1 Senast ändrad av scaryeyes (2010-11-20 04:49:26)

Pilsnertråden

Efter en hel del avvägande, startar jag nu denna tråden. Bara en massa tjat från min sida om lageröl året runt, vilket inte är speciellt populärt i hembryggar sammanhang. Men innan jag faller in itrenden att brygga ale, så tänker jag brygga helt perfekt pilsner, som inte går att skilja från köpt böhmisk pilsner. När det inträffar kanske jag har lärt mej tillräckligt mycke för att gilla ale och att vara mogen bryggare att testa ett brygg.

Men just vid denna tiden på året, dyker det upp en del frågor om lager. Så vi med det intresset kan ju utbyta lite erfarenheter. Vill gärna se era lyckade pilsner/ lager projekt. Posta recept och en liten recention.

Tänkte att man kan posta typ ett brewsheet. Mitt nästa pilsnerprojekt när jag kommer hem kommer att bli som följer:

Bohemia
Brew Type: All Grain Date: 06/11/2010
Style: Bohemian Pilsner Brewer: Mange
Batch Size: 23.00 L Assistant Brewer: 
Boil Volume: 27.43 L Boil Time: 60 min
Brewhouse Efficiency: 75.00 %

Brewing Steps Check Time Step
06/11/2010 Clean and prepare equipment.
--  Measure ingredients, crush grains.
--  Prepare Water (32.69 L total)
Amount Item Type
33.00 L Tyringe vatten Water

--  Prepare Ingredients for Mash
Amount Item Type
5.15 kg Viking Pilsner Malt (1.9 SRM) Grain
0.10 kg Viking Crystal 100 (50.8 SRM) Grain

2 min Mash Ingredients
Acid rest: Add 21.00 L of water at 38.9 C
30 min - Hold mash at 37.0 C for 30 min
2 min Protein Step: Heat to 50.0 C over 2 min
30 min - Hold mash at 50.0 C for 30 min
2 min Saccharafication Step: Heat to 65.0 C over 2 min
20 min - Hold mash at 65.0 C for 20 min
2 min Saccharification Step: Heat to 70.0 C over 2 min
20 min - Hold mash at 70.0 C for 20 min
2 min Saccharification Step: Heat to 72.0 C over 2 min
20 min - Hold mash at 72.0 C for 20 min
2 min Mash out: Heat to 78.0 C over 2 min
10 min - Hold mash at 78.0 C for 10 min
--  Sparge with 11.69 L of 75.6 C water.
--  Add water to achieve boil volume of 27.43 L
--  Estimated Pre-boil Gravity is: 1.047 SG with all grains/extracts added
Boil for 60 min Boil Ingredients
Boil Amount Item Type
60 min 65.00 gm Saaz, 2009 (art. 420009) [3.00 %] (60 min) Hops
45 min 60.00 gm Saaz, 2009 (art. 420009) [3.00 %] (45 min) Hops
15 min 20.00 gm Saaz, 2009 (art. 420009) [3.00 %] (15 min) Hops
10 min 1.00 tsp Irish Moss (Boil 10.0 min) Misc
3 min 15.00 gm Saaz, 2009 (art. 420009) [3.00 %] (3 min) Hops

--  Cool wort to fermentation temperature
--  Add water (as needed) to achieve volume of 23.00 L
--  Siphon wort to primary fermenter and aerate wort.
06/11/2010 Measure Original Gravity: ________ (Estimate: 1.054 SG)
06/11/2010 Measure Batch Volume: ________ (Estimate: 23.00 L)
7 days Ferment in primary for 7 days at 10.0 C
13/11/2010 Transfer to Secondary Fermenter
20 days Ferment in secondary for 20 days at -1.0 C
03/12/2010 Measure Final Gravity: ________ (Estimate: 1.014 SG)
--  Keg beer at 15.6 C at a pressure of 169.2 KPA
4.0 Weeks Age for 4.0 Weeks at 11.1 C
31/12/2010 Sample and enjoy!

Jag har inte testat detta och kan således inte ge en recention.

kloner kan va kul åxå.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: Pilsnertråden

Om ditt mål är "helt perfekt pilsner" så tror jag du ska satsa på malt med lite högre kvalitet än Viking som iaf här på forum har ett rykte av sig att vara av lite sämre kvalitet än andra tillverkare.

Nu är jag ingen expert på underjästa öl, har aldrig gjort något själv faktisk har inte möjligheten just nu. Men iaf, hör verkligen crystalmalt hemma i en bohemian pilsner? Skulle nog snarare satsa på någon form av dextrinmalt t.ex. carapils.

