vad tror ni om mitt extraktrecept på tjeckisk pilsner?

Hej
Har nu ändrat i receptet eftersom humle.se inte hade allt hemma och jag vill passa på att försöka mig på en lager medan mitt förråd håller rätt temperatur. Vad tror ni om humlen det blir inte en för blommig smak?  Det jag är ute efter är en fyllig maltig lite knäckig smak med bra beska. Vad tror ni?

Type: Extract
Date: 2010-11-09
Batch Size: 16,00 L
Boil Size: 19,36 L Asst Brewer: 
Boil Time: 60 min  Equipment: Aluminiumkastrull 
Taste Rating(out of 50): 35,0  Brewhouse Efficiency: -
Taste Notes: 

Ingredients

Amount Item Type % or IBU
2,50 kg Munton Light Dry Extract (8,0 EBC) Dry Extract 79,37 %
0,50 kg Cara-Pils/Dextrine (3,9 EBC) Grain 15,87 %
0,15 kg Caraaroma (256,1 EBC) Grain 4,76 %
10,00 gm Brewers Gold 6,9% [6,90 %] (60 min) Hops 9,8 IBU
57,34 gm Saaz, 2009 (art. 420009) [3,00 %] (60 min) Hops 24,4 IBU
8,92 gm Saaz, 2009 (art. 420009) [3,00 %] (20 min) Hops 2,3 IBU
8,90 gm Saaz, 2009 (art. 420009) [3,00 %] (5 min) Hops 0,8 IBU
1 Pkgs Bohemian Lager (Wyeast Labs #2124) Yeast-Lager 

Beer Profile

Est Original Gravity: 1,059 SG
Measured Original Gravity: 1,054 SG
Est Final Gravity: 1,016 SG Measured Final Gravity: 1,015 SG
Estimated Alcohol by Vol: 5,52 %  Actual Alcohol by Vol: 5,08 %
Bitterness: 37,3 IBU Calories: 511 cal/l
Est Color: 19,7 EBC Color: Color 

Mash Profile

Mash Name: None Total Grain Weight: 4,54 kg
Sparge Water: - Grain Temperature: -
Sparge Temperature: - TunTemperature: -
Adjust Temp for Equipment: FALSE Mash PH: -

Steep grains as desired (30-60 minutes)

Mash Notes: -
Carbonation and Storage

Carbonation Type: Corn Sugar Volumes of CO2: 2,4
Pressure/Weight: 90,6 gm Carbonation Used: -
Keg/Bottling Temperature: 15,6 C Age for: 28,0 days
Storage Temperature: 11,1 C

Sv: vad tror ni om mitt extraktrecept på tjeckisk pilsner?

Ska erkänna att jag aldrig gjort en pilsner på extrakt så berätta gärna hur det fortskrider för dig!!

Tänk på att inte ha för hög jästemp då brukar det smaka sämre för lager, 10 +- 5gr C brukar funka för mig. Jag hittade inte jästempen i ditt förslag... jag är inte helt insatt i de där fina programmen heller wink

Jag gillar Saaz och tycker att det brukar blir ett fint tillskott med torrhumling i sekundären. Jag brukar ta i 35 g till 20 liter som ligger i ca 7 dagar beroende på hur jäsningen går.

Lycka till!

3 Senast ändrad av megen (2010-11-15 15:21:08)

Jag försökte göra en delmäskad tjeckisk för ett tag sen. Det största problemet var att den jäste ut för bra. Ville ha ett FG på 1.015 men det landade på 1.010 så den blev på tok för torr. Fick inte heller att uns av diacityl i sig. Detta gjorde förstås att det inte påminde speciellt mycket om en tjeckisk pilsner. Mer en beskare tysk med saaz smak och arom. Det var ju inte helt fel det heller.

Jästen jag använde var: Czech Pils jäst (Brewer's Choice 2278 Activator)
Jag föreslår att du kanske använder an annan som troligtvis bidrar med lite diacityl. Kanske Urquell lager jäst. Bohemain Lager som du har valt kanske tom är bättre. Jag har ingen aning

Sen så vore det bra om du skulle få tag på ett maltextrakt som är dekoktionsmäskat eller mäskat i passande tamperatur för en tjeckisk. Om det finns något sådant.

