Sv: Svagdricka!

Hej!

Jag och flera andra som försökt att brygga på korrekt tidstypiskt sätt,
med slattlakningen, har inte fått till något bra resultat, ännu oklart varför.

Mitt huvudsyfte är att få till just den smak som jag förkninppar med
kaggen från drickabilen, jag har ingen som helst ambition att köra K-märkt bryggprocess.

Jag har motordriven omrörning i mäsken, använder elektronisk termostat för att kolla/hålla tempen
har ingen halm eller enris vid lakning däremot rostfri slangstrumpa som är avtätad med plugg av silicon,
jag luftar före pitch med borrmaskin. Alltså alldeles totalt så längt ifrån Skansen som man kan komma.

Däremot har jag högre upp i tråden redan angivit:

Raasken skrev:

Jag har medvetet unvikit att ta med enbär, kanel, vanilj
och allt annat som jobbkompisjuryn föreslagit,
men det kommer när grundreceptet blivit stabilt.

Chubb får jättegärna bidra med ett förenklat och användbart recept som funkar,
det skulle nog gillas av många eftersom intresset verkar vara på uppgång.

Det är inte så väldans lätt att göra svaga öl!
Men om många hjälps åt i positiv riktning så kommer vi nog fram till ett
lagom consensus-resultat vilket sedan var och en kan sätta sin individuella prägel på...
Man kan tex strunta i att brygga det om man nu inte tycker om svagdricka!  roll

Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

Nej alltså jag har ingen som helst plan att brygga svagdricka. Tänkte mest bara vara sjyst och ge dig liten en liten tankeställare angående receptet. Det var egentligen inget med bryggprocessen jag menade tyckte mest det var konstigt att försöka efterlikna ett gammalt recept genom att använde ett väldigt komplext maltschema med massa maltsorter som antagligen inte fanns tillgängliga på den tiden . Nu har jag iof ingen aning vilka maltsorter som faktiskt användes i en klassisk svagdricka och de maltsorter du radar upp här kanske är substitut för det.

Och sen tänkte jag att för att få till den där smaken du förknippar med drickabilen så är det kanske enbären (eller annan krydda) som lägger till det lilla extra som du saknar. Kan ju ofta vara så att en liten ingrediens kan göra att helheten blir så mycket bättre, ta t.ex. när man lagar mat och köttfärssåsen känns lite tunn så kör man i någon ny krydda och vips har alla smaker höjts en dimension.

Var som sagt inte menat som kritik, mer som en tankeställare eller utgångspunkt för lite diskussion.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Det enklaste sättet att göra svaga öl är att göra ett starkare och späda det. Det kan ge utmärkta resultat. Praktiseras i Skottland bl.a.

Några enbär var det nog inte i den vanliga svagdrickan men väl i enbärsdrickan. Den "gammaldags" svagdrickan var färsk, ofiltrerad och opasteuriserad i motsats till det som kan fås i PET-flaskor i snabbköpet numera.

En liten parentes bara...
Krönleins svagdricka. Tycker den smakar lite som svagdrickan gjorde förr. den enda jag hittat på senare tid som varit i närheten. Flika gärna in ifall ni har nåt att invända på detta. Men kan ju vara en bra referens annars för kommande svagdricka.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Ingen ny uppdatering i detta ämnet? Hur har det gått med dina vidare experiment Raasken?
Är mycket intresserad hur det går... smile