Sv: Importera malt m.m från Humlegårdens sortiment till Beersmith

Jag har gjort ett första försök med humlesortimentet....

http://dl.dropbox.com/u/6753270/humletest1_20101103.bsm

Beskrivning av dom olika humlesorter är från humlegårdens webbshop.
Beta% saknas på dom flesta sorterna. Där jag har lagt till beta% är det en gissning baserad på general information om humlesorten.
Hop Storage Index är satt automatisk av Beersmith så det stämmer nog inte, men alla är satt till 25% = Average

//Jesper

Bra jobbat! Är malten på gång också smile ?

Jag har ett litet program som konverterar nu. Det verkar fungera, men några saker saknas.

Svante, går det att få in de här sakerna i den tabseparerade listan:

* Beskrivning (exempel: "Chinook är en amerikansk högalfasort, med mycket fin arom.")
* Främsta användning (Bitterhumle / aromhumle / båda)

Kan man konstruera en direktlänk in i webbutiken från artikelnumret? Det vore ju smidigt att ha en så länk i "notes" också.

Att kopiera in beskrivning och dylikt från websidan är visserligen ambitiöst, men om det ska finnas en rimlig chans att filerna hålls uppdaterade så ska det nog inte vara mer än ett par klick för att generera om alltihop. smile

erikpe :
http://shop.humle.se/se/search.php?op=search&text=x
är en direktlänk in i webbutiken till artikeln med artikelnumret x .
Beskrivning kan jag lätt lägga till, men främsta användning finns inte inlagd i systemet. Det är ju en smaksak, de flesta sorter kan användas både till bittergiva och aromgiva liksom till alla andra givor - och jag avstår gärna från att peka ut en viss användning för varje sort.

jrm:
Alfasyran vi uppger är ett analyserat värde för just den humlebatchen, medan vi oftast inte har uppgift om betasyran och den finns inte inlagd i systemet.

Weinkeller:
Vilka fält önskas för malten?

-- Svante

Jag har gjort ett program nu. Det är skrivet i Java, och finns här:

http://sakharov.ejp.se/temp/HumleXML.jar

I windows ska det funka bara att starta genom att dubbelklicka på filen. Jag har inte testat på mac eller linux, men det borde funka där också.

Programmet konverterar alltså de tabseparerade filerna som Svante kan exportera till till BeerXML-format som BeerSmith kan läsa.

För närvarande går det bara att konvertera humle, och programmet förväntar sig att formatet är samma som i filen Svante la upp:

http://www.cervisia.com/public/humletest1.txt

Det är dock väldigt enkelt att anpassa programmet till andra format, och att fixa till så det kan konvertera malt och jäst också.

Det låter ju lysande, bra jobbat.
Och för att svara Svante trots att jag själv inte är inblandad i processen så är väl alla fält som används i Grains & Extracts intressanta. Särskilt Potential, Color, Diastatic Power och Notes.

Är det någon som testat om programmet fungerar? Jag har bara testat det på en dator, samma dator som jag utvecklade det på.

Från Svantes test-fil använder jag nu dessa fält: artikelnummer, humlesort, humleform, skördeår, alfasyra, odlingsland

* Mängd (AMOUNT i BeerXML) verkar inte läsas in korrekt av BeerSmith, vad jag än skriver i det fältet blir det 0 när jag importerar filen. Just nu skippar jag mängd helt.

* Alpha-syra blir fel för Svalöf Mauritz. Den är angiven som "ca. 2-4" istället för bara en siffra som alla andra sorter. Det tolkar programmet fel.

* Fältet för beskrivning vore trevligt att få med också.

Gällande vilka fält som behövs för malt och jäst säger jag som för humle: ta med så många som möjligt, i alla fall de som verkar rimligt relevanta om man tittar på specarna för beer-xml. Programmet är förberett för att kunna fixa malt och jäst också, men jag har inte haft några tabseparerade filer att testa mot.

Det är mycket enkelt att ändra vilka värden som läses från vilka fält inne i programmet, men jag har inte gjort så det finns någon extern konfigurationsfil för det (ännu), så om fält byter plats, eller om man vill lägga till fler fält så måste man kompilera om det.

Tanken när jag började skriva programmet var att Svante (eller någon annan på humle.se) skulle kunna använda programmet för att ha någorlunda uppdaterade BeerXML-filer upplagda på hemsidan, det är ju bara ni som har tillgång till uppdaterade databaser. smile

Funkar även på min dator...

AMOUNT enligt beerxml.com är "Weight in Kilograms of the hops used in the recipe". Det är alltså inte förpackningsstorlek som det ser ut som om att HumleXML försöker sätta.
Hursomhelst känns det som onödig information för humle i almenhet, men relevant för ett specifikt recept.

Går det att fixa spray och sirapsmalten som finns här på humles sida också?

+1

erikpe: Jag har testat javaprogrammet på min Mac och det fungerar. Visst vill vi gärna enkelt kunna lägga upp aktuella BeerXML-filer på humle, malt och jäst. Stort tack för din hjälp!

Jag skulle kunna byta från decimalkomma till decimalpunkt för alfasyran och vikten. BeerXML och BeerSmith använder ju ändå decimalpunkt, och då skulle jag kunna exportera som csv (kommaseparerad textfil). Skulle det vara en förbättring?

Svalöf Mauritz har ingen analys av alfasyrahalten. Är det bättre att jag lämnar blankt där?

