Corona kvarn

Hej

Jag funderar skarp på att köpa mig en kvarn. Eftersom ekonomin inte tillåter dom där superkvarnarna, som ändå, trots priset verkar slira, sä är det Corona kvarnen som gäller för mig, rent ekonomiskt. Så är det, som, Sture Bergvall brukar säja.

Ni som äger samt använder en Corona, vad tycker ni? Är det en ok kvarn? Hur är malningen jämfört med köpt malt?

Fördelar samt nackdelar önskas.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Corona kvarn

Jag har oxå grubblat över problemet med krossning av malt. En lösning som jag funderar skarpt över är att använda en "sämskskinnsurvridare" fint ord, gör sig troligen ännu bättre på tyska... . ja, alltså en makapär som satt/sitter i service-hallarna på OljeKonsumenterna (OK).

Det är iofs gummivalsar, MEN detta gummivals-aber torde en kasse hembrygd fin-öl och lämplig bekant som kan svarva, kunna ordna sig med utbyte till räfflade stålvalsar.
Problemet är snarare att de INTE är lätta att få tag i. Biltema säljer dem inte längre, och de fåtal firmor på nätet som har dem är ruskigt dyra.

/nicke

Jag kör med en corona till min specialmalt och köper basmalten färdigkrossad. Krossningen blir OK men det är svårt att finjustera den. Det blir helt enkelt lika bra som en riktig kross men för specialtmalterna duger det, det är ju inte så stor del av totala maltmängden ändå. Så för mitt ändamål var det ett perfa köp!

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Kör med en kinesisk kopia "Porkert" där jag satt en bult med sexkantshuvud istället för veven. Sen när man lyckats justera in malningsplattorna så är det bara till att koppla på en borrmaskin med hylsnyckel och sätta igång malandet.

Jag köper krossad malt och kör specialmalten i mixern.

Jag kör med corona kvarnen och jag är nöjd.

7 Senast ändrad av yrmff (2010-11-18 20:42:26)

jag kör åxå med coronan och är nöjd!
Den lämnar visserligen ett ganska ojämt resultat jämfört med det köpta men jag har i principip samma utbute ändå.
har funderat fram och tillbaka på ett valsverk men tvekar... har även blitt erbjuden en gammal (stooor) sädeskross men ej hunnit titta på hur den är konstrerad än så vi får se..
mvh H

Vi kör all malt i coronan och det funkar hur bra som helst.

På flaska: Robust Porter, Barley Wine och Imperial stout.