Svagdricka!
Finns det någon som kan hjälpa mig med att få till en svagdricka som smakar som den gjorde "när farmor och farfar hässjade höt"
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Öltyper, recept och bryggloggar → Svagdricka!
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Finns det någon som kan hjälpa mig med att få till en svagdricka som smakar som den gjorde "när farmor och farfar hässjade höt"
http://www.shbf.se/bryggaren/download/f … c744ae859e
Jag har inte provat receptet själv, men så är jag ingen svagdrickeälskare. Jag gillar lite starkare öl. Rökmalt kan väl vara att rekommendera för att passa in med smaken tidsmässigt. Mängden humle framgår inte men kanske 0,5g Northern Brewer per liter kan vara lagom.
Hej!
Jag har lovat på jobbet att ha ett drickbart recept färdigt till kommande jul 2010...Pust och Stön!
Första bryggningen blev ganska Ok, men behövde mera beska och högre restsötma.
Dessutom så tänkte jag försöka lösa uppgiften utan kemiska tillsatser av typen saccarin mm.
Det är bra om flera vill hjälpas åt att experimentera och utbyta erfarenheter.
Recipe: Svagdricka # 2
Style: Mild
TYPE: All Grain
Batch Size: 6,00 L
Boil Size: 7,42 L
Estimated OG: 1,030 SG
Estimated Color: 39,9 EBC
Estimated IBU: 19,3 IBU
Brewhouse Efficiency: 75,00 %
Boil Time: 60 Minutes
Ingredients:
------------
Amount Item Type % or IBU
0,50 kg Pilsner (Weyermann) (3,3 EBC) Grain 64,10 %
0,05 kg Dark Crystal Malt (300,0 EBC) Grain 6,41 %
0,05 kg Carafoam/Carapils/Dextrine (3,8 EBC) Grain 6,41 %
0,05 kg Rye Malt (8,0 EBC) Grain 6,41 %
0,03 kg Carafa Special I (Weyermann) (630,4 EBC) Grain 3,85 %
0,02 kg Oats, Malted (4,5 EBC) Grain 2,56 %
0,02 kg Svart Malt (1360,0 EBC) Grain 2,56 %
0,01 kg Barley, Raw (3,9 EBC) Grain 1,28 %
7,00 gm Brewer's Gold kottar [6,50 %] (60 min) Hops 19,3 IBU
0,05 kg Maltodextrin (0,0 EBC) Sugar 6,41 %
1 Pkgs American Ale II (Wyeast Labs #1272) Yeast-Ale
Mash Schedule: Single Infusion, Full Body
Total Grain Weight: 0,73 kg
----------------------------
Single Infusion, Full Body
Step Time Name Description Step Temp
60 min Mash In Add 2,19 L of water at 80,6 C 72,0 C
10 min Mash Out Add 0,73 L of water at 94,8 C 77,0 C
Sparge Water: 5,73 L
Ovanstående är alltså endast på experimentstadiet
och jag är därför mycket tacksam för konstruktiv input.
Raasken ute i god tid..........eller?
Isses, det där var ett digert recept, svårt att kommentera på det. Den här diskussionen har dykt upp på forumet flera gånger (har själv författat en långdragen fråga i ämnet för länge sedan), så det skulle vara trevligt att få fram ett bra recept.
Jag har provat att brygga svagdricka enligt historieböckerna, alltså genom att satslaka, och ta den första satsen till en stark dricka och den andra till svagdricka. Det blir säkert historiskt korrekt, men inte det som man idag uppfattar som svagdricka. Mycket tanniner och inte så värst gott.
Att få till sötman är egentligen den stora utmaningen. Jag har provat med laktos, men det vill jag å det bestämdaste avråda från. Jästen bryr sig ju inte om laktosen, så den förblir i ölen som sötma. Men det är helt fel sorts sötma.
Hursomhelst, jag är ivrig att hitta ett bra recept, så jag står till forumets förfogande för testbryggningar. Raasken, skulle man kunna förenkla ditt recept till någonting i still med 60% ljus malt, 20% karamell/crystalmalt och 20% omältat som någon slags baseline? Så kan vi bolla resultaten här och se om någon av oss träffar rätt?