Detta är vad jag kan hjälpa till med, Säkert finns det många som har lite mer och bättre info att komma med. Du kan även läsa detta om du har lust. En liten hjälp på traven: http://shbf.se/wiki/index.php/Tjeckisk/ … sk_pilsner

Vet inte hur mycket man kan lita på Beersmith men enligt receptet ska den jäsa ut till 1016
Vad tror ni om humlen då har kollat andras recept på tjeckisk pilsner? Jag vill inte ha för mycket blommighet utan mer som en Urquell eller Gambrinus Bitterheten enl receptet komme hamna på Bitterness: 37,3 IBU
Sedan har jag ju i
0,50 kg Cara-Pils/Dextrine (3,9 EBC) Grain 15,87 %
0,15 kg Carabohemian malt (Weyermann),  Grain 4,76 Caraaroman var slut hos humle.se
för att få mer smak, kropp och fyllighet. Vad tror ni om det?

5 Senast ändrad av megen (2010-11-15 16:29:34)

Jag hade 1.015 som beräknat FG i beersmith. Stämde inte alls.
Men får du till 1.016 så vore det ju perfekt.

Utan att veta det exakt känns det som att BS uppskattar FG enbart utifrån jästens genomsnittliga förjäsningsgrad (Avg. Attenuation) och inte mäsktemperatur.

Om du vill undvika alltför tydlig humledoft/arom o smak så rekommenderar jag att du inte tar sista 5-minuters givan.
Caraaroman ger ett rätt så stort färgbidrag.
Kanske bäst att inte ha med det, 19,7 EBC blir en mellanmörk öl.
Bohemia lagerjästen är helt OK för maltiga öl.
För att få lite diacetyl (misstänker att du känner det som "knäckig") så jäs ganska svalt, säg 9-10 grader om du kan.
Lagra gärna ännu kallare, ner mot 0 (passar bra nu när väderleken underlättar)

OK, tackar för svaren. Jo det är med tanke på väderleken jag vill prova att göra en lager även om jag är nybörjare. Om utetempraturen ligger på runt 0:an så kommer ölen jäsa i ca 8 grader. Ja just det det var det jag läste någonstans att det var diacetyl som gav smak av smörkola tror jag det var. Färgen är väl inte så viktig egentligen. Jag bytte Caraaroman mot 0,15 kg Carabohemian malt (Weyermann) eftersom Caraaroman var slut. Vilken typ av smakbidrag ger den? Det jag vill åt är typ en Bernard semi dark (Jantarový Ležák) Staropramen Granat vad gäller smaken fast med smörkolasmaken från Gambrinus och beskan från Urquell

Carabohemian är bara hälften så mörk som Caraaroma
http://shop.humle.se/se/grp/malt.php
Så om du vill har en lite mörkare så dubbla mängden Carabohemian.
(dra då ner på Cara pils eller spraymalten)
Jag kan tänka mig att öka beskan upp mot 40 om du vill ha en rejäl beska.

HIttade en sida med värden för Urquell den har tydligen 40 IBU så jag får öka bittergivan lite. Sedan vet jag inte hur mycket olika vattenkvaliteér spelar in Vattnet i Plzen är ju väääldigt mjukt.
"The yeast is pitched at 39 °F (4 °C), and primary fermentation lasts 11 days. The temperature is allowed to rise to a maximum of 48 °F (9 °C) "
Vad betyder pitcha?
Sidan: http://www.brewingtechniques.com/librar … quell.html

Jaha nu är det dags att börja. Tror ni jag behöver göra en förklutur på jästen när jag brygger 16 liter? Enligt http://www.mrmalty.com/calc/calc.html bör jag göra det. Vilket ställe är bäst att jäsa på? Jag har ett där temperaturen är ca 4 grader och ett där den är 15. Inget av de är optimalt.

Jag hade jäst i 4 grader lätt! Tar som sagt lite längre tid, men en god pilsner stressas inte fram! Brukar stå att jästen funkar i 9-13 grader eller liknande. Men pitchar du jästen (kastar i) vid ca 15 graders vört och ställer sedan jäshinken i 4 grader när den kommit igång, så tror jag inte det är några problem. Däremot så ta ut den efter avslutad jäsning och kör en diacetylrast i 15 grader igen. Jästen käkar då upp vissa ämnen som kanske inte är helt önskvärda. Plus att du kanske får ner ett par pinnar som kanske saknas......

