Bygga vörtkokare, tankar om konstruktion

Jag tänkte bygga mej en liten vörtkokare och har tänkt att den ska se ut ungefär såhär:

http://www.olhafveriet.axio.se/data/grejjer/tunna.gif

Kastrullen blir den här från Jula. Jag vet att den inte är så bra men den är billig. Sen har jag gasspis så det gör inget om den blir lite bucklig i botten.

Tanken är att jag kanske i framtiden bygger en liten omrörare som sticker ner genom locket så att man kan röra om utan att ta av det. Det som e på bilden e såklart en termometer.

Bör jag ändra nåt på konstruktionen? Är det nån viss höjd från botten till kranen som är bra? Ska man ha en falskbotten? Andra tips eller tankar?

Sv: Bygga vörtkokare, tankar om konstruktion

Det där är alldeles för komplicerat. Nöj dig med kastrullen rakt av, du behöver ingen omrörare eller avtappningskran, och ingen falskbotten heller. Vad gäller kylaren måste det väl vara bättre att ha kopparspiralen lös, så du inte behöver ödsla energi på att värma den under koket; dessutom blir den lättare att diska.

Think globally. Drink locally.

jag har monterat avtappningskran på min kastrull från jula, det är väldigt smidigt att ha.

Kylspiralen har jag lös och stoppar i när det är dags att kyla.

Att ha en lös vörtkylare är att rekommendera. Det blir rätt mycket humlegrums och annat som man måste skölja/skrubba bort. Smidigare att kunna lyfta bort den.

Sen kan jag stark rekommendera en avtappningskran i botten samt en falskbotten i kokkärlet. Detta funkar väldigt bra som filter när man använder kottar eller puckar då dessa inte tar sig igenom falskbotten så silar man vörten igenom bädden av humle och får en renare och klarare vört (i min erfarenhet hur som helst)

Funderar på att montera spiralen i locket så att man kan lyfta av hela modulen med kylare, termometer och omrörare och diska den. just nu står det och kyler på diskbänken. Återkommer med resultat...

Själv använder jag en kokare med kranen ca 2 cm över botten, visst du får inte med dig allt men det värsta grumset blir kvar i kastrullen. Har även ett litet "humlefilter", ett kopparrör som är ihopklämt i ena änden och sticks in i kranen innifrån. I röret är det uppkapat en lång slits medelst vinkelslip. Funkar bra!
Själva lakningen gör jag i två hinkar "utanför" kokarn. Ena hinken har en tappkran, andra hinken sätts i första hinken. Innerhinken har en triljard 3 mm hål i botten. Detta fungerar alldeles utmärkt att laka med. Som kylare har jag ett bromsrör från Biltema som är lindat i en spiral. Kopplas till kallvattenkran och vips kyler du en massa vört relativt snabbt. Den stoppas alltså ner i en brygghink med het vört.

/U

Så som du ritat kan du inte ha!

Tänk på att det är 2 (3) olika saker du skall göra
Först skall du mäska och då vill du inte ha någon kylslinga i vägen.

I det steget är det viktigt att värma mäsken i olika steg och hålla temteraturen vid vissa värden vissa tider. Problemet att få en jämn tempertur hela tiden. Där behöver du omrörning av hela mäsken !!
Om du inte är bansligt förtjust att träna armmusklerna 1 timme i sträck rekomenderar jag en mekanisk omrörare ( mycket bättre och enklare att styra är med ett RIMS system)

Sedan skall du laka ut sockret från malten. Då rekomenderar jag en 2,5" kran så du kan tappa mäsken direkt i ett lakkärl ( mindre så riner det inte igenom kranen utan du måste sleva över den).
Sedan lakar du i det kärlet som kan vara 2 jässpannar i varan. Jag rekomenderar inte borrade hål utan ett nät i botten som bu fäster i den inre tunnan. Det fins någon som hittat ett stekstänkskydd som passat. Du det ett sont där runt som man kan lägga på stekpannan ich som har ett hantag som stiker ut. altså ett när ineti en ring.

Sedan kommer nästa moment när du skall koka vörten. Då skall du inte ha någon rest från malten kvar (förutom vörten).

