Hej igen från ett varmt och skönt Mexico City.
En vecka kvar till ett kallt och snöigt vintersverige,
Jag gjorde på min egen inrådan i dag ett nytt side-by-side test. Tänkte att, okay, jag får väl offra mej att öppna 3 av dom bästa ölen jag vet.....
Det är en Bohemia Clasica, en Negra Modelo och en NocheBuena.
Detta test är för att klargöra lite för mej själv vad gäller humlen och malten i ölen. Denna gången gjorde jag testet med rumstempererad öl för att få fram smakerna som dom egentligen är.
Notera årets etikett på Bohemian. Det är ett jubileums öl, för dom firar 100 år sen revolutionen och 200 indipendece i år. Det är en hyllning till konstnären Frida Kalo på bohemian.
Årets NocheBuena har fått en mycket stilig svart etikett i år, men året utskrivet.
Bohemian är en pilsner med väldigt distinkt humlesmak. MEN, aromen är mycket lik krönleins tre hjärtan tor jag den heter. Fast den luktar faktiskt lite malt åxå.
Den har en smått maltig smak bakom den friska humlen. Viss bitterhet i eftersmaken. Men en otroligt ren smak plus en väldigt fräsch humle smak. Ett mycket gräddigt skum som tar ett tag att lägga sig när den håller upp emot 18-19 grader.
Noche Buena har en mycket distinkt humlesmak som faktiskt liknar Bohemia lite, men eftersom den är sötare och har muncher malt, så tar den smaken vid en hel del. Man känner nästan inte så mycket rostad malt i smaken på årets batch, utan smaken är mycket ren, nästan som en ljus öl. Fast då med lite attityd. Det är upp till bryggmästaren varje år att modda recepter efter eget tycke, just pga det är ett säsongs öl. Detta är en bock, dock ganska mörk. Exakt samma färg som Negra modelo. Skummet lägger sig fort pga ganska stora bubblor. Kanske kan det ha att göra med den korta lagringstid på 2 veckor.
Negra Modelo däremot har mer rostad malt, denna som Noche Buena, muncher malt i smaken och en del bitterhumle. Men inte mycket smakhumle som framträder. Den känns därför mer diskret när man smakar på den. Den luktar lite mer gräddigt på ett sätt som gör att jag tror det är malten. Mycket mer rostad malt med lite choklad i eftersmaken. Denna öl är mer stillsam av sej om jag får uttrycka det så. Mycket väl balanserad.
Så min slutsats denna gången är, att brygga en pilsner med ett bockrecept..... Krångligt va! 
Men NocheBuena smakar nästan som en pilsner, fast lite starkare med mer kropp och mörk. Som en blandning mellan Negra Modelo och Bohemia Clasica
Blandade faktiske negra och bohemia i munnen för att testa.... inte riktigt men i närheten.

Under tiden jag skrev detta inlägget, typ 20 min, så har smaken på negra modelo fått mycket mer rostade toner och choklad. Dom andra ändrade inte smak nämnvärt, men negran gjorde det. Kan det ske en kemisk reaktion i öl när den står öppnad som gör att smaken kan ändras något?
Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house