Det är helt sant att både effekten och verkningsgraden är låg. Men jämför då också storleken på ett peltierelement med ett kylskåp
Du kan ju ta flera peltierelement om man vill, men då blir det lätt för dyrt.
Rent teoretiskt skulle det under optimala förutsättningar ta 5 minuter att kyle 50cl öl från 20 till 8 grader med 80W kyleffekt, istället för 30 sekunder som du räknar på. Man kanske kan ha en vattentank magasin som du säger, man kyler. Då man kan starta kylaren en liten stund innan man ska ha den bara. Ett kylskåp går ju dygnet runt, trots att man kanske bara dricker öl någon eller några gånger i veckan.
Men det skulle kunna finnas många använgningsområden, ett område är kallkonditionering och då har man ju ingen brådska. Man behöver ju inte kyla 20 liter öl på 10 minuter i det läget, utan om det tar en halv dag gör det ju inget.
Om ta tex lagerjäsningen, då har man definitivt ingen brådska. Utan allt som behövs är att man kan transportera bort värmen snabbare än den utvecklas av jästen, och läcket in genom isoleringen.
Att kyla öl är egentligen inte mitt huvudproblem, jag tycker det går tillräckligt fort att lägge in en PET flaska i den vanliga frysen en liten stund. En flaska har man väl alltid plats med bland käket.
De två applikationer jag skulle finna mest intressanta är kylning för lagerjäsningar, samt ev konditionering, där man skulle behöva kyla tillräckligt länge för att fälla ut proteiner och polyfenoler, så man kan tappa om.
Jag har sett de där små kylarna på rusta också
Det är en bra idé det med.
/Fredrik