Vad gör en porter?

En liten konstig fråga kanske men vad skiljer sig stout och porter åt rent recept mässigt? Jag antar att man mäskar lite lägre när man gör en porter och att man kanske även kallmäskar sina mörka maltsorter. Men är det några maltsorter man har i porter men inte i stout och vice versa?

/Peter

En av medlemmarna i hembryggargänget Fear Wolf Brewery:
Blogg: http://fearwolf.blogspot.se
Facebook: https://www.facebook.com/pages/Fear-Wolf-brewery/392281610808876
Presentation: http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=5717

Sv: Vad gör en porter?

Jag tror man brukar säga att en porter bryggs med svartmalt medan en stout ska ha rostat korn. Sen är det ju långt ifrån alla som följer dessa "regler", ofta verkar det nästan lite godtyckligt vad som är stout och vad som är porter. Själv vill jag ha min stout torr, hårt rostad och rejält besk, portern däremot ska vara mer fyllig, chokladig och med en del restsötma.

3 Senast ändrad av Gilgrim (2010-12-02 22:40:54)

Diskussioner kring porter och stout tycker jag är jätteroligt!
Mycket handlar enbart om personliga åsikter vilket vi alla är ense om!

Jag har en egen personlig tumregel som jag följer när jag skriver egna recept:
Att portern INTE skall innehålla rostat korn men istället mycket chokladmalt och gärna i kombination med svartmalt, karamellmalt och eller brunmalt. Stouts kan innehålla chokladmalt men tyngden ligger på svartmalt eller rostat korn och ibland i kombination med havremalt, omältat korn och karamellmalt.

4 Senast ändrad av Thomas Fransson (2010-12-03 08:51:03)

Jupp, det rostade kornet är ofta pudelns kärna.
Historiskt sett så var de två ölen samma öl, men olika namn som hängde och slängde. Båda med olika historier och bakgrunder. Allt från bärarna i London till the three threads och det faktum att all starkare öl lär ha kallats stout, oavsett smak. (lite som att man senare även gjorde skillnad på beer och ale.)

Portern förlorade i popularitet i England till förmån för ljusare öl.
Irländarna hade i samma veva börjat fundera på att brygga öl de också och tog vid efter britterna. Som vanligt så måste ju recept justeras beroende på vatten, kölnings/rostningsmetoder och råvarutillgångar osv...
Det är förmodligen även väldigt stor skillnad på hur en porter/stout smakade då och nu.

Guinness är numera att betrakta som ärkeexemplet av en stout.
Hur vida det är ett av de bättre exemplen kan ju alltid diskuteras.

Det finns många olika typer av stout, vissa mer lika porter än andra.
Men stout brukar som sagt innehålla rostar korn till skillnad från porter. Stout brukar idag även vara mer rostad och ibland ha inslag av aska. Porter är lite maltigare och har mindre rostade toner. Den är inte heller nödvändigtvis kolsvart, utan ofta mörkbrun till färgen pga.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Måste verkligen rekomendera ett besök på Martyn Cornells sida när det gäller debatter kring klassiska brittiska ölsorter. Han är en mycket kunnig, rolig (och kaxig) öl-historiker (skriver böcker också). Han och några till har gett sig sjutton på att utgöra en brittisk jämnvikt mot att den amerikanska öl-scenen (med mer eller mindre kött på benen) är de som i stort sett oemotsagda får definiera "allt-om-öl". Han backar självklart upp allt med en rejäl mäng referenser. Jag tycker det är trevligt och tankeväckande att läsa om öl utanför det vanliga amerikanska perspektivet. Mycket smått och gott finns även mellan raderna i floden av "comments" som vanligen följer de ganska kaxiga artiklarna.

Ett av flera inlägg i porter-debatten:
http://zythophile.wordpress.com/2009/03 … and-stout/

/Calle

CalleT skrev:

Måste verkligen rekomendera ett besök på Martyn Cornells sida när det gäller debatter kring klassiska brittiska ölsorter. Han är en mycket kunnig, rolig (och kaxig) öl-historiker (skriver böcker också). Han och några till har gett sig sjutton på att utgöra en brittisk jämnvikt mot att den amerikanska öl-scenen (med mer eller mindre kött på benen) är de som i stort sett oemotsagda får definiera "allt-om-öl". Han backar självklart upp allt med en rejäl mäng referenser. Jag tycker det är trevligt och tankeväckande att läsa om öl utanför det vanliga amerikanska perspektivet. Mycket smått och gott finns även mellan raderna i floden av "comments" som vanligen följer de ganska kaxiga artiklarna.

