1 Senast ändrad av Jonte (2010-11-30 09:42:13)

Översvämning

I morse när jag tittade till min Dark Mild/Brown Ale som bryggdes i söndags så var det väldigt lite aktivitet i jäsröret. Skakade en del på jäshinken ifall jästen hade flockulerat för tidigt. Resultatet blev att nån dl öl trängde upp genom jäsröret. Torkade av så gott det gick, men nu är jäsröret fyllt med halvjäst öl istället för star san. Borde nog ha använt ett större jäskärl. Tror ni att jag bör byta ut jäsröret eller kan jag bara låta det vara?

Det har börjat bubbla lite igen efter att jag skakade. Ökade även temperaturen i mitt kylskåpet lite grann.

Jästen är förresten Windsor torrjäst. Tog cirka ett halvt paket till 10 liter vört.

Lurigt med jäst som flockar för tidigt, eller inte gör som man vill. Min senaste porter som jag använde Wyeast London Ale till stannade på fg 1018 (med ett og på 1055).

Hur gör ni andra som använder er av ganska så högflockulerande engelska jästtyper? Finns det nackdelar med att skaka på jäskärlet lite då och då? Förutom risken för översvämning smile Smakmässigt så gillar jag de engelska/brittiska jästerna bäst och vill gärna fortsätta använda dom.

På flaska: London Porter, Dark Mild
På jäsning: Ordinary Bitter
På planeringsstadiet: mera brittiskt

Sv: Översvämning

Jag tycker du ska byta ut jäsröret, kan ju bli lite av en bakteriehärd där och med lite otur kan det sugas ner i brygden förr eller senare.

Ibland stannar ju högflockulerande jästsorter lite tidigt. Jag brukar röra ut jästen i lösning igen och sedan ställa ölen minst tre grader varmare. Det brukar fungera, huruvida det är rätt eller fel törs jag inte svara på. Tappa heller inte om på sekundär om du tror att det inte är färdigjäst och du riskerar att få med dig en för låg mängd jäst till sekundären, det kan också ställa till det.

Ett alternativ är att ersätta lite av maltgivan med någon råfrukt som har större utjäsningsgrad. Detta resulterar i en torrare öl men med den engelska karaktären mer bevarad. Ytterligare ett alternativ är att tillsätta en jäst som klarar högre utjäsningsgrad och flockar mindre när den första jästen gjort sitt. Tex i samband med omtappning till sekundär. Den metoden kommer också ge en torrare öl med störst karaktär av den högflockande jästen.

Sedan är det ju som vanligt att ideal mängd jäst och tillräcklig syresättning ger ett tillförlitligt resultat. Om du inte rehydrerade jästen har du tex för liten mängd för att garantera en perfekt utjäsning.

+1, byt jäsröret varje dag eller oftare under högkröjsen. Och så skaffa ett lite större kärl att jäsa i.

Think globally. Drink locally.

Ett annat tips kan ju vara att göra en "blow off tube" ner i en desinfekterad lösning och sedan byta denna till vanligt jäsrör när det lugnat ner sig lite:

Här är en bild på hur det funkar, (Obs bilden är random googlad bild)

http://stlhops.com/wp-content/uploads/2008/03/beer-569_1600x1200.jpg

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Jag har en blowoff och det funkar klockrent. Anledningen är att jag vill maxa mängden öl som jag kan jäsa i min ombydga frysbox. Jag får bara plats med 1 hink (30l), men om jag använder 20 l dunkar får jag plats med 2. Ett jäsrör får då inte plats. Dessutom brygger jag ofta 35-40 l. Då kommer det lätt jäst genom röret. Så jag tog mig en tur till biltema och med hjälp av en 12 mm borr, en bordgenomföring till båt och någon meter pvc slang gjorde jag en tålig blowoff på dunkens lock.

http://saccharolicious.blogspot.com

belgaren; bild på det vore riktigt najs!

Chubb skrev:

belgaren; bild på det vore riktigt najs!

http://lh6.ggpht.com/_6m3YoaKaV50/TPVEV68NPjI/AAAAAAAAAGs/_jj9TuG9GM4/s800/IMG_0490.JPG

http://saccharolicious.blogspot.com

Gjorde som ni sa och satte i ett nytt desinficerat jäsrör. Passade på att titta när i hålet. Verkade inte vara nåt skum kvar på ytan. Hur snabbt kan en vört med lågt og jäsa ut egentligen? Det var ju ganska intensiv aktivitet igår.

Kanske ska påpeka att jästen var rehydrerad också. Brukar alltid göra det med torrjäst.

Ska använda mig av större jäskärl nästa gång. Är det nån fara med att snurra/skaka lätt på jäskärlet för att jästen inte ska flocka för tidigt?, förutom att det kan svämma över. Tänker mest smakmässigt sen när ölet ska drickas.

Jonte skrev:

Ska använda mig av större jäskärl nästa gång. Är det nån fara med att snurra/skaka lätt på jäskärlet för att jästen inte ska flocka för tidigt?, förutom att det kan svämma över. Tänker mest smakmässigt sen när ölet ska drickas.

Med tanke på hur många klassiska brittiska bryggerier behandlar högflockullerande jäst i ölen är det nog ingen större panik (ex. "Dropping" genom luften från en tank på vinden till våningen under, "Yorkshire slates" där man pumpar runt ölet kontinuerligt från botten och plaskar ut den på ytan). Själv skakar jag alltid runt kärlet en gång per dag 2-3 dagar efter att den första jäsningen börjat lugna ner sig. Det brukar hålla utjäsningen igång till minst 70-75%. Tycker snarare att detta gett bättre smak än att inte göra det (definitivt bättre koll på att inte diacetylen sticker i höjden, vilket det gärna gör om jästen flockar för tidigt).

/Calle

Största argumentet mot att göra det borde ju vara att man inte vill oxidera ölen men om ditt jäskärl är tätt så borde ju de mesta av syret pressats undan av kolsyran som bildats under jäsningen så det borde ju vara lugnt.

Vill även varna för att köra en allt för effektiv "blow-off" när man använder extremt högflockulerande jäst, då det alltid finns risk att så mycket av jästen sticker "ut ur systemet" i början, att jäsningen avstannar p.g.a detta istället.

/Calle

Chubb skrev:

Största argumentet mot att göra det borde ju vara att man inte vill oxidera ölen men om ditt jäskärl är tätt så borde ju de mesta av syret pressats undan av kolsyran som bildats under jäsningen så det borde ju vara lugnt.

Oxidation av ölet togs upp i en annan tråd om HSA.
Någon tyckte att det inte var så viktigt med oxidering.
Jag tycker det är viktigt att undvika oxidering så långt som möjligt.
Sedan får andra tycka vad de vill.

Hej!

Klart att det blir bättre slutjäsning om du skakar upp jästen i suspesion igen.
Klart att kolsyran som är tyngre än luft skyddar din öl genom att tränga ut luften vid jäsningens början.
Klart att det blir bättre slutjäsning om du höjer tempen några grader, kolla upp jästens maxtemp.
Klart att det blir bättre primärjäsning om du fixar en Blowoff.....enkelt:

Köp Humles tvådelade jäsrör Duplex 8041, montera det som vanligt men lyft bort överdelen
och trä på en lagom lång slang inner-Ø 8-10 mm 870812 klart
När high krausen är över tar du bort slangen och fyller på vätska i underdelen och tillbaks med originalöverdelen igen.

Många öl har primär-jäst på tex två dagar.

Mvh Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

Kenneth skrev:

Någon tyckte att det inte var så viktigt med oxidering.

Jo, men jag är absolut bekymrad om oxidering, jag har fullständigt fördärvat öl genom att försöka "droppa" hela batchen mot slutet av jäsningen (i fåfäng desperat jakt på några extra punkters utjäsning). Ren wellpapp på bara någon månad. Vad gäller HSA har jag bara inte sett samma dramatiska försämring av ölen som man kan se hos öl som oxiderats vid senare tillfälle.

Kenneth skrev:

Jag tycker det är viktigt att undvika oxidering så långt som möjligt.
Sedan får andra tycka vad de vill.

Borde det inte vara försumbart lite syre kvar i jästunnan om jäsningen har pågått ett tag så att kolsyran, som jag skrev ovan, knuffat ut syret?

Nä, i just det här fallet (skaka om primärtunnan) är det ingen större fara för oxidation.

Tackar så mycket för alla svar! Nu får ölen stå ett par veckor och det får bli som det blir. Kanske fullt möjligt att den primära jäsningen gick väldigt snabbt.

Ska önska mig en 23 liters better bottle i julklapp. Då borde jag ha tillräckligt med marginal för 10-12 liters batcher i alla fall smile

Är oxidationsproblem nåt som märks i smaken först efter ett tag? Då borde det vara ganska lugnt för min del. Brygger mest britiskt inspirerade öl med förhållandevis lågt OG, och som oftast dricks upp rätt snabbt.

Ni som har mer erfarenhet av belgiska och amerikanska mindre flockulerande jästtyper. Slipper man det här dilemmat med för tidig flockulation och eventuell omskakning/omrörning av jäskärlet då? Bara att syresätta, pitcha, och så sköter det sig självt?

Jonte skrev:

Ni som har mer erfarenhet av belgiska och amerikanska mindre flockulerande jästtyper. Slipper man det här dilemmat med för tidig flockulation och eventuell omskakning/omrörning av jäskärlet då? Bara att syresätta, pitcha, och så sköter det sig självt?

Normalt så är det inga problem, det är bara de värst flockulerande britterna som man får vara lite observant på. Det är sällan jag behöver ta till skakning eller andra metoder för att det skall jäsa ut.

Jonte skrev:

Är oxidationsproblem nåt som märks i smaken först efter ett tag? Då borde det vara ganska lugnt för min del. Brygger mest britiskt inspirerade öl med förhållandevis lågt OG, och som oftast dricks upp rätt snabbt.

Akut överoxidering kan yttra sig direkt som acetaldehyd (och kommer främst från jästen när den får god tillgång på syre). Det vanligaste är väl den där andra (kartongsmaken m.m.) som behöver lite tid för att krypa fram. Jag tror precis som du skriver ovan, att mycket brittisk öl som går igenom "plaskig" jäsning klara sig genom att den är avsedd att konsumeras ganska fort. Att gunga runt en sluten tank(tunna etc.) är ju dock som flera nämnt inget problem, eftersom man bara rör upp jästen, och inte plaskar ner mer syre.

/Calle