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Du behöver garanterat göra förkultur om du ska jäsa i fyra grader. Det kommer nog sätta en ganska stor press på jästen så rejäl syresättning, gott med näring och en pigg jäst i tillräcklig mängd är det som gäller. Jag försöker alltid att arbeta i jästens ideala intervall, går inte det så väljer jag hellre en annan jäst som klarar mina förutsättningar bättre. Jag skulle vilja påstå att det lika gärna kan bli problem med lagerölen vid för kall jäsning som för varm precis som för en ale.

Fyra grader låter väl lite väl lågt. Nu ger jag mig in på lite djupt vatten men jag tror att om du lyckas jäsa ut pilsnern på så låg temperatur så är nog en dicetylrast ett måste. Finns nog risk för att det smakar härsken gräddkola annars.

Jag jäste ut en schwartzbier i flera minusgrader på balkongen med s-23. Startade den inomhus, satte sen ut den. Fg blev lite i underkant för den. Sen hade jag en Urquell klon som jäste ut i kylskåpet på ca 4-5 grader. Men där hade jag mäskat lite lågt, så det kan tänkas att jag hade tur där som träffade Fg den gången. Nu med jäskyl, så kör jag 8 grader med 34/70 jäst rakt av. Har bara jäst 2 satser än så länge, men den tempen är ju optimal verkar det som. Fort går det ju åxå. Kör med universaltermostat och extern termometer, så tempen vet jag att den stämmer

Men så klart... kanske inte funkar för alla och jag KAN ha haft tur. Däremot har misslyckats med en del lager som jag jäst i 15-16 grader som inte velat jäsa ut helt. Tror det är större problem med lagerjäst på det hållet faktiskt.

Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher

Det där med diacetyl är jag nog inte så rädd för om det är den där knäckiga smaken som menas. Den gillar jag. Har suttit och läst på forum och vissa verkar vara paniskt rädda för den. Då kör jag på 4 grader och smakar av när om ett par veckor smakar det för mycket diacetyl så år jag väl rasta ölen någon dag i varmare temperatur innan jag sekundärjäser. I det här fallet har jag ju den här jästen Bohemian Lager (Wyeast Labs #2124) Yeast-Lager  vet inte hur den är. Måste jag göra förkultur när det är activatorjästen och "bara" 16 liter? Jäser man förkulturen i rumsvärme då?

Hej  scaryeyes

Det där att du jäste ut en  schwartzbier i flera minusgrader kan du utveckla det lite?

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Runo skrev:

HIttade en sida med värden för Urquell den har tydligen 40 IBU så jag får öka bittergivan lite. Sedan vet jag inte hur mycket olika vattenkvaliteér spelar in Vattnet i Plzen är ju väääldigt mjukt.
"The yeast is pitched at 39 °F (4 °C), and primary fermentation lasts 11 days. The temperature is allowed to rise to a maximum of 48 °F (9 °C) "
Vad betyder pitcha?

Hej

Jag har försökt att jäsa i +5 c en gång. Det funkade inte jäsningen stoppade.

Det är väldig skillnad med en jäst från dej i förkulter sam den jäst bryggeriet drar i gång sin..

Men om du skall försöka så testa  4 st valfria torrisar, då har du ca 800 bilj jästceller,

Om jag skulle testa orginalet från 1842 sdå skulle jag absolut köra med 4 pak torrisar

Bo

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Techno skrev:

Hej  scaryeyes

Det där att du jäste ut en  schwartzbier i flera minusgrader kan du utveckla det lite?

Bo

Japp.
Jag använde S-23 som jag tvättat och ställt ute i kylan tills jag skulle pitcha den. Ingen direkt förkultur, bara lite vatten och lite socker på en höft, då jag inte visste hur mycket jäst som fanns i. Skakade runt och lät stå inne under tiden jag mäskade och kokade. Det var jäst från en 10-liters batch, och denna svarta var åxå 10 liter.
Efter kok och kylning i badkar, så pitchade jag vid ca 20 grader.
Ställde dunken vid balkongdörren, för jag ville den skulle jäsa så svalt jag kunde. Efter ca 4 timmar sprutade det ur jäsröret, varefter jag ställde den för avkylning på balkongen i ca -5. Vaktade den noga för att ta in den igen efter avsvalning. Men efter 2 dygn kom det fortfarande massor av skum ur jäsröret, så den fick stå kvar i nästan 2 veckor där ute. (skadade handen i samma veva då senor och muskler skars av. Kunde inte göra nåt)
Sen tog jag in den och satte den i källaren ett par dagar i ca 16 grader. Därefter tog jag upp den i lägenheten och mätte FG. Några siffror minns jag inte i huvet, men det blev lite väl torrt.... Men efter ett års lagring, smakar det fantastiskt. Liiite väl starkt för stilen, men helt ok!