Ett liknande problem kommer antagligen att uppstå för färgtalen på maltsorterna. De är ofta angivna som intervall istället för  enskilda värden, t ex 120–140 för crystal malt. Hur ska vi hantera det? En variant är att ange mittpunkten för intervallet, 130 i detta exempel. Det skulle i så fall antingen jag kunna lägga in som nytt beräkningsfält innan jag exporterar textfilen, eller så skulle det kunna göras i javaprogrammet. En nackdel är att det kan ge en bedräglig illusion av precision. För pilsnermalt som ligger på 3–4,5 skulle värdet bli 3,75...

jrm: Jag håller med om att det är lite knepigt med vilka attribut som är relevanta i vilket sammanhang. I BeerXML-specen verkar man inte skilja på om det är för ett recept eller allmän information om en råvara man har i lager. Mängd är ju relevant i båda fallen men på olika sätt (100 gram humle i paketet, 42 gram i receptet). Det är möjligt att tanken med AMOUNT är att det hör till recept-användningen, och att det därför negligeras när BeerSmith läser in en humle-post.

-- Svante

Just nu konverterar jag från decimalkomma till decimalpunkt i programmet. Det är inget krångel, utan bara en programrad extra.

Huruvida input är komma-separerad eller tab-separerad spelar ingen roll heller egentligen, det är bara en rad som behöver ändras där också. Vad händer om det finns kommatecken i t.ex. alphasyra-fältet när du exporterar till csv? Borde inte kommatecken bli escape:ade till \, (BACKSLASH+COMMA) eller något liknande? Om det är så så blir det ju inga problem. då är kolumnerna fortfarande entydiga, och det är enkelt att av-escape:a.

Angående Svalöf Mauritz alfasyrahalt så är ju ALPHA ett obligatoriskt fält i BeerXML, så någonting måste jag fylla i. IBU-beräkning är ju inte direkt någon exakt vetenskap, och Svalöf lär man ju knappast använda till bittergiva, så mitt förslag är att du anger ett gissat (lågt) värde. Annars kan du kanske lämna det tomt så sätter jag värdet till noll.

COLOR för malt är också obligatorisk, och ska anges som ett värde i Lovibond/SRM. Där tycker jag du kan behålla intervallangivelsen så tar jag mitten-värdet (och konverterar till Lovibond/SRM). Att det kommer att se ut som konstigt hög precision tycker jag man kan leva med, det är i alla fall bättre än att försöka avrunda till något annat värde.

AMOUNT för humle verkar mycket riktigt bara användas i recept. Jag kan kanske lägga till en rad med förpackningsstorlek i "notes"-fältet.

Förpackningsstorlek tycker jag primärt är intressant om man lägger in pris/hekto i BeerSmith, men detta är ju BeerSmith och inte BeerXML... 

Om man ändå ska importera hela sortimentet får man ju med varje humlesort ett antal gångar då dom kommer i olika förpackningsstorlek, som pellets eller kotte, men olika alfasyrahalt etc., så tycker jag det kan vara intressant att lägga till skördeår och ev. artikelnummer som en del av NAME. Då blir det lättare att urskilja om man köpt samma humlesort vid flera tillfällen.

Svante, har du tid att exportera några filer för malt och jäst, så kan jag göra klart programmet? Och ta gärna med kommentarsfältet också.

Ja, jag har tid, men inte just nu...  roll

-- Svante

erikpe: Jag mailar en kommaseparerad fil till dig med humledata (kommer inte just nu åt att ladda upp med ftp). Kommatecken är inte escape-ade, men fältinnehållen är inneslutna mellan citattecken: "4,7". Teckenkodningen är UTF-8.

Vilka fält var det som önskades för malt respektive jäst?

-- Svante

-- Svante

Saknade några av Humlegårdens maltsorter i Beersmith och kom därför att tänka på denna gamla tråd. Hur gick det till slut med programmeringen? Finns det nåt sätt att importera Humlegårdens ingredienser?

Jag skrev ett program innan jul som nästan blev klart, men sen kom det visst andra saker emellan och jag glömde bort det. Jag har för mig det var något strul med de senaste filerna Svante skickade, men jag minns inte exakt vad.

Jag kan ganska lätt ta ut nya textfiler, bara jag får veta vilket urval av artiklar jag ska göra och vilka fält som ska tas med.

-- Svante

Jag har lyckats få in humlen så den ligger i den vänstra kolumnen men hur får jag humlelistan å va med i listan när man gör recept?

/Magnus

Ja, hur går det med detta? Kan man vara till hjälp på något sätt? Jag kan tänka mig att sitta en stund och skriva över på något sätt.
Går det att imortera direkt ifrån en exel-fil eller hur gör man?

http://hpnanobrewery.blogspot.com/
På flaska: IPA C², Farfars Imperial Stout, IPA M. Castra, Samuel Smith Oatmeal Stout Clone, Eriks Special Bitter, Not so Pale Citra Ale, New Chaos IIPA, Imperial Stout, Barley Winter [i]The Revenge of the Cardamom[/i], Hp's Apa [i]The Cardamom Strikes Again[/i]
Jäser: 1^6+5 Porter
Planer: Brygga mer

Någon har lyckats färdigställa projektet? Skulle vara kul att ha alla humlegårdens råvaror iaf malten direlt i beersmith.

megen skrev:

Någon har lyckats färdigställa projektet? Skulle vara kul att ha alla humlegårdens råvaror iaf malten direlt i beersmith.

Hade varit grymt bra!

Jag kan som sagt bidra med exportfiler från vår artikeldatabas om någon kan hjälpa till att konvertera till BeerSmith-formatet.

-- Svante

Varför göra allt krångligt när det bara är gå in på meny help och välj add-ons. Tryck på det gröna krysset och välj vad du vill ha, det finns Dingemans, Thomas Fawcett, Weyermann, Viking mm.
/Toni