Översvämning
I morse när jag tittade till min Dark Mild/Brown Ale som bryggdes i söndags så var det väldigt lite aktivitet i jäsröret. Skakade en del på jäshinken ifall jästen hade flockulerat för tidigt. Resultatet blev att nån dl öl trängde upp genom jäsröret. Torkade av så gott det gick, men nu är jäsröret fyllt med halvjäst öl istället för star san. Borde nog ha använt ett större jäskärl. Tror ni att jag bör byta ut jäsröret eller kan jag bara låta det vara?
Det har börjat bubbla lite igen efter att jag skakade. Ökade även temperaturen i mitt kylskåpet lite grann.
Jästen är förresten Windsor torrjäst. Tog cirka ett halvt paket till 10 liter vört.
Lurigt med jäst som flockar för tidigt, eller inte gör som man vill. Min senaste porter som jag använde Wyeast London Ale till stannade på fg 1018 (med ett og på 1055).
Hur gör ni andra som använder er av ganska så högflockulerande engelska jästtyper? Finns det nackdelar med att skaka på jäskärlet lite då och då? Förutom risken för översvämning
Smakmässigt så gillar jag de engelska/brittiska jästerna bäst och vill gärna fortsätta använda dom.
På jäsning: Ordinary Bitter
På planeringsstadiet: mera brittiskt