in den i sortimentet.
Hls
/Jürgen

Sv: Elgryta, 270 RS

Tack för feedback.

Jag får tacka dig för en väldigt bra och givande tråd som du startade också!

Orkar den med att koka hårt? tänkte på effekten?

/Fredrik

46

Sv: Elgryta, 270 RS

Fredrik skrev:

Tack för feedback.

Jag får tacka dig för en väldigt bra och givande tråd som du startade också!

Orkar den med att koka hårt? tänkte på effekten?

/Fredrik

Fredrik,
termostaten kan ställas in på olika temperaturer från 30C. Sedan finns en inställning för kokning som slår av och på och en inställning som ger kontinuerlig kokning för saftframställning , dvs termostaten slår inte av, (gamla saftmaja).  Effekten räcker, elmätaren slår knut på sig.
/Jürgen

47

Sv: Elgryta, 270 RS

Hej,
på förekommen anledning vill jag nämna att jag inte har några intressen i varken Rommelsbacher eller Nobelius, jag tyckte att det var roligt att berätta om mina erfarenheter om grytan.
Jag föreslår att vi stänger tråden.
Hls
/jürgen

Sv: Elgryta, 270 RS

> på förekommen anledning vill jag nämna att jag inte har några
> intressen i varken Rommelsbacher eller Nobelius, jag tyckte

Det tror jag inte det var någon som trodde heller! Kanon när man delar med sig av tips.

Innan de här kastrulldiskussionerna dök upp här på forument hade jag ingen aning om att det fanns dylika kastruller med inbyggd värmeelement, och jag hade även trott att de skulle vara ännu dyrare. Visserligen är de rätt dyra, men jag trodde de var ännu dyrare.

/Fredrik

49

Sv: Elgryta, 270 RS

Fredrik skrev:

Det tror jag inte det var någon som trodde heller! Kanon när man delar med sig av tips.


/Fredrik

Jag skrev det därför någon idiot ringde och undrade vad jag tjänade på att driva tråden.
/Jürgen

Sv: Elgryta, 270 RS

OK, jag stänger tråden, eftersom Jürgen vill det och det var han som startade den.

Stort tack till dig Jürgen för ditt jobb att ta reda på detta. Hoppas som sagt att vi snart kommer att kunna erbjuda denna gryta i Humlegårdens sortiment.

Det är givetvis fritt fram att starta en ny tråd för att diskutera vidare om denna gryta eller om grytor i allmänhet. För diskussion om vilken/vilka grytor vi bör ta in i Humlegårdens sortiment finns en separat tråd om önskelista på utrustning:
http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=414 .

-- Svante