Sv: Kolsyrejäsning av kallagrad öl

Brandemannen: Bra beskrivet, jag har gjort den tabben en gång. Dessutom bör man ha i bakhuvudet att långa tider på sekundärjäsning samt vid omtappning eller vårdslöst kånkande på jäshinken gör att en del kodioxid avgår från lösningen. Har en Belgisk dubbel hemma med samma kolsyrenivå som en Engelsk bitter. Visst går den att dricka, men den känns helt malplacerad.

Brandemannen
Efter mycket grubblerier och läsande verkar det så att du har rätt , om man tänker efter , men det är ganska lurigt att lista ut sanningen ändå ,  i litteraturen  . Har kollat både på www. howtobrew.com  ,  där såg jag  bara en tabell som visar hur mycket socker man skall ha i ölet  vi olika temperaturer , alltså denna : http://www.howtobrew.com/section1/chapter11-4.html.
www.amylase.se säger de i exemplet :
" Vi har gjort en bitter. Denna är JÄST OCH LAGRAD  vid 18°C " så , INGEN talar om vad är det som gäller med  ett öl som har jäst vid tex , 20 grader , och som lagrats vid en mycket lägre temperatur och som håller  denna  lägsta temperatur när det ska in i flaskor .
Men jag tar åt mig för att jag har ett öl som har jäst vid 20 grader och som har varit på lagring vid +/0 i en månad då kommer jag att räkna sockermängden  till priming efter jästemperaturen  för att inte hamna i samma situation som våran vän  Belgaren .

Jag ber om ursäkt för förvirringen jag har orsakad. Det var inte rätt att skriva "kallagring innan flasktappning". Ett mer korrekt ordval är nog "kall sekundärjäsning" eftersom kylningen skedde i jäshinken. Shame on me...

http://saccharolicious.blogspot.com

Belgaren
Inga problem , man lär sig alltid något nytt och nyttigt och det är ju det som är syftet med forumet :-)
MvH

Hej

Det var en mycket intressant diskussion om prime temperaturen.  Om jag primärjäser vid säj 20 c, tappar om till sekundär i en vecka .Sekundären håller jag på 10 c. När jag sedan skall prima så är det 20 c som gäller?

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Techno skrev:

Hej

Det var en mycket intressant diskussion om prime temperaturen.  Om jag primärjäser vid säj 20 c, tappar om till sekundär i en vecka .Sekundären håller jag på 10 c. När jag sedan skall prima så är det 20 c som gäller?

Bo

Det är min slutsats i alla fall.

http://saccharolicious.blogspot.com

32 Senast ändrad av brandemannen (2010-11-25 08:15:44)

Om ölet är färdigjäst innan sekundär Bo så är det min enda rimliga slutsats. Man måste ha i bakhuvudet vad som verkligen försigår i jäshinken i de olika momenten och då kan jag inte dra någon annan slutsats.

Det var en mycket intressant diskussion ,absolut ! Jag hade , tydligen , missuppfattat det hela , nu vet jag vad som gäller och jag tackar Er alla för era kloka råd .
Och Belgaren ,när jag sa att man alltid lär sig något nytt på forumet , ,pratade jag naturligtvis om mig själv :-)

Men det är också viktigt att vara säker på att ölet verkligen är färdigjäst. Om du primärjäser ale i en vecka och sedan kallagrar så är jag rätt säker på att det kommer att förekomma en liten jäsning även under lagringen som kan skapa kolsyra. Med lager eller riktigt starka öl går det ännu långsammare. Så det knepiga är att försöka uppskatta hur mycket extra jäsning det kommer att ske under lagringen. Det finns nog inget annat sätt att få bra grepp om det än erfarenhet tyvärr.

Sedan är det faktiskt helt rätt att koldioxid kommer att gå tillbaka in i ölen tills det blir jämvikt. Det är bara det att det kommer att ta lång tid innan jämvikten uppnås. Det är precis som när man kolsyrar på fat, fast då gör det högre trycket att jämvikten förskjuts så att ölet blir mer kolsyrat än utan övertryck.

Hej

Allt kanske inte är som det ser ut. Det stod en artikel i Bryggaren för många år sedan angående detta, skall se om jag hittar den.

http://www.shbf.se/bryggaren/viewtopic. … amp;t=6370

Bo

Hej

Utdrag ur hembryggaren nr 3 2001:

Ölet mättas ju med olika mängd kolsyra redan under jäsningen beroende på vid vilken temp som det har jästs, eller snarare sekundärjäst eller lagrats.

Bo