När du stormkokat i - 1,5 timmar då skall du kyla och då har du enklast en lös kylspiral som du sätter ner i kokkärlet, Bäst är en motströmskylare eller plattkylare.

Jag rör aldrig om i mäsken efter det att jag blandat ihop malt och mäskvatten.
Varför ska man göra det?
Det blir lysande öl i alla fall

Jag rör inte heller så mycket, men då skulle jag gissa att Kenneth också infusionsmäskar?

Den största fördelen med infusionsmäskning är att när man inte har några värmekällor får man inte heller problemet med temperatur skillnader och att det kan bränna fast på värmelement eller i botten. Det blir en väldigt mild process. och man slipper röra så mycket.

Har man väldigt hög värmeeffekt i botten, så bör man ju röra om man inte ska få stora temperaturskillnander på mäsken genom grytan, i värsta fall bränns enzymerna åt skogen i botten. Problemet är också i det läget, var mäter man temperaturen? i botten, mitten eller i ytskiktent?

Infusionsmäskningen ger en mycket jämn temperatur, och sen att det inte krävs någon komplicerad utrusningen är ju ingen nackdel heller.

/Fredrik

kenneth gör du inte olika raster vid olika temperaturer?

Fredrik Det verkar lite av det som det dlir det blir. Jag gör ibland 3 olika raster ( Jag har sett upp till 4 men något sådant recept har jag inte kört än).  Om du nästa gång skall lägga en rast 2 grader högre? Viserligen han man räkna på värmevärdet men är det samma kylavgång som senast osv.

Sedan har du samma värme genom hela mäsken om det inte blandas?

Problemet om man värmer mycket under och inte rör om att det kan riktigt bränna.

Fördelen när man cirkulerar att man kan göra alla mäskvärmetyperna och få det verka i hela mäsken. Till och med att lägga ner helta föremål (lite svårt med en omrörare). Med andra ord man kan göra alla öltyperna. utan att vara begränsad till engelsk Ale.

Lite lär det ju givetvis skilja, men avkylningen går ändå rätt långsamt så jag tror inte det blir några stora temperaturskillnader. Såvida man inte mäksar i oisolerade metallkärl då som leder bort värden väldigt effektivt. Däremot temperaturgradienterna i en kastrull där du ledar på för fullt är ju sannolikt betydande.

Jag tycker det går rätt fint att räkna på värmeinnehåll och kylning, det är ganska enkla beräkningar trots allt, bara man har kalibrerat in tunnan. 

Kylningen följer till god approximation newtons avkylningslag som säger att kyleffekten är proportionell mot temperaturskillnaden. Parametrarna beror i princip på mäsktunnan, isolationen osv, och de är lätta att mäta upp. Häll i hett vatten och sen ser man vilken kylkurvan man har för sin utrustning. Den bör inte ändras mellan bryggningarna.

I mina mäskberäkningar, räknar jag både på värmeinnehåll, samt kylningen. Så jag kan räkna fram hur mångra grader mäsken sjunker på 60 minuter etc.

Jag blandar/rör i samband med infusionen.

Inte perfekt kanske men jag är rätt nöjd med det förfarandet.

/Fredrik

Skål skrev:

kenneth gör du inte olika raster vid olika temperaturer?

Jo men jag rör bara om under uppvärmningsfaserna (c:a 10 minuter för varje höjning).
Jag rör inte kontinuerligt, vilket jag tolkade det tidigare inlägget som, fast det kanske jag missuppfattade?

Kenneth skrev:

Jag rör aldrig om i mäsken efter det att jag blandat ihop malt och mäskvatten.

Jag fick intrycket att Du bara blandade ihop det 1 gång och sedan aldrig rörde det fören du lakade. OK men då värmer du och rör om i alla fall.