Varför inte betydligt mer karamellmalt om ni vill få upp restsötman? Jag skulle hellre köra det än maltodextrin. Som jämförelse kan jag nämna att jag hade ca 20% karamellmalt och 10% biscuitmalt i min senaste mild, och den jäste ändå ut från 32 till 7 Öchsle. Det beror förstås till stor del på mäskningen, jag gjorde medvetet en maltosrast på 30 min vid 63 grader för att till viss del motverka karamellmalten. Men en kombination av en rejäl andel karamellmalt och hög mäsktemp borde göra susen.
Jag har provat att brygga svagdricka enligt historieböckerna, alltså genom att satslaka, och ta den första satsen till en stark dricka och den andra till svagdricka. Det blir säkert historiskt korrekt, men inte det som man idag uppfattar som svagdricka. Mycket tanniner och inte så värst gott.
Att få till sötman är egentligen den stora utmaningen. Jag har provat med laktos, men det vill jag å det bestämdaste avråda från. Jästen bryr sig ju inte om laktosen, så den förblir i ölen som sötma. Men det är helt fel sorts sötma.
Desvärre är det nog så att den sötma de flesta (även urgammalt folk) förknippar med svagdricka kommer från just sackarin, och det är nog svårt att byta ut det. Sackarinet verkar ha hängt med mycket länge (mycket populärt under de båda världskrigen då sockerransonering rådde). Det troligaste är dock att sackarinet började tillsättas för att härma (men även öka) sötman som kommer från ett halvjäst öl. Läser man äldre recept är det inte ovanligt att jästiden är ett dygn eller så, och att det dracks som färsköl. Mäsktemperaturerna är också misstänkt höga (även höga så till den grad att stärkelse lakas ut), så det är väl ytterligare en väg att gå, men man får nog som sagt acceptera att de naturligt söta ölen till stor del var söta för att de dracks som grönöl/färsköl. För att ha en minst lika söt produkt (och utan jästgrums) som kan skickas runt i försäljningsleden flera dygn, var säkert sackarinet en välkommen uppfinning. Vill man göra mer historiskt "korrekta" öl, får man nog acceptera en annorlunda sötma, samt servera det färskt. Skall det sedan vara historiskt ännu äldre bör det ju även vara syrligt. Men det kan bli ett gott öl det med.
/CalleT
Hej och tack för kommentarerna!
Jag gjorde en 20 liters sats i min nya"Speidels Braumeister" med avsikt att det skulle bli en mörk god svagdricka. Tre raster och allt enligt alla konstens regler. Det blev mera en riktigt trevlig lättöl som både luktade gott och hade karaktär. Nästa sats hade jag tänkt ha lite svartmalt i. Dessutom frös jag in ca. 5kg av draven som
blev över efter en dubbelbock. Så här gjorde jag:
20 liter sats
2 kg Pilsnermalt Humle:Cascade,Styriengold 30 g av båda
0,5 kg ljus karamellmalt
200 g farinsocker(endast) Jäst: German ale
Storskottet
Hej!
Efter 9 dagar på primären var det omtappning och SG-mätning samt provsmakning av mätslatten.
SG landade på 1018 så man kan nog mäska ännu varmare än 72°C.
Däremot så var smaken mycket nära det minne jag har från barndomens "Drickakagge"
med den skillnaden att restsötman saknades....
Saccarinet kanske åker i till slut, trots den höga ambitionen i början.
Tycker själv att jag saknar förmåga att förstå vilka av ingredienserna som bör vara kvar
och vilka som går bort från mitt ovanstående recept.
Mvh Raasken
Restsötman från klassisk svagdricka kommer väl av att drycken jäser då man dricker den, dvs allt maltsocker har inte hunnit jäsa ut. läser man receptet jag postade i början av tråden så tappar man om på tätt kärl så fort drycken börjat jäsa och ställer den kallt för att minska jäsningstakten några dagar, sen dricker man. Skål!
Någon som provat receptet från shbf?
Hej igen!
Ikväll åkte Saccarinet fram.
Vid flasktappningen tog jag 3st Hermesetas "pluttar" per 0,5 lit flaska.
Måste erkänna att gillade, den redan genuina smaken,
ännu mer när Hermesetas hade lösts upp och bidragit till nostalgitrippen.
Nu skall det kolsyrejäsa en vecka eller två sen gäller det!
Jag har medvetet unvikit att ta med enbär, kanel, vanilj
och allt annat som jobbkompisjuryn föreslagit,
men det kommer när grundreceptet blivit stabilt.
Mvh Raasken
Hej i värmen!
Gjorde ett förtest på en 33 cl Pet som redan blivit hård av kolsyretrycket.