Vilken jäst hade du tänkt använda?

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Jag håller med Chubb, köp pilsnermalt från Weyermann. I den här sortens öl gör det jättestor skillnad. Köp deras carapils också. Skall du göra den perfekt så behöver du vara uppmärksam på varje detalj.

Saaz är traditionsenligt, men jag tycker inte den blir så bra i bittergivorna, det blir en lite "skräpig" beska. Så jag skulle bytt ut den mot t.ex. Perle.

OG 1,054 är lite högt för stilen, du kan minska maltgivorna lite. Men sedan är det bara jästen och jäsningen det handlar om, det är där hela slaget avgörs.

Think globally. Drink locally.

Och för perfektionism lär du nog ta dig en titt på vattenbehandling med...

Jag håller med om att crystal blir lite fel. Jag hade 1% caramünch 2 förra gången och det slog faktiskt igenom för mycket. Möjligen kan man ha en aning münchner eller melanoidinmalt för att efterlikna dekoktion.

Jag vet inte hur vikingmalten funkar som basmalt. Weyermanns pilsnermalt ger en väldigt torr och ren karaktär som passar bra i tysk pilsner, men för tjeckisk pilsner har jag fått bättre resultat med Tärnös pilsnermalt som ger betydligt maltigare smak. Weyermanns böhmiska malt är ett intressant alternativ, jag har inte provat det.

Mäsktemperaturen är jätteviktig, det får inte bli för hög utjäsning. Jag skulle mäska mycket kortare än 20 min vid 65 grader. Senaste gången jag bryggde tjeckisk pilsner mäskade jag bara 1 min vid 63 grader och värmde sedan under 10 min till 71 grader för försockringsrast. Jag hade dessutom 6% carapils i mäsken. Utjäsning 66% från OG 48,5 till 16, det är nog i övre gränsen för hur mycket restsötma man vill ha. Jästen var Saflager 34/70.

Med Weyermanns malt brukar jag skippa proteinrasten men där får du väl gå på din egen erfarenhet. Tärnös malt gav lite disig öl så med den ska jag göra proteinrast i fortsättningen.

Fundera på att sänka jästemperaturen ytterligare för att behålla diacetyl i ölet. Det är väldigt svårt att få rätt nivå på det. Jag funderar på att jäsa nedåt 8° nästa gång, göra diacetyltest efter jäsning och eventuellt diacetylrast på endast en del av ölen och blanda till rätt balans. Jäsningen är helt avgörande för denna typ av öl, det kan man nog hålla på att trixa med hela livet utan att bli klar... fast sämre saker kan man ju ägna sin tid åt... smile

Vattnet måste vara väldigt mjukt. Jag har det här på Frösön och brukar inte tillsätta några salter alls, bara mjölksyra i lakvattnet. Men jag ska prova kalciumklorid nästa gång för att få upp kalciumhalten lite.

Jag håller inte med Peps utan jag gillar Saaz även som bitterhumle, jag tycker jag fått mjukare och trevligare beska med det. Fast det kan förstås vara ganska processberoende. Nu senast fick jag en gräsig humlesmak och -arom, jag misstänker att det kan bero på att jag bara fick tag på Saaz i pelletsform (bitterhumlen var Magnum så jag tror inte det är därifrån). Jag har inte märkt det tidigare då jag använt hel Saaz.

Varför inte köpa böhmisk golvmältad pilsnermalt som är avsedd för ändamålet?

Jag har även planer på en böhmisk pilsner snart. Har även tänkt göra en liten twist på en liten batch som jag kör samtidigt. Samma recept fast med Motueka ist för saaz.   Kul att testa. Någon här som gjort detta förut?

8 Senast ändrad av scaryeyes (2010-11-20 17:41:25)

jag utformade detta receptet med sneglande på en pilsner som kom 2:a i SM, men minns inte vilket år. Så jag är väl medveten om att det receptet inte är stilrent. Tänkte nämligen sedan jämföra med en sån här:

Urquell test
Bohemian Pilsner

Type: All Grain
Date: 06/11/2010
Batch Size: 23.00 L
Brewer: Mange
Boil Size: 27.43 L Asst Brewer: 
Boil Time: 60 min  Equipment: 1 Brygghus Rims 
Taste Rating(out of 50): 35.0  Brewhouse Efficiency: 75.00
Taste Notes: 

