Jag har en variant på detta
http://lundteknik.dk/nyt.html
Första bilden skall inte Motströmskylaren vara inkoplad mellan pumpen och kranen. När man mäskar pumpar man runt vörten. sedan när man är klar med det tar man bort pumpen och sätter motströmskylaren direkt på kranen, för den skall inte användas fören vörten är färdigkokad. Sedan har jag en förgrovning på slangen efter pumpen ca 2 cm lång. Där har jag satt en givare till en termostae som styr värmelementen. Termostaetn är nämd här i en tråd om kylskåpstermostater.
Det bruna är värmekärlet med en brun isolering runt (samma variant som jag har), det vita är mäskkärlet som är nersänkt i värmekärlet.
Slangarna är halvstyv ölslang. Koplingarna är plast Lynkobling / John Guest
Andra bilden skall duchringen ligga under vätskeytan så värten inte syresätts onödigt medans den är varm.
När jag startar lägger jag bara ringen uppepå. När vätskan kommer och det suger vätska i botten sjunker malten så fint ihop ner vattnet samtidigt som det blir vätska över, tar inte 1 minut att blötlägga hela malten perfekt utan den minsta arbetsinsats.
Den där bågen han har för att lyfta mäskkärlet tycker en del är lite rangligt när det skall hänga en mäskärl över och droppa rent. Jar har en krok i taket som sitter perfekt och sedan har jag ett spänband fråmn bilen som jag späner fast last på takräket med. Sådan där ca 2 - 3 cm brett och liksom en spärtalja. Togs fram av Christer Eriksom (consafe) och var till att säkra conteinrar. brukar användas på lastbilar för att späna fst lasten. Till bilar är det en minivariant man har. Mycket bra att hisa mäskkälet med i alla fall. sedan har jag inte den digitaltermoetern utan en stektermometer som jag kontrolerat och den visade mycket bra värden.
Man ser på termostaten också var den mäter för temperatur.
Så förutom Värmekärlet är det en liten pump som ligger vid sidan om när den används sedan en slang upp till översidan av kärlet.
En motströmskylare som går ner i mäskkärlet under förvaring. Motströms kylaren är rostfritt rör så det går att köra kraftiga rengörinsmedel i den om man vill få riktigt rent. Det kaske man skall vara lite mer försiktig med om man har kopparrör.