Chubb skrev:"Brewing classic styles" vs "Designing great beers"
Ni som äger båda, vad säger ni?
BCS -
är en receptbok med färdiga recept och en kort beskrivning om vad det mest kritiska i en viss typ av öl är (ut i från BJCP's style guide)
Dvs. vad är typiska drag för en bocköl, eller vad karaktäriserar en dortmunder osv. I princip The Jamilshow fast i bokformat.
Till vissa av recepten finns även en liten anekdot.
DGB -
Innehåller inte några recept, DGB är istället baserad på statistik över olika öltyper som gått vidare till 2:nd round i NHC.
Ex. av XX st öl i denna kategori hade X% använt torrjäst, eller XX% var torrhumlade, X% hade någon form av högre kölnad malt i receptet osv.
Det presenteras i form av diagram och tabeller.
DGB är alltså mer ett verktyg för att hitta gemensamma nämnare, lite som att du för första gången ska brygga en för dig helt ny öltyp.
Du surfar runt på internet och kollar olika recept för öltypen och ser om det finns ett samband mellan dem ex. alla använder en viss typ av
humle, eller en viss sorts jäst eller liknande.
Mao. är DGB mer ett bruksföremål än en rolig bok.
Jag har bläddrat en del i mitt ex. men jag bläddrar hellre i ex. BLAM (Brew like a monk)
Om du kan och vill så tycker jag du ska unna dig ett ex av How to brew.
Efter det så tycker jag du ska köpa ngn bok ur classic-serien, givetvis motsvarande den typ av öl du brygger mest.
Jag brukade alltid köpa en sådan bok inför en ny bryggning ex. om jag för första gången skulle brygga en porter.
Då köpte jag boken om porter innan jag satte igång med bryggandet. Helt klart lättare att få en bild av vad man vill ha och
vad porter eg. är osv.
www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio