1 Senast ändrad av jurgen (2005-11-28 12:20:31)

Elgryta, 270 RS

Hej,
hittade den på
http://beertools.dk/product_reviews_inf … 8d70dd8dbd
Är det någon som har erfarenhet av den? Kan man köpa den i Sverige?
Hls
/Jürgen

Sv: Elgryta, 270 RS

Det är nog bland det bästa du kan köpa om du köper tillbehören till och gör ett RIMS system!
Du skall i alla fal köpa isoleringen till eller tillverka ett själv.Botten är värmeplattan så det blir hela värmen till vätskan.
Du skall hälst ha förutom grytan det långa humlefiltret
Isolering till grytan
Skall du kyla vörten direkt efter du kokat den så du kan läga i jästen och jäsa direkt skall du ha motströmskylaren till och kopling till kranen
Skall du meska i den i ett RIMS system skall du ha insatsen och pumpen och fördelarringen.
Skaffar du en elektroniskt styrning av temperaturen så har du ett nära nog halvautomatiskt bryggeri!
Mycket går att bygga själv om man är händig och hittar dom rätta grejerna. inte heller säkert att det blir billigare,
Den är i alla fall förträflig att värma vatten och koka värt i ( med humlefiltret men det är ju inte så dyrt) sedan kan man kompletera hur avanserat bryggeri man vill ha. Skall du stermäska i den utan att ha ett RIMS. behöver du antingen röra för hand eller ha en omrörare i den, det säljer dom inte. En omrörare som är bra är att få en från en mjölkkylare och klippa ner vingarna så dom går fritt. men det kan alldrig bli så bra som en RIMS som är det besta du kan ha.

3

Sv: Elgryta, 270 RS

Hej,
tack för svaret.
När jag pratade med LundTeknik som säljer grejorna visade det sig att frakten till Sverige, Dansk Post, blir mycket dyr, 130 Dkr+ 10
kr pr. kg. Skall höra med Humlegården igen om de kan tänkas ta grytan och allt annat som behövs i sortimentet.
LundTeknik är återförsäljare till slutkund. Vet du vilket företag som gör grytan? Den typ av grytor är tydligen väldigt populär hos tyska hembryggare om man tittar på deras hemsidor.
Hls
/Jürgen

4 Senast ändrad av Kalle (2005-12-10 11:27:47)

Sv: Elgryta, 270 RS

Hej,
Företaget heter J.Weck GmbH u Co KG som sedan år 1900 sysslat med konserveringsprodukter.

Länk dit:
http://www.weck.de/index.html
Leta dig fram till deras "Einkochsortiment"
Mer direkt:
http://www.shop-weck.de/shopindex.htm
Leta dig fram under "Haushaltskonservenglas" där du hittar deras "Einkochautomat"
Den verkar vara slutsåld och kan levereras först mars 2006.
Jag tror inte de säljer till privatpersoner, men du kan kanske få en lista på återförsäljare från dem. Eftersom det är en konserveringsprodukt kan det ju finnas andra typer av företag som säljer produkten.

En belgisk distributör har jag hittat här:
http://www.brouwland.com/egoracatalog/s … p;count=21

Sv: Elgryta, 270 RS

När man tittar närmre på Wecks produktsortiment är det uppenbart att de lever på att göra glasburkar/flaskor och en viss förlagsverksamhet. Det är inte sannlikt att de själva gör grytan. Jag tror att de får den gjord av någon annan.
I en tidigare version använde Lundteknik en emaljerad gryta från Severin:
http://www.severin.de/
Produkt EA 3652
Den nya rostfria grytan finns inte i det Severin visar på webben, men samtidigt verkar ju Severin vara klart bättre ägnad åt att göra den här typen av produkt än Weck. Ett skäl kan ju vara att man gör den exklusivt för Weck.

6

Sv: Elgryta, 270 RS

Hej Kalle,
kanon, tack för dina svar, jagköper den nog  i Tyskland nästa gång jag åker dit.
Hls
/Jürgen

7 Senast ändrad av Kalle (2005-12-10 16:07:05)

Sv: Elgryta, 270 RS

Hej igen,
Om du söker på Einkochautomat får du upp en lista på ett stort antal kedjor i Tyskland som erbjuder den här produkten.
Ett exempel:
Rommelsbacher KA2001/E, som verkar vara exakt den som Lundteknik använder, kan man få för 98 Euro. LundTekniks pris motsvarar 160 Euro med dagens kurser.
Bielmeier tex vill ha 90Euro + 20 Euro för frakt inom EU. Undrar om det är sant.
Weck är uppenbart bara en i högen av distributörer.

Sv: Elgryta, 270 RS

När du endå skall köpa en kokare så titta efter en hink som passar ner i den om du skall ha ett RIMS system.

Hinken skall helst ha en ring uppe som inte går ner i kokaren så den blir hängande.

Tåla värme upp till 85 grader. Vara giftfri. Ca 30 cm djup ( mer gör ju inget det är ju bara att skära bort).

Pump:

http://www.totton-pumps.co.uk/prod.html       DC 15-5

http://www.totton-pumps.co.uk/pdf/DC15-5.pdf


Sedan en transformator: 220 V –  6 V    ca 4,5 A eller mer (titta i byrålådorna det kanske redan finns hemma)


Rostfritt nät:      maskhål ungefär 1,25 x 1,25  mm som botten i Mäskkärlet.

Täcker Hela mäskkärlets botten och 5 cm upp på sidorna

  +  till en strumpa som humlefilter 10 cm x 25 cm . Vik ihop den som en korv och sätt över utloppet, andra änden vikes ihop

Band rostfritt  2 – 3 brett  som går runt mäskkärlet och lite överlappadnde för att kläma fast nätet mot mäskkärlet.

Ölslangar har ju Humlegården och John Guest kopplingar


Det är mycket man kan köpa till halva priset i Tyskland inte utrustning till öltilverkning.

Lund teknik har ökat på sina priser en hel del sista året.

Man tycker att Humlegården skulle kunna öka på sitt produkt utbud t ex rostfritt nät i småbitar.

9

Sv: Elgryta, 270 RS

Hej,
den enda skillnaden mellan grytorna hos LundTeknik och de som finns under "Einkochautomat" på nätet är att det saknas avtappningskran på de senare vad jag kan se på bilderna. Håller helt med om att Humlegården skulle kunna utöka sitt sortiment. Det finns en tråd om "önskelista".
Hls
/Jürgen

10 Senast ändrad av Kalle (2005-12-12 08:42:36)

Sv: Elgryta, 270 RS

Hej, Det finns olika modeller både med och utan kran. Modellen KA 2001/E från Rommelsbacher har kran vilket framgår av bilderna och texten (integrierter Ablaufhahn).

Sv: Elgryta, 270 RS

jurgen skrev:

Håller helt med om att Humlegården skulle kunna utöka sitt sortiment. Det finns en tråd om "önskelista".
Hls
/Jürgen

Japp, här är den tråden : http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=414 .

Använd gärna den!

-- Svante

Sv: Elgryta, 270 RS

Har själv funderat på en liknande gryta men tvekar.
Undrar om själva grytan är en solid rostfri gryta som man kan lyfta av från plattan för rengöring och annat, och kanske använda som normal gryta med? Sedan vore det ju bra om man kunde köpa en lös extragryta till den med för att värma lakvatten i.

Sv: Elgryta, 270 RS

Jag tror du har missförståt den lite. Jag har inte exakt den grytan men en liknande. Grytan är en integrerad del. Det går inte att skruva loss någon del! Värmeplattan är en liksom invulkad del i botten. Så den största delen av bottenplattan är samma som värmeplatttan. Det gör att det är inge ledningsförluster av verme eller att undersidan av grytan blir varm. Man kan se den som en jättestor flotyrgryta.
Jag förstår inte varför man skulle lyfta av värmeplattan för att rengöra?
Den är mycket lättrengjord även fast man skulle grisa ner den. Man skruvar ju inte av hantagen på en vanlig gryta när man rengör den.
Man lägger den på diskbänken så öppningen är över vasken och torkar ut den lite. Sedan ställer man den upp med lite rengöringsvatten och skrubbar med en svamp. Sedan lägger man ner den och sköljer ut. Det lossar rätt bra utan störe ansträngning. Genom att värmeytan är så stor så blir yttenperaturen inte så hög och det blir ingen karamelisering på värmeelementen som jag sett att dom som använder värmespiraler har problem med. Jag ser ingen skillnad på att rengöra den mot om det inte skulle vara några värmelement monterat. Snarare är den mycket lättare att göra rent än min gamla gryta som är nästan 3 ggr tyngre och jädrans klumpig genom sin stora godstjöklek. Så när det gäller rengöring är det snarare en förel mot en med utan värmellement och tjock botten i stället.
Klart den går använda som normal gryta, och så har du ändå spisen fri om du vill.
Hur skulle du värma lakvatten om du inte har värmeelementen monterade?
Du skulle kunna Värma lakvatten och ha i en kylväska medans du mäskar.  Men det går inte åt så mycket lakvatten. Det mesta socktet lossar från malten och går ut i vörten under mäskningen när man har RIMS-system, så enzymer och uppvärmning verkar mer effektivt där det ska. Sedan är det bara lite efterlakning. det gör jag med 2 mindre grytor på spisen som jag tar och slår över när jag hissar upp mäskkärlet. Upphisningen skall ju inte gå för fort så det hinner dra ut de sista sockerresterna. Jag står på köksbalkongen och så har jag en krok i Balkongtaket ( Det brukar normalt hänga en ampelblomma där) sedan sätter jag ett billigt spänband till lastsäkring ner till mäskkärlet. Sedan är det bara att ta några späntag och hälla på lakvatten, efter ett tag hissa lite mer och fylla mer lakvatten. Vätskenivån i grytan utanför mäskkärlet skall hela tiden vara samma så man fyller efter det utrymet som blir ledigt när man höjer lakkärlet. Om du pratar lite snällt med frugan, tror du inte att du kan få låna några vanliga grytor och spisen 1/2 timme.

När jag börjar har jag inget lakvatten. Jag slår i det vatten jag skall använda medans det är kallt. Sedan häller jag i malten och lägger på slangen från pumpen. Slår in temperaturen för den första rasten. sedan startar jag pumpen och vttnet strömat ut över den torra vörten ( så jag rör inte ett hantag någon gång). sedan hänger jag ner en stektermometer med larm i vörten som jag stält larmet 1 grad under första rasten ( det för att jag skall veta när jag skall starta timen för första rasten utan att behöva passa aparaten).

Har du inte RIMS så kan du köra lakvatten i samma kärl.
Du börjar med lakvatten med temperatur för första rasten ( du får räkna med värme värdet i kärl malt mm.) sedan för nästa rast osv. med samma räkneoperation.
Sedan lakar du ner i jäskärlet.
Efter det behöver du inte lakvatten utan nu är grytan fri.
Då kan du slå den färdiglakade vörten i grytan och koka. Glöm inte att monter ett humlefilter i botten innan du slår i vörten, det kan sitta i hela tiden så glämer du det inte. Jag har det monterat även under lagring av grejorna för det är ett bra ställe att förvara det på.

Man kan inte säga att den är dyr om man skall köpa en stor ny rostfri gryta sedan försöka ordna uppvärmning mm., och så kammer man att ha något som är bättre än en vanlig rostfri gryta. För att inte tala om säkrare, Denna gryta står stadigt och bra utan vipningsrisk som blir om man pallar upp en valig gryta på en platta som är mindre än än grytan själv. Samt det inte är risk för brand eller värmeskador på bord. Här kan man i prencip ha hundar som lever bus vid sidan om.

Grytan behöver isoleras för ekonomi och ej bränna sig på den. Det ordnas lättast med ett billigt liggunderlag med ca 1 cm tjoklek. Sättes fast och med hål klipta för hantagen. Det gör massa nytta och man kan nästan stå och luta sig mot grytan sedan.

14

Sv: Elgryta, 270 RS

Skål skrev:

Jag har inte exakt den grytan men en liknande.  Det mesta socktet lossar från malten och går ut i vörten under mäskningen när man har RIMS-system, så enzymer och uppvärmning verkar mer effektivt där det ska.

Hej,
detta kallar jag ett utförligt inlägg, jag undrar bara vilken gryta du pratar om, vad heter den och var kan man köpa den? Sedan undrar jag vad RIMS är för något, tyckte ha sett det på LundTeknik men kan inte hittar det?
Hls
/Jürgen

Sv: Elgryta, 270 RS

Severin gryta, Den har emaljerade sidor ( kanske en anldening varför smuts lossar så bra ) men den har 200 W mindre och är 2 L mindre. Så den grytan som skrivs om är nog en bättre gryta. Jag fik den i present och den var köpt av Lundteknik, men den har ökat en hel del i pris sen dess. sedan hämtades den i Köpenhamn så det var ingen transportkostnad tillagt. Han var då lite mer exprementerade bryggare som sålde sina lykade expriment. Nu har det blivit lite mer affärsdrivande butik över det hela.

RIMS = Recirkulerande Infusion Mesk System

Altså vätskan cirkulerar genom malten under mäskningen. Det var ett system som tidigare bara var förundrat stora bryggerier. Dom har värmaren monterad vid sidan av Mäskkälet och pumpar som pumpar runt vörten. Om värmeelementet går sönder kan dom lätt byta det under mäskningen. samt om dom värmer ned t ex. ånga kan dom bara ha en värmeväxlare som värmer värten. Det blir en en mer jämn värmefördelning i malten och det går att styra det mer exakt.

Hembryggate har tidigare fått använda lite mer primetiva sysem för att värma.

Sv: Elgryta, 270 RS

Jag undrade också vad RIMS är för något, så jag googlade upp lite info. Det verkar vara någon slags teknisk konstruktion för att värma mäskvatten utan att använda spisen. Efter att ha läst några beskrivningar tycker jag varken det verkar särskilt enkelt eller särskilt ekonomiskt. Kanske är bra om man vill ha bryggeriet i garaget eller i källaren, eftersom man inte behöver spisen.

Vad säger du, Skål? Jag har nog missat något eftersom det verkar vara så populärt.

Här var ett exempel på en som byggt ihop ett system:

http://members.tripod.com/rims-brewing/

/Per

Think globally. Drink locally.

Sv: Elgryta, 270 RS

Ja det har inte med att värma meskvatten att göra och klart det kan man använda på spisen om man skulle vilja det.
Enkelt - Ja man behöver en pump och slang mer behöver man i princip inte. Man skulle kuna använda det om man mäskade i en jästunna bara för att få vörten cirkulera genom malten.

Fördelar:
Man slipper ha en omrörare /röra om
Man får samma temperatur i hela maltbädden
Man kan styra det mycket precis
Det tar liten plats.
Kräver lite utrustning.

Nakdelar:
Kräver en pump (+ några slangar)

Uppriktigt sagt vet jag inte riktigt vad du frågar efter. Tycket jag svarade på din fråga före ditt inlägg

Det är alltså ett mäskningssystem där man cirkulerar vätskan genom maltbädden. sedan kan man ju tillföra värmen på olika sätt Infusion, dekoktion, steg eller tillföra heta föremål (kanske den älsta metoden).
Kräver en bra drenering från mäskbädden som ett nät så det blir ett bra flöde.

Intresanta bryggerier dom hadde på den länken, men ack så klumpiga och komplicerade. Inte mycket gemensamt med det jag pratar om.

Sv: Elgryta, 270 RS

RIMS = Recirkulerande Infusion Mesk System

Hah ha lite svengelska där!

Har du några smarta bilder att förklara lite närmare skål!

Sv: Elgryta, 270 RS

Tänkte faktiskt göra om det helt till svenska men så kom jag att tänka på att det är ju en engelsk betekning.

Nu blev det så att det blev diskution om detta på 2 trådar så se tråden om Bygga Vörtkokare där är det en länk till bilder

Annas tycker jag betekningen säger allt om vad det är.

Du kan rita själv: Rita en 4 kant i den skriver du maltbädd
Under ritar du ett sträck och skriver uppsamlare av vört.
från det sträket ritar du en slang till en pump
Från punpen ritar du en ny slang till en bit ovan maltbädden. där ritar du en sprinkler för vörten

Sv: Elgryta, 270 RS

Skål skrev:

Uppriktigt sagt vet jag inte riktigt vad du frågar efter. Tycket jag svarade på din fråga före ditt inlägg

Jodå, det gjorde du, det var bara jag som tog lite lång tid på mig att formulera mig; jag såg inte när det inlägget trillade in. Men nu förstår jag bättre vad du menar med RIMS, tackar för beskrivningen!

/Per

Think globally. Drink locally.

21

Sv: Elgryta, 270 RS

Hej,
efter att ha kollat på nätet och varit i kontakt med Rommelsbacher i Tyskland fick jag ta i en ny KA2001/E hos agenturen i Sollentuna. Skall brygga i helgen och återkommer gärna med erfarenheter.
Hls
/Jürgen

Sv: Elgryta, 270 RS

Den ser ju jädra snofsig ut den kastrullen. Jag är ändå i behov av en större kastrull för koket, lite jobbigt med flera små eftersom det är olika effekt på spisplattorna så det tar olika lång tid i de olika kastrullerna, och ska man ändå ge tusen spänn för en ordentligt rostfrit kastrull så kan man lika gärna lägga på ett par kronor på en sådan där kanske.

Vad hade de pris pris på den i Sollentuna? Vilken är återförsäljaren till den?

/Fredrik

Sv: Elgryta, 270 RS

Kolla just med severin och via deras återförsäljare kan man beställa den emaljerade varianten för ca 1500 kr. Oklart dock om det var med eller utan moms.

Skål, hade du den emaljerade varianten?

/Fredrik

Sv: Elgryta, 270 RS

Ja det är den emaljerade varianten Jag vet inte om det finns flera varianter på den modellen.
Det är precis att den räcker till vid stormkokning. Den i tråden är 200 w kraftigare Skulle bra att det är reserv när den börjar bli gammal och sliten.
Likaså är ju emalj jäterbra att göra rent men om man får ett slag på den så kan en flisa kanske gå ur, Rostfritt är ju bara att bukla tillbaks.
Så skulle jag köpa en själv nu så skulle jag nog välja den rostfria även fast den jag har fungerar utmärkt. Mest för att vara på den säkra sidan framöver. Det var inte så mycket i prisskilnad hadde jag för mig.

Sv: Elgryta, 270 RS

Det jag har är nog varmhålnings apparat med Tappkran i sidan

http://www.severin.se./severin/productimages.asp?sessionid=64631_68494&productnumber=3652000