25/4 1974
Hej
Denna dag hade det bestämts att vårt pappersbruk skulle utöka sin produktion med 100 000 ton papper/år.
För att detta överhuvudtaget skulle kunna ske så var en av pappersmaskinerna tvungen att totalt byggas om. Så skede. Jag hade arbetat på den pappersmaskin som skulle byggas om i 2 år, sedan jag slutade gymnasiet. På den tiden så gick man direkt från skola till arbete.
Min fader som oxså arbetade på pappersbruket men på en annan maskin vid namn PM 3. PM står för pappersmaskin.
Vi, min fader som var, samt fortfarande trots ålder samt parkinsson, han är 86 var samt är kommunist, jag var 22 samt var sosse.
Eftersom företaget jag samt farsan jobbade på hade beslutat sig för den ovannämnda ombyggnaden så beslöt jag mig föra att fira detta, med att bjuda farsan på mat.
Jag kommer än i dag i håg maten vi åt, Pytt i Panna. Radion var på samt när vi satt där och åt så hörde vi att det hade brutit ut oroligheter i Portugal. Det verkade som om militären hade tagit makten.
Ni unga: Glöm inte detta, när man hörde att militären på 70 - talet tagit över så betydde det död och elände.
Året innan så hade militären tagit makten i Chile och börjat med ett omåttligt dödande, (Länge leve Harald)
Uruguay hade militären tagit över, sedan Argentina, samt Brasilien var sedan 1964 i militärens klor.
Grekland var i militärens klor sedan 1967. Spanien var en fascistisk diktatur sedan 1939.
Portugal var en fascistisk stat light sedan många år tillbaka samt en koloni stat i Afrika. Portugal hade Angola som leverantör samt ett krig.
Till slut så vägrade, militärerna i Afrika att lyda order från Portugal. (Pål vet säkert mer om detta)
Till slut så spred sig upproret till Portugal. En speciell sång var dom sammansvurnas signal. Det var innan mobilernas tid. En person inom upproret gick till en telefon station samt ringde ett nummer till en radiostation och spelade upp en viss sång. Det var signalen för militären att resa sig.
Det som var, samt är så häftigt med det Portugiska upproret 25/4 1974, det var att det var, samt antagligen är det enda, militäriska upproret som brytt sig om folket, och inte dom rika, samt dom som hade makten överhuvudtaget någonsin.
Det var militären (dom yngre = kaptenerna) som kastade bort den fascistiska regimen i Portugal, det var ett mycket fåtal personer som dödades, dom som dödades var dom som var medlemmar i den fascistiska underrättelsetjänsten. Folket i Lissabon samt andra städer stoppade nejlikor i soldaternas gevärs pipor.
Den portugisiska revolutitionen 25/4 1974 kallade för nejlike revolutionen.
Det anses väl vara den enda gången en "kupp", så var det väl, att militären ställer sig på folkets sida i ett uppror som direkt eller indirekt kommer från militären.
Sedan så "drog" den s.k. kaptens rörelsen sig mycket långt i väg åt vänster.
Men trots allt så skulle nog många folk varit glada att ha militären som sina beskyddare för en gång skull i stället för att ha dom som blodhundar i hasorna som det till 99 % alltid blir när militären tar över
Bo
http://www.youtube.com/watch?v=RuzGPhZwG6Y
.