Vilken är er favorit bryggarbok?

Vilken är den bryggarbok som ni fått mest inspiration av och vilken bok tycker ni har varit bäst rent informativt? Funderar på att köpa mig någon bok för att få mer kunskap och inspiration men tycker det är svårt att välja ut vilken typ av bok jag faktiskt vill ha.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Sv: Vilken är er favorit bryggarbok?

Brew like a monk är kanon om man gillar belgare. Radical brewing är väldig inspirerande. De kostar inte skortan, så köp båda wink
tänker själv köpa brewing with wheat näst. Receptsamlingar är inte min grej, tycker mer om inspirerande böcker. Glad läsning!

http://saccharolicious.blogspot.com

3 Senast ändrad av Thomas Fransson (2010-05-09 22:54:08)

Inspirationsmässigt tycker jag utan inbördes ordning.

Radical Brewing
Farmhouse ale
Wild brews
Brew like a monk
Brewing Classic Styles
Pale Ale
Smoked beer

Kunskapsmässigt

How to brew

George Fix och Charles Bamforth's böcker verkar vara intressanta, har dock inte bläddrat i ngn av dem.
Många verkar även gilla Greg Noonas bok, ngt med "brewing lager" vad jag förstått så täcker den inte bara lagerbryggning.

Radical Brewing är en väldigt rolig bok att läsa i, den kommer du att ha mycket glädje av. Man behöver vara lite nörd för att verkligen
uppskatta den, men är man det så är det en fantastiskt underhållande bok.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Ah jag har hört mycket gott om Radical Brewing nu, så får nog bli till att köpa den!

Och där var den beställd!

Mycket nöje!

www.bryggradio.com

Radical Brewing
How to brew
Brow like a monk ( mitt senaste inköp .)

farmhouse ale
wild brew
brew like a monk
brewing with wheat

förvisso dom ända böckerna jag har men kan inte säga att någon av dom var under förväntan

har man inget som jäser är det slöseri med tid!
Primär: brown porter No.1(1042og/28ibu)
sekundär: golden brett(100% brett b 1052og/20ibu 1/8-10), lambic(1053og 1/6-10)
på tapp: regurgitator bock(1070og/21ibu), vienna (1052og/23ibu), dipa (1093og/100++ibu), belgo ipa (1074og/70ibu), cal common(1052og/40ibu), session saison(1040og/20ibu)

Jag har läst de flesta av Brewers Publications böcker, och är man ut efter mer fakta
och inspiration kring en särskild öltyp så är ju "Classic Beer Styles Series" böckerna
alltid trevlig läsning.

Böcker som sticker ut i övrigt (som så många andra redan nämnt):

*Brew Like a Monk - täcker in det viktigaste om belgisk klosteröl och dess kusiner
*Wild Brews - Ett måste om man gillar suröl
*Pale Ale - Ger en rejäl bakgrund till de där ölen som de flesta gillar att brygga/dricka (EPA/APA/IPA mm.)
*Brewing with Wheat - Det mesta om veteöl (men "German Wheat" är ett nästan nödvändigt komplement om man mest är intresserad av sydtysk weissbier, detta komplement rekomederas även i boken ovan)

Jag vill även slå ett slag för boken "New Brewing Lager Beer". Den är självfallet ett praktverk
vad gäller knepen för lyckad lagerjäsning, men den är tjock och innehåller tonnvis med annan
fakta kring det mesta  som även är av stort intresse för överjäsning.

"How to Brew" tycker jag nog är den bästa allt-i-allo boken rent informativt (utmärkt nybörjarbok,
men även som referensverk).

/Calle

CalleT skrev:

Jag vill även slå ett slag för boken "New Brewing Lager Beer". Den är självfallet ett praktverk
vad gäller knepen för lyckad lagerjäsning, men den är tjock och innehåller tonnvis med annan
fakta kring det mesta  som även är av stort intresse för överjäsning.

Jag blev positivt överraskad av den boken! Man hittar mycket info där som inte tas upp i andra böcker.

Annars är mina favoriter:
Wild brews
Brewing Classic Styles

Allmän brygglitteratur
- Ölbryggning - En handbok för hembryggare, Ekelin & Lundgren (tyvärr svår att få tag i).
- An analysis of brewing techniques, George & Laura Fix
- New brewing lager beer, Greg Noonan

Ölstilar:
- Pale Ale, second edition, Terry Foster
- Porter, Terry Foster
- Brew like a monk, Stan Hieronymus

John Palmers How To Brew borde alla bryggare ha i hyllan. Fenomenal bok!
Brewing Classic Styles sitter som en smäck i hyllan.
Håller med om att Radical Brewing är kanon. Dock lite väl mycket feltryck, faktafel och andra errata i den.
Gillar även "Designing Great Beers" av Ray Daniels.