Fredrik, Ja då räknar du rätt noga på det och då skall det gå. Ja du har rätt att det i det fallet är fördel med plastkärl och så får du en isolering mellan kälen också. Lite slkilnad mot ett man står med ett rostfritt kärl ena gången i en källare där det är +5 nästa där det är +20 det är helt otrolikt vilka temperatutfall det kan bli mot väggarna när det är plåt. Men bara en sådan grej att få vatten man värmer på spisen till rätt temperatur fodrar en jädrans passande, för det är väldig stor skilnad på olika ställen i en gryta som värms. Fast jag antar att du har en temperatur i ett stort kärl och reglerar uppvärmningen bara med mängden efter vad jag såg på bilderna. Vatten vill så gärna skikta sig när det får stå men du rör väll om i det stora kälet inar du tappar så det borde kunna fungera fast det blir en del arbetsinsats, passande och räknande.
Själv är jag lite lat så jag föredrar så automatiskt som möjligt. Jag knappar in den önskade temperaturen sedan går jag och gör något annat till klockan ringer att det är tid för att knappa in nästa temperatur.

Skål skrev:

I det steget är det viktigt att värma mäsken i olika steg och hålla temteraturen vid vissa värden vissa tider. Problemet att få en jämn tempertur hela tiden. Där behöver du omrörning av hela mäsken !!
Om du inte är bansligt förtjust att träna armmusklerna 1 timme i sträck rekomenderar jag en mekanisk omrörare ( mycket bättre och enklare att styra är med ett RIMS system)

Har nu läst igenom inlägget igen och hävdar fortfarande att det inte behövs en kontinuerlig omrörning under hela mäsktiden som påstås ovan.
Endast vid tillförsel av ny värme behöver man röra för att få en jämn temp.

Jovisst vore det helskönt med ett automatiskt system. Men jag bor i lägenhet och har inte plats för några stora permanenta installationer. Hade jag haft mer grovutrymmen hade jag säkert försökt bygga ihop ett datorstyrt bryggverk också där man bara kan mata in mäskschemat, men det kommer inte på tal.

Det blir att man får anpassa sina metoder efter villkoren. Jag kompenserar mina begränsningar i utrymmen etc med beräkningar. Beräkningar kräver ingen plats och är väldigt "effektivt" på så sätt.

Hade jag plats hade jag skaffat mig kyl och fat också, jag funderar på om jag skulle kunna klämma in det någonstans, men om jag kan "lösa problemen" på ett mindre utrymmenskrävande sett, dvs utan kylar, utan stora mackapärer så är det bättre för mig. Jag har inget emot komplicerade metoder, bara de är snabba och inte kräver stor plats.

/Fredrik

Kenneth
Hela tiden är ju lite relativt du säger att du rör 10 min vid varje värmehöjning 3 höjningar är 30 min ! Sedan är det en del som har värmen står på svagt under rasterna för att int få en temperatursänkning under rasten. Jag rör inte ett enda hantag - inte ens när jag slår ner malten i vattnet !

Fredrik
Jag är också boende i lägenhet och det är en av anledningarna att jag skaffade mig ett sådant system jag har. Andra system jag tittade på tog mycket mer plats och var betydligt besväligare på andra sätt. Hela systemet tar inte mer plats än en jäshink. När det inte används ligger det i värmekälet. sedan Mäskkälet och i det motströmskylare pump och slamgar mm.  Jag har planer att så småning om styra allt från datorn, det mesta som behövs är väll bara en sladd och den går väll att rula i hop och också lägga i tunnan.  Jag har tänkt ställa värmetunnan på en platta och ha stolpar vid sidan om som man kan montera utrustningen. Jag räknar inte att det skall öka i längd och bredd utan utnytjar det som blir över på en 4 kantig platta eftersom kälet är runt. Kanske det inte behövs om man monterar på en liten platta som man stäler vid sidan om när det används. När inte grejorna används står dom längst ner i en garderob.

Jag har samma problem med kylförvaring. Finns plats på ena balkongen men då blir det mindre plats där för annat.

Hur ser ditt system ut? Vill du beskriva det? bild?

/Fredrik

Aha jag såg i andra tråden!

Den verkar rätt smidig den grytan!

En som jag tyckte var svår när man körde med platta är att temperaturen varierar mycket genom kastrullen. Har du inte detta problem? Om du kör termometern nästan i botten eller upp mot ytan, hur många grader skiljer?