Ingredients

Amount Item Type % or IBU
5.00 kg Pilsner (Weyermann) (1.7 SRM) Grain 100.00 %
25.00 gm Saaz, 2009 (art. 420009) [3.00 %] (60 min) Hops 7.8 IBU
25.00 gm Northern Brewer, 2009 (art. 410009) [8.00 %] (60 min) Hops 20.9 IBU
25.00 gm Saaz, 2009 (art. 420009) [3.00 %] (40 min) Hops 6.9 IBU
25.00 gm Saaz, 2009 (art. 420009) [3.00 %] (20 min) Hops 4.7 IBU
25.00 gm Saaz, 2009 (art. 420009) [3.00 %] (5 min) Hops 1.6 IBU
34 L Tyringe vatten Water 
1 Pkgs Urquell Lager (Wyeast Labs #2001) Yeast-Lager 

Beer Profile

Est Original Gravity: 1.051 SG
Measured Original Gravity: 1.010 SG
Est Final Gravity: 1.013 SG Measured Final Gravity: 1.005 SG
Estimated Alcohol by Vol: 5.03 %  Actual Alcohol by Vol: 0.65 %
Bitterness: 41.9 IBU Calories: 90 cal/l
Est Color: 3.2 SRM Color: Color 

Mash Profile

Mash Name: Teperature 6 step Total Grain Weight: 5.00 kg
Sparge Water: 12.44 L Grain Temperature: 22.2 C
Sparge Temperature: 75.6 C TunTemperature: 20.0 C
Adjust Temp for Equipment: TRUE Mash PH: 5.2 PH

Teperature 6 step Step Time Name Description Step Temp
30 min Acid rest Add 20.00 L of water at 38.9 C 37.0 C
30 min Protein Step Heat to 50.0 C over 2 min 50.0 C
20 min Saccharafication Step Heat to 65.0 C over 2 min 65.0 C
20 min Saccharification Step Heat to 70.0 C over 2 min 70.0 C
20 min Saccharification Step Heat to 72.0 C over 2 min 72.0 C
10 min Mash out Heat to 78.0 C over 2 min 78.0 C

Mash Notes: 
Carbonation and Storage

Carbonation Type: Kegged (Forced CO2) Volumes of CO2: 2.6
Pressure/Weight: 122.8 KPA Carbonation Used: -
Keg/Bottling Temperature: 9.0 C Age for: 28.0 days
Storage Temperature: 11.1 C   

Om man hela tiden brygger helt olika stila, kan man aldrig jämföra och felsöka. Jag börjar från början med pilsner och fortsätter sedan vidare med andra sorter. Tänkte det är låttast att börja med pilsner, då felsmaker och annat märks direkt och märker ut sej. Tänker jag fel här?
Jästen i första blir 34/70 torr 2 paket.

Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher

Det receptet ser lovande ut, det kommer ta dig riktigt nära målet om du bara är noggrann. Jag hade kört en dekoktion eller två, men inte så många raster.

I min värld är det absolut nödvändigt att köra rätt jäst. Urquelljästen borde vara perfekt, men du behöver mer än ett paket till 23 liter. Eller får du stega upp förkulturer. Jätteviktigt att inte slarva med detta. 34/70 kommer inte ta dig till ditt mål, även om det går att göra jättegod öl även med den.

Och just det, det där med jäst och förkulturer, om du nu har gett dig fan på att pricka in den här ölstilen så kommer du antagligen vilja göra en serie bryggningar. Då kan du återanvända jästen från batch till batch, och behöver aldrig oroa dig för att pitcha för lite jäst (utom första gången, men gör en 10-liters extraktbrygd bara för att jobba upp jästen innan du brygger din första "riktiga" batch.)

11 Senast ändrad av scaryeyes (2010-11-20 22:00:29)

Men 34/70 jästen är väl egentligen en böhmisk pilsnerjäst? Urquell borde väl vara i närheten. Visst... ska man göra en urquell klon, så måste man ha den jästen så klart. Men för att göra en stilren pilsner borde väl 34/70 funka?
2 paket av den funkar att jäsa ut 5% i 8 grader. 23 liter. Har redan testat. Men tar till mej alla synpunkter.

Det med rasterna har jag mest fått från recept i SHBF receptdatabas. Tänkte då måste det va bra.....

Allt jag bryggt med 34/70 har smakat eurolager även med golvmältad pilsnermalt så mitt råd är att försöka med en annan jäst.