Såpass nära i originalsmak har man knappt kunnat drömma om! ![]()
Däremot kommer jag nog att dra ner 30-40% på Saccaringivan.
Nästa vecka blir det stortest med hela smakpanelen närvarande
och provningsprotokoll skall upprättas (blanketten är redan uppptryckt).
Julen närmar sig med stormsteg
känner Raasken
eller iallfall juli ![]()
Hej Peps och alla(h) andra! ;-))
Nu har jag skrivit/reviderat om receptet till version nr 3.
De flesta i publiken var visserligen redan nöjda nu!
Kommer att minska på Sacaringivan till hälften = 3 pluttar per liter.
Försöker även reducera maltsorterna......
men är det ändå inte lite nostalgiskt att kunna ha med både
Korn-, Råg-, Havre- och kanske t.o.m Vete-malt
De fyra sädesslagen osv.
IBU runt 20 verkar vara vad som gillas av folket här i Småland
och då bara som 60 min bittergiva förstås.
Någon mer som har testat???
Peps?
Mvh Tomtebrusaren Raasken
Var det någon som såg programmet om julöl från vikingatiden idag på TV2?
Programledaren sa att det påminde om svagdricka. Man fick ingen information om vad som ingick mer än en bild på ingredienserna. Malten verkade mer påminna om rågmalt än vanlig malt av vad jag kunde se på bilderna och när det hälldes i grytan. Dessutom ingick honung och enbär. Vad som visades var liknande receptet nedan, dvs vattnet kokades upp, alla ingredienser tillsattes och efter att det svalnat till ca 37 i grytan blandades jästen i. Sedan sattes grytan undan och fick stå 12-24 timmar (längre om man ville ha "starkare öl"). Efter detta så silades ölet och dracks direkt. I övrigt var det väldigt lite information.
Som tur var så visades en internetadress i slutet, så jag kollade upp den. Receptet som ges där har varken honung eller enbär i ingredienslistan. Dessutom verkade de koka mer runt 10-15 liter i programmet. Ingredienserna som användes i programmet ser ni på bifogad bild. Överst till vänster är humlen, till höger är malten. Vad burken med lock i nedre raden innehåller vet jag ej men sedan är det enbär i mitten och flytande honung längst till höger (kan iofs varit sirap också...)
Julöl:
5 liter vatten kokas upp.
2 dl socker tillsätts.
3 dl malt och 3 dl humle tillsätts.
½ -1 tsk jäst tillsätts när vätskan svaltat till handvärme (ca. 37 grader).
Ölet får jäsa 12-24 timmar, varefter det silas.
Ölet kan drickas från och med följande dag.
http://svenska.yle.fi/matochfritid/mata … hp?id=1031
http://svenska.yle.fi/matochfritid/mata … hp?id=1059

Va? Vem? Jag? Ohh, har just varit nere på puben och inmundigat precis lagom många och sedan en till pints med 1698, så jag ber att få ducka. Har trots min modiga kommentar ovan inte givit mig på några vidare experiment inom svagdrickebryggning på det senaste. Följer dock tråden med stigande förtjusning!
/P
Var det någon som såg programmet om julöl från vikingatiden idag på TV2?
Programledaren sa att det påminde om svagdricka. Man fick ingen information om vad som ingick mer än en bild på ingredienserna. Malten verkade mer påminna om rågmalt än vanlig malt av vad jag kunde se på bilderna och när det hälldes i grytan. Dessutom ingick honung och enbär. Vad som visades var liknande receptet nedan, dvs vattnet kokades upp, alla ingredienser tillsattes och efter att det svalnat till ca 37 i grytan blandades jästen i. Sedan sattes grytan undan och fick stå 12-24 timmar (längre om man ville ha "starkare öl"). Efter detta så silades ölet och dracks direkt. I övrigt var det väldigt lite information.
Som tur var så visades en internetadress i slutet, så jag kollade upp den. Receptet som ges där har varken honung eller enbär i ingredienslistan. Dessutom verkade de koka mer runt 10-15 liter i programmet. Ingredienserna som användes i programmet ser ni på bifogad bild. Överst till vänster är humlen, till höger är malten. Vad burken med lock i nedre raden innehåller vet jag ej men sedan är det enbär i mitten och flytande honung längst till höger (kan iofs varit sirap också...)
Julöl:
5 liter vatten kokas upp.
2 dl socker tillsätts.
3 dl malt och 3 dl humle tillsätts.