Techno skrev:
Runo skrev:

Vad betyder pitcha?

Hej

Jag har försökt att jäsa i +5 c en gång. Det funkade inte jäsningen stoppade.

Det är väldig skillnad med en jäst från dej i förkulter sam den jäst bryggeriet drar i gång sin..

Men om du skall försöka så testa  4 st valfria torrisar, då har du ca 800 bilj jästceller,

Om jag skulle testa orginalet från 1842 sdå skulle jag absolut köra med 4 pak torrisar

Bo

Bo

Jag jäste min urquell klon i kylskåpet som höll sa 5 grader. Jag använde ett paket S-23 i 10 liters batch. Men eftersom jag bara användt torrjäst så vet jag inget om nya flytande. Detta jag har skrivit i denna tråden är ENDAST mina iakttagelser, och ingen vetenskap. Jag KAN ha gjort ett major fault, som jag haft tur som gjort att det funkade. Vem vet?

Jag har råkat ut för att jäsningen avstannat med Saflager W34/70 när kylskåpet löpte amok och kylde ner till under 7° (termometer i vörten). Så det kan hända. Det kom igång igen då jag stängde av kylskåpet och lät temperaturen stiga till en 10° eller så. Men det blev en del felsmaker i ölet som skulle kunna bero på stressad jäst.

Å andra sidan borde du kunna hålla temperaturen ganska bra i jäskärlet om du sveper en filt, ett liggunderlag eller liknande om det. Det alstras ju en hel del värme under jäsningen.

Sådär då var jäsningen i gång. Jag använde jästen Bohemian Lager (Wyeast Labs #2124) Activator. Gjorde 2 liter förkultur med 2 dl spraymalt som fick stå i 1,5 dygn. Den här jästen var fruktansvärt pigg jämfört med Scottish Ale 1728 som jag använde förra gången. Skillnaden var nog att 1728:an var 6 månader gammal. Batchen blev på 17 liter med OG 1055. Pitchade i jästen vid 20 grader och lät den stå där över natten och nu på morgon pluppar friskt i röret och en skumkrona på ett par centimeter har bildats. Ställde nu ned den på en plats som håller 7-13 grader. Frågan är om jag vågar flytta den till en svalare plats där pendlar tempen mellan 2,5 och 7 grader?

Nu har ölen stått på primärjäsning i 3 veckor och det pluppar förtfarande på. temperaturen har varierat mellan 5 - 10 grader. Har tagit små provsmakningar under tiden och den första som jag tog efter bara 3 dagar smakat skit som surt vin med en smak av härsket fett. för varje provsmakning har den bara smakat bättre och bättre. Sambon tyckte att det luktade gröna äpplen med den doften är borta vid senaste provsmakningen. SG är nere på ca 1020. Vid senaste smakningen börjar en maltig smak med lite lite diacetyl komma fram. Jag tror den här ölen kommer bli kanonbra. Frågan är måste jag tappa om till sekundär eller kan jag låta den stå som den är i samma temeperatur någon månad till?

Låt den gå några veckor till. Du borde väl ner till åtminstone 1.015 innan du tappar om eller buteljerar.

Om du vill kan du ta upp den i varmare temperatur i det här läget, det kommer inte påverka smaken alls (ale-lika estrar och fenoler bildas vid jäsningens början), och du hjälper jästen att jobba färdigt, och att tugga i sig den där diacetylen.

Think globally. Drink locally.

Jo men frågan var om jag är tvungen att tappa om till sekundär eller om jag ska låta den stå som den här? Risken att ölen blir oxiderad bör ju öka om jag tappar om den? Lite Diacetyl vill jag nog ha kvar jag vill inte ha en tysk pilsner utan en tjeckisk. 1015 är vad jag tänkt den ska ned till.