/Fredrik

Jag har en variant på detta

http://lundteknik.dk/nyt.html

Första bilden skall inte Motströmskylaren vara inkoplad mellan pumpen och kranen. När man mäskar pumpar man runt vörten. sedan när man är klar med det tar man bort pumpen och sätter motströmskylaren direkt på kranen, för den skall inte användas fören vörten är färdigkokad. Sedan har jag en förgrovning på slangen efter pumpen  ca 2 cm lång. Där har jag satt en givare till en termostae som styr värmelementen. Termostaetn är nämd här i en tråd om kylskåpstermostater.

Det bruna är värmekärlet med en brun isolering runt (samma variant som jag har), det vita är mäskkärlet som är nersänkt i värmekärlet.
Slangarna är halvstyv ölslang. Koplingarna är plast Lynkobling / John Guest

Andra bilden skall duchringen ligga under vätskeytan så värten inte syresätts onödigt medans den är varm.

När jag startar lägger jag bara ringen uppepå. När vätskan kommer och det suger vätska i botten sjunker malten så fint ihop ner vattnet samtidigt som det blir vätska över, tar inte 1 minut att blötlägga hela malten perfekt utan den minsta arbetsinsats.

Den där bågen han har för att lyfta mäskkärlet tycker en del är lite rangligt när det skall hänga en mäskärl över och droppa rent. Jar har en krok i taket som sitter perfekt och sedan har jag ett spänband fråmn bilen som jag späner fast last på takräket med. Sådan där ca 2 - 3 cm brett och liksom en spärtalja. Togs fram av Christer Eriksom (consafe) och var till att säkra conteinrar. brukar användas på lastbilar för att späna fst lasten. Till bilar är det en minivariant man har. Mycket bra att hisa mäskkälet med i alla fall. sedan har jag inte den digitaltermoetern utan en stektermometer som jag kontrolerat och den visade mycket bra värden.
Man ser på termostaten också var den mäter för temperatur.

Så förutom Värmekärlet är det en liten pump som ligger vid sidan om när den används sedan en slang upp till översidan av kärlet.
En motströmskylare som går ner i mäskkärlet under förvaring. Motströms kylaren är rostfritt rör så det går att köra kraftiga rengörinsmedel i den om man vill få riktigt rent. Det kaske man skall vara lite mer försiktig med om man har kopparrör.

Ja det hade jag problem med när jag hadde gryta på vanlig spis tidigare och även i sidled när man körde tempraturen i sidled över botten.

Nu är det 1/10 delar av grader det svänger på när det ligger på en rast. Däremot svänger den pumpade vätskan en hel del vid givaren. Jag ställer termostaten på 1/10 dels grad som är minsta skilnaden det går, när den slår till så bryter den vid uppnåd temperatur, men elementet är varmt så det går upp ett par grader mer. Sedan när det slår till tar det lite tid innan elementet är så varmt att det värmer så det går ner någon grad under, men det är så lite vätska som cirkulerar i slangen så när det kommer ut i den stora vätskemängden är temperaturen konstant.

Den har den där lite magiska temperaturökningen som man skall ha vid temperaturökning mellan rasterna på 1 grad per minut.

Man skulle helst haft en tyrisyor som styrt elementet sedan en styrning som låter det svänga in till rätt temperateur, där styrningen gett en lagon jämn pådrag på elementet. Inte för det blivit mycket bättre temperaturhålning men det är ju roligt att konstruera ett perfekt system, även fast den praktiska nyttan är minimal.

Det värmelement du styr är alltså det som är inbyggd i grytan?? - eller har du ett externt värmelement någonstans där vörten cirkulerar?