½ -1 tsk jäst tillsätts när vätskan svaltat till handvärme (ca. 37 grader).
Ölet får jäsa 12-24 timmar, varefter det silas.
Ölet kan drickas från och med följande dag.http://svenska.yle.fi/matochfritid/mata … hp?id=1031
Kan det vara Kotokalja? Se http://www.dataphone.se/~ncteknik/SvagFinlandia.jpg på hemsidan http://www.dataphone.se/~ncteknik/svagdricka.html.
Hej i julstöket!
Har kollat en gång till och ännu noggrannare den hemsida som heter:
Valters Svagdricka:
http://www.dataphone.se/~ncteknik/svagdricka.html.
Min fundering blir då, kan ,vet han Valter egentligen vad han håller på med?
Att jäsa ut ordentligt i primären och sedan prima i samband med flaskning
måtte väl vara en betydligt mer kontrollerad process och ge ett säkrare
resultat.
"En flaska exploderade i kylskåpet. Det var bara roligt." skriver han.
Primar man enl vedertagen praxis 6-8g /liter
och låter kolsyrejäsningen ske i rumstemp så slipper man nog överraskande flaskbomber.
Därefter kyler/kallagrar man i källare eller kylskåp.
Dessutom så kommer primejästen att snyggt sedimentera på flaskans botten,
och helst sitta där även när man skänker upp i glaset/kannan.
Var och en må göra som den vill,
men en liten varning för vissa oortdoxa metoder kan nog vara på sin plats ![]()
Mvh Tomtebrusaren Raasken
hahaha. Ja har också funderat på om valter vet va han gö fö nå. Ja har vart å kollat på den sidan några gånger bara fö att försäkra mig om att ja verkligen läste rätt. Ja skulle aldrig dela mä mig av ett recept som resulterat i en kylskåpexplosion. Hahaha.
Hej Raasken,
Har med stort intresse läst inläggen i den här tråden. Som helt nybörjare så har mitt intresse nyligen väckts för att testa att försöka göra svagdricka. Men som den pedant man är så ska det ju gärna bli så "original" som möjligt. Har du gjort några fler experiment? Det där #3 av receptet hittar jag inte i tråden heller? Eller var kan man hitta det?
Tack på förhand!
Hej 94an !
Kul att du är intresserad!
Gjorde en fullbatch, på uppdrag av en jobbarkompis,
kallar den för #4.
Tjurade kvar vid många sädesslag osv,
men tyvärr det blir för krångligt vid bryggningen...:-((
Har den nya, mkt enklare, #5 klar i Beer Smith
men vet inte om den ska publiceras före den är testad?
Vet inte ens om den blir bryggd före jul?
Så här ser fyran ut:
Recipe: Svagdricka # 4
Brewer: Raasken
Asst Brewer: Lill-Uffe Pettersson
Style: Mild
TYPE: All Grain
Taste: Betyg 4(5) Jästen Top-Cropad från APA 2010 H
Recipe Specifications
--------------------------
Batch Size: 24,00 L
Boil Size: 28,65 L
Estimated OG: 1,038 SG
Estimated Color: 41,2 EBC
Estimated IBU: 25,5 IBU
Brewhouse Efficiency: 80,00 %
Boil Time: 60 Minutes
Ingredients:
------------
Amount Item Type % or IBU
2,50 kg Pilsner (Weyermann) (3,3 EBC) Grain 65,86 %
0,40 kg C-Dark Crystal Malt (300,0 EBC) Grain 10,54 %
0,20 kg Carafa Special I (Weyermann) (630,4 EBC) Grain 5,23 %
0,20 kg Carafoam/Carapils/Dextrine (3,8 EBC) Grain 5,23 %
0,20 kg Oats, Malted (4,5 EBC) Grain 5,23 %
0,10 kg Barley, Raw (3,9 EBC) Grain 2,63 %
0,10 kg Carawheat (Weyermann) (98,5 EBC) Grain 2,63 %
0,10 kg Rye Malt (8,0 EBC) Grain 2,63 %
20,00 gm Target [11,40 %] (60 min) Hops 25,5 IBU
1,00 ml Irish Moss (Boil 10,0 min) Misc
1 Pkgs Ringwood Ale (Wyeast Labs #1187) [Starter Yeast-Ale
Mash Schedule: Temperature Mash, 1 Step, XL-Full Body
Total Grain Weight: 3,80 kg
----------------------------
Temperature Mash, 1 Step, XL-Full Body
Step Time Name Description Step Temp
60 min Saccharification Add 13,27 L of water at 83,2 C 73,0 C
15 min Mash Out Heat to 78,0 C over 10 min 78,0 C
Notes:
------
2010 10 10 Jäser redan i källaren. Luftade med färgvispen.
2010 10 20 Tog ut en 0,5 lit och carbonerade: Lill-Uffe har godkänt den!
2010 10 31 Omtappat och flaskat. Primat strösocker 8gr/liter. Eftersötat med Hermesetas 4st/liter
Mvh Raasken
Hej igen!
Hmm, nej, det är kanske inte värt att publicera förrän du testat. Dock så ser ju redan #4 ut att blivit en aningen enklare än dina tidigare försök.
Tycker det är mycket trevligt att någon tar tag i att hålla Svagdrickan vid liv.
Köpte faktiskt ett par olika svagdrickor vid besök på årets julmarknader (Huseby och Hässleholm) från dels Tallåsens bryggeri och dels Hjo bryggeri. Tallåsen hade en väldigt fyllig kropp och en mjuk sötma. Underbart god men ändå inte som jag minns Svagdrickan jag växte upp med (jag är bara 35 men vi hade ändå lyxen att ha en av de sista bryggarna som kom med sin "drickabil" en gång i månaden). Hjo däremot (som fått stå och jäsa i sin dunk en vecka nu enligt bryggarens instruktion) smakar mer som jag minns det. Inte alls lika fyllig, men ändå en mycket mjuk smak.
Ser fram mot att få ta del av dina vidare försök och hoppas din #5 blir bra. Kanske en amatör som mig skulle kunna våga sig på att brygga svagdricka någon gång med då... ![]()
Mvh,
D94pam
Så här ser fyran ut:
.....
Recipe Specifications
--------------------------
Batch Size: 24,00 L
Boil Size: 28,65 L
Estimated OG: 1,038 SG
Estimated Color: 41,2 EBC
Estimated IBU: 25,5 IBU..Omtappat och flaskat. Primat strösocker 8gr/liter. Eftersötat med Hermesetas 4st/liter..
.....
Ett OG på 1038 (och sedan 8g/l socker till priming) låter ju inte så "svagt" ??
Fast allt beror ju på utjäsningen. Vad fick du för FG med mäskningen på 73 grader.
(Funderar också på att prova att göra svag-dricka med varm mäskning, men vill inte få "folk-dricka"
)
/Calle
Hej i snöyran!
Såg inte att det fattades uppgifter i receptet,
här kommer lite komplettering betr #4.
Measured Final Gravity: 1,021 SG
Actual Alcohol by Volume: 2,21 %
Släpper väl femman ändå så kan den som vill komma med kloka och goda råd.
Svagdricka #5 utkast:
2,70 kg Pilsner (Weyermann) (3,3 EBC) Grain 72,97 %
0,30 kg C-Dark Crystal Malt (300,0 EBC) Grain 8,11 %
0,25 kg Carafoam/Carapils/Dextrine (3,8 EBC) Grain 6,76 %
0,20 kg Carawheat (Weyermann) (98,5 EBC) Grain 5,41 %
0,15 kg Carafa Special I (Weyermann) (630,4 EBC) Grain 4,05 %
0,10 kg Special B Malt (300,0 EBC) Grain 2,70 %
18,00 gm Target [11,40 %] (50 min) Hops 22,0 IBU
1,00 ml Irish Moss (Boil 10,0 min)
2,00 gm Salt (Mash 60,0 min)
4,00 ml Lactic Acid (Mash 60,0 min)
1 Pkgs Ringwood Ale (Wyeast Labs #1187) [Starter 125 ml] Yeast-Ale
Mvh Raasken
Measured Final Gravity: 1,021 SG
Actual Alcohol by Volume: 2,21 %
Tackar!! Då blir det ca 2.6 % med de 8 grammen primingsocker inräknat.
(rent juridiskt "folk-dricka" men va fan....)
/Calle
Nu är jag ingen expert på svagdricka, gillar inte ens det särskilt mycket men det jag tänkte flika in med två synpunkter:
1) Är det inte konstigt att försöka efterlikna gammaldags svagdrickarecept och använda tusen olika maltsorter som ingen hade hört talas om på den gamla goda tiden?
2) Är inte enbär vanligt i svagdrickerecept?
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Öltyper, recept och bryggloggar → Svagdricka!