Jaha... jag trodde den var en sån. Ja då blir det att gå ifrån torrjästen omgående skulle jag tro. Va motsvarar då ett aktivatorpaket om man jämför med torrjäst? Räcker 2 såna paket till att pitcha i 23 liter? Eller man köper ett och gör förkulturer i flera steg? Grejjen är ju då att man inte vet hur mycket jäst man har.

Skulle köra på halv sats med två paket utan förkultur. Annars är det nog 2pkt i en 4l förkultur för att få ideal mängd jäst. Alternativt kan du göra en 5-6l sats på en påse jäst och använda hela den jästkakan (helst tvättad i ett steg åtminstone) till en fullstor sats. Då får du dessutom en förhandstitt på hur ditt recept verkar vara. Jag gör så själv ibland med lageröl och flytande jäst. Man får ju lite mer öl och slipper "slösa" bort extrakt på en förkultur.

4-liters förkultur med två paket låter ju väldigt mycket. Ett paket i en tvåliiters måste ju räcka utan problem.

Weinkeller skrev:

Alternativt kan du göra en 5-6l sats på en påse jäst och använda hela den jästkakan (helst tvättad i ett steg åtminstone) till en fullstor sats.

Så brukar jag göra. Men om man inte orkar dra igång hela bryggverket med mäskkärl och allt vad det innebär för 6 liter öl kan man köra extrakt. Jag använder brew-in-a-bag för mina småbatcher.

megen:
Det går säkert, märk väl att jag skrev ideal mängd och hur jag skulle göra. Petar man in värdena från scaryeyes batch i mrmalty med en månad gammal Activator resulterar det i 3,74l och 2pkt Activator eller 428 billioner jästceller med "intermittent shaking". "Simple starter" visar kalkylatorn på 2pkt i 6,48l starter. Syresatt starter någonstans mittemellan. Så helt fel ute är jag nog inte med mitt förslag när scaryeyes är ute efter att brygga en perfekt pilsner vid ganska låg temperatur?

Ok. vad tror ni om en böhmisk med Motueka då?

Mouteka funkar nog riktigt bra skulle jag tippa på. Jag gillar Brewdog 77 lager och den är ju gjord med Mouteka och Amarillo. Det kommer ju inte bli någon klassisk bohemian du gör men det kommer nog bli en riktigt god öl.

Min erfarenhet av W34/70 är att den kan ge rätt tjeckisk karaktär om man bara lyckas behålla lagom mycket av diacetylen. Men det är svårt. Det är fullt möjligt att det är lättare att få rätt smak med BC #2001 Urquell, jag har inte provat den. Till Pilsner Urquell lär ju 4 olika jästsorter användas och de olika ölen blandas för att få rätt karaktär.

21 Senast ändrad av megen (2010-11-21 19:53:29)

Jo jag tänkte att det skulle bli en bohemian med en twist åt modern lager. eftersom jag ska försöka brygga en stilren tjeckisk samtidigt så blir det kul att jämföra dem sen.

Jag gillar den här tråden.

Problemet med 34/70 är ju att den är isolerad för att klara torkningsprocessen bra, inte för att den ger bäst smakprofil. Som fresta skrev, det går att få till det riktigt bra, men det är svårt. Enklare att använda en blötjäst i tillräcklig mängd, även om det kostar kulor.

peps skrev:

Jag gillar den här tråden.

Kul!

Jag åxå. Och eftersom jag personligen faktiskt inte gillar ale, så blir det ju lite tjat härifrån om lager. Hoppas på överseende från övriga.

Jo så klart kostar det ju kulor med 4 paket jäst per sats. Det blir väl då att driva upp jästen förkulturer. Frågan är ju hur mycket jästen muterar i varje steg av en förkultur. Och hur mycker sämre en 34/70 är efter man skördat den 1 gång, jämfört med en starkt muterad urquell jäst (6-7 andväningar)

Framför allt... märker JAG nån skillnad???? Kanske kan fortsätta ett tag med 34/70 och få bra kontroll på grejjorna.....

Lite sugen jag blev att brygga lager nu då! Synd att jag inte har någon kyl.

Obs: Weihenstephan 34/70 är en jäststam som inte bara finns som torrjäst. Det är först på senare år som Saflager släppt den som torrjäst. Det är fullt möjligt att den är sämre på grund av den omilda behandlingen. Jag har precis börjat använda den så jag kan inte säga säkert. Tidigare körde jag med BC2124 som är W34/70 i färsk form.