Har de flesta böcker som nämnts ovan utom möjligen "Brewing with wheat", "Wild Brews" och Farmhouse Ales" vilka väl lär trilla in i samlingen förr eller senare även om jag inte är speciellt förtjust i suröl och liknande.

Gillar man brittiska ales så rekommenderar jag senaste utgåvan av Graham Wheelers bok "Brew Your Own British Real Ale". Inte lika tjock och detaljerad som många amerikanska bryggböcker men likväl innehåller den mycket nyttig information. Dock saknas jästförslag till recepten. Vill man läsa mer om och av författaren så hänvisar jag till det engelska bryggforumet "Jims Beerkit Forum" http://www.jimsbeerkit.co.uk/forum/index.php där han håller till.

Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte

Jag gillade verkligen Radical Brewing, har läst den pärm till pärm nu. Funderar på att beställa nån ny bok, någon som har läst "The Complete Joy of Home Brewing " ? Annars får det nog bli John Palmer tror jag.

Hoppa över "Complete Joy" och kör på Palmers bok. Du är redan långt förbi målgruppen för Papazians bok kunskapsmässigt.

Think globally. Drink locally.

Papazians bok är trevlig men Palmers bok kommer att ge dig så mycket mer.

Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte

"Brewing classic styles" vs "Designing great beers"

Ni som äger båda, vad säger ni?

Chubb skrev:

Det är svårt att jämföra dessa två rakt av då inriktningen är så olika!

mvh H

Köpte föresten beersmith boken och trodde att jag skulle få en handbok som interagerade med programmet beersmiht,men ack vad jag bedrog mig!! Det var ju"bara" en allmänt hållen brygghandbok!

Men efter att den första besvikelsen lagt sig så har jag faktiskt tittat igenom i princip hela och är positivt överaskad av innehållet!
Lättläst,lätthittad,lättsam...

mvh H

Chubb skrev:

BCS -

är en receptbok med färdiga recept och en kort beskrivning om vad det mest kritiska i en viss typ av öl är (ut i från BJCP's style guide)
Dvs. vad är typiska drag för en bocköl, eller vad karaktäriserar en dortmunder osv. I princip The Jamilshow fast i bokformat.
Till vissa av recepten finns även en liten anekdot.

DGB -

Innehåller inte några recept, DGB är istället baserad på statistik över olika öltyper som gått vidare till 2:nd round i NHC.
Ex. av XX st öl i denna kategori hade X% använt torrjäst, eller XX% var torrhumlade, X% hade någon form av högre kölnad malt i receptet osv.
Det presenteras i form av diagram och tabeller.

DGB är alltså mer ett verktyg för att hitta gemensamma nämnare, lite som att du för första gången ska brygga en för dig helt ny öltyp.
Du surfar runt på internet och kollar olika recept för öltypen och ser om det finns ett samband mellan dem ex. alla använder en viss typ av
humle, eller en viss sorts jäst eller liknande.

Mao. är DGB mer ett bruksföremål än en rolig bok.
Jag har bläddrat en del i mitt ex. men jag bläddrar hellre i ex. BLAM (Brew like a monk)

Om du kan och vill så tycker jag du ska unna dig ett ex av How to brew.
Efter det så tycker jag du ska köpa ngn bok ur classic-serien, givetvis motsvarande den typ av öl du brygger mest.
Jag brukade alltid köpa en sådan bok inför en ny bryggning ex. om jag för första gången skulle brygga en porter.
Då köpte jag boken om porter innan jag satte igång med bryggandet. Helt klart lättare att få en bild av vad man vill ha och
vad porter eg. är osv.

www.bryggradio.com

Just nu btw. så är Charles Bamforths senaste "Beer is proof god loves us" min favorit.
Kanske ingen go to bok ang. ölbryggning i sig.

Mer som en väldigt underhållande bok som berättar om bryggindustrin och politiken runt om industrin och allt vad den inneburit för
små och stora bryggerier och lett fram till standardutbudet som återfinns på de flesta krogar och pubar.

Givetvis finns där en hel del rolig och intressant information om öl blandat med anekdoter och tänkvärdheter.
Helt klart en bok att däsa med i soffan i jul mellan ät-sessionerna.

www.bryggradio.com

Hehe jag håller på att göra önskelistan så att tomten vet vad jag vill ha big_smile

How to brew har jag redan inhandlat, den är rätt trevlig att använda som uppslagsverk men inte så mycket rolig läsning. Radical Brewing är den bryggbok jag hittills gillar mest! Den läste jag pärm till pärm!