/Fredrik

Ja det i grytan. Den inbygda är ett enketl bimetall eller liknande. Klart den inbygda går att använda men det blir inte lika precis fungerar som ett vred som vilken platta som man kan ställa temperaturen på. Då skall man nog ha en lös termometer när man ställer temperaturen, sedan slår den på en hel del grader. Vörten droppar ju ner på botten som utgörs av värmeelementet sedan riner det ut genom kranen ner till pumpen. Pumpen transporterat upp det till översidan av maltbädden så sjunker det ner genöm malten och droppar ner på botten igen.
Termostaten sitter i väggutaget, sedan är sladden från Värmaren (Grytan ) instuken i termostaten. På termostaten finns en 2 meter sladd med en givare sitter i änden. Givaren sitter på en lite grövre slangbit som jag satt efter pumpen. Så den värmda vörten som riner ut från Grytan temperaturmäts för styrningen av grytans värmeelement innan det recirkuleras till grytans topp. Varför det är lite grövre slang vid givaren är att gag borrat ett hål i den slangbiten och stukit in givaren sedan limmat fast den. det är närmaste dimition på slangen och att inte givaren skall strypa flådet i slangen.

Jag hadde planer på något sådant före grytans tid men så här kan det inte bli enklare och fungerat utmärkt. Genom att botten är värmeelementet så behövs det nästan inget vört där för det skall fungera . Hadde det varit värmespiraler måste det stått en massa vört i botten så elementen varit täkta.

Varför skall man ha externa element ? Kan däremot behövas om man skall mäska i en plasttunna.

Den inbygda termostaten i grytan är altså en enkel bimetall. men den går att använda. Andra gör det.

Det med extern termostat är min egen idee för att få tillräkligt exakt styrning.

> Varför skall man ha externa element ?

Det kan man fråga sig smile Jag bara undrade... men då förstår jag. Grattis till ett bra system!! Låter som en smidig lösning! Jag är rätt nöjd med min setup också, största haken är väl att det tar tid. Liksom att det nästan går en halv dag att brygga. Jag försöker ständigt komma på sätt att göra det enklare. Rengöringen av diverse tillbehör är både tidskrävande och den tråkigaste biten smile

Jag tror det finns många bra sätt, och det är bra när man kan hitta det som passar en själv bäst.

En sak ang tappkranen som du kör både vört och annat i. Kan du rengöra den? Jag har hört många andra bryggare som har haft problem med återkommande infektioner pga organismer som gror liksom "inuti" mojängen, trots att den rengjorts via genomsköljning etc, pga det är svårt att komma åt med olika desinfektionsmedel?

/Fredrik

Ja det tar ju tid för mig också det skall ju genom alla rasterna och det skall kokas mm. Det är fixa tider som man inte komer i från. Sedan tar ju olika recept olika tid.  Men jag kan göra annat under tiden det sköter sig ju mycket själv. Bara ta en runda dit när klokan tjuter och knapa in något nytt. Kanske blir det något helautomatiskt i framtiden när jag får tid med humledropp och allt. Då kan man ta en runda på stan under tiden. som det nu är så måste jag i alla fall vara hemma.

Rengöringen är också en bit som måste göras med en gång. Kanske rätt enkel i och för sig. men det är en del desifisering av jäskäl och annat. Sedan skall det plockas undan.

Det är bara vört som går genom kranen. Har inte haft några problem. När allt är rengjort kör jag hela systemet med lite varmt vatten för att få bort allt socker mm. i rör anslutningar pumpar kranar mm. Alltid är det någon liten skräptuss som kommer fram då.

Sedan cirkulerar man ju vörten vid mäskningen genom kranen det lär ta död på en del. I slutet släpper jag nästan 2 liter kokande vört igenom kranen och motströmskylaren innan jag sätter på kylvattnet (den varma vörten slår jag tillbaks i grytan så det kommer att kylas)
Den går lått och ploka bort och demontera i sina bestånsdelar och det gör jag i bland, men har inte sett något skräp i den.  Systemet är sådant att man kan köra rätt kraftiga grejer för att decificera utan att det skall ta skada. man kan ju byta ut kranen mot rostfritt om man vill.

Sedan skall man inte överdriva desifiktionerna. Det är inte slutna systen och det regnar ner massa organismer och annat hela tiden. desifisera en talrik och ställ den på ett bord sedan kan man ta upp den efter någon menut och den är långt ifrån organismfri utan det finns redan 1000 tals kryp på den. Dom som haft problem, hur vet dom att det komit från kranen. det kan lika gärna vara från brödskåpet eller från ovan kylskåpet eller klädena.