Ett av flera inlägg i porter-debatten:
http://zythophile.wordpress.com/2009/03 … and-stout/

/Calle

+1 för den länken
Skall förresten brygga mig en sweet/milk/chocolate stout idag och i classic beer styles "stout" står det att man skall pötta i 53g lactose per liter!
Alla recept som jag läst landar på 450-500g på 20 liter  och då hamnar vi på ca20-25 gram per liter.
Har någon erfarenhet vad gäller en så hög lactosegiva?

mvh H

Tack för all input!

En av medlemmarna i hembryggargänget Fear Wolf Brewery:
Blogg: http://fearwolf.blogspot.se
Facebook: https://www.facebook.com/pages/Fear-Wolf-brewery/392281610808876
Presentation: http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=5717

Det finns torra och beska porters,
Det finns söta och lågbeska stouts.

Som nämnts ovan så är den stora skillanden omältat korn och rostat omältat korn i en stout, bara mältat i en porter.
För övrigt så kan det vara vädligt små skillnader.
Frågan är vad det blir om man har lite omältat korn och svartmalt i en brygd.

Som med många öltyper så är gränsen väldigt flytande.
Ta till exempel alla olika ale sorter.
Var går gränserna mellan bitter, special bitter, pale ale, extra special bitter, ipa, strong ale osv?
Om man är bekväm kan man luta sig mot någon annans definition, typ BJCP, SHBF, AHA etc.
Men IRL så är det inte så lätt alla gånger.
Det finns engelska bryggerier som påstår att en 6.5% öl är en Barley Wine eller en IPA på 5% och ett IBU som ligger på 30.
Kommersiella bryggerier viftar ofta med något som man tror kan tilltala en publik, men som inte faller under rätt kategori.

Huvudsaken är att man brygger det man tycker är gott och förhoppningsvis som andra tycker om (i andra hand).

STAR PORTER 10 09 20

MALT

5000  G      PALE MALT                         

500  G      MUNCHER MALT             

433  G      ROSTAT KORN                   

333   G      CARAFA 1                           

266   G      CARA HELL.                       

250   G      KORN FLINGOR               

200   G      MÖRK KARAMELL.       

200   G      CARA AROMA                   

_____                                                                                                                                 

HUMLE

9    G     WARRIOR                 16  %       PELL.     08          60 MIN     

13    G    WARRIOR                  16  %       PELL.     08           20 MIN       

40    G    HALLERTAUER.            7,1 %      PELL.     08           10 MIN       

25    G    HALLERTAUER.            7,1 %      PELL.     08            5 MIN       

20   G     HALLERTAUER            7,1 %       PELL.     08            0  MIN       

10   G     WARRIOR                  16  %      PELL.       08           0 MIN   

Jag är förtjust i Foreginer Stout stuket, detta recept är ett försök till det, det kan oxså vara en amerikansk Stout.

Jäsning fungerade ok både på primär samt sekundär. OG 74 FG 14

Prim 5,9socker/Liter + 1 g torrjäst (standard för mig sedan 2007)

Kapsylering: 10 09 30

Första provsmakning 10 10 12 = Ok kolsyra men resten Burr.

Test 2    10 10 22 =  Bättre men något är "fel" Känner lösningsmedel

Test 3    10 11 09  =  Beska samt smak  känns lite bättre, lösningsmedel minskar

Test 4    10 11 19 =  Oj! Nu börjar det bli roligt, lösningsmedel borta

Test 5   10 12 03  =  Som vanligt bara 10 flaskor kvar. Nu i dag så smakar min Stout/Porter/Foreginer helt ok, alla off smaker är borta, smaken är mjuk,humlen fortfarande häftig. Min Stout/Porter/Foreginer är svart, samt mjuk som en Augustinatt.

I går 10 12 03 så var min Star Porter på flaska i 64 dagar. Av dom 64 dagarna så har ölet varit lagrat i 0 C i minst 35 dagar.

Dom gamla tipsen som säjer : Ju starkare öl du brygger= ju längre lagra dom.

Nu har jag bara 10 flaskor kvar och det är just nu som min Stout efter 64 dagar börjar bli ok. Tänk hur den blir efter ytterliggare 64 dagar?

Allt öl blir bättre efter lagring. Dubbla den tid du tänkt innan du smakar efter kapsylering

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20