Högt FG på imp. stout

Hej!

Skulle vara tacksam för lite felsökningshjälp angående vår imperial stout som flaskades idag. Vi mäskade in på 65 grader och OG (efter kok) landade på 1,092. Nu ett antal veckor senare när det är dags för flasktappning visar det sig att FG ligger på 1,031. Lite väl högt tycker jag då Beersmith beräknat det till 1,023. Jäst som använts är s-04 och den ska som jag förstått det klara upp till 10% alkohol. Någon som har en teori om vad som felar?

På flaska: Robust Porter, Barley Wine och Imperial stout.

Sv: Högt FG på imp. stout

Hej

Ni är säkra på att det har jäst ut? samma hydrometervärde vid säj 3 dagars mellanrum ca 3 gånger?

Nu står det ju inte hur stor volymen är, men vid 20 liter = 1,5 paket torrjäst och vid 25 liter 2 paket torrjäst.  En volym på 15 liter skall räcka med 1 paket jäst.

Nuvarande utjäsning ca 66% är ju lite för lågt, kan bli lite lurigt vid flasktappning.

Mäsktempen ser ju ok ut, vid vilken temp har det jäst?

Möjlig orsak, för låg temp samt för lite jäst

Jag bryggde mej en julöl för några år sedan på ca 23 liter använde 1 paket torrjäst, mitt OG var på 1,085 mitt FG stoppade på 1,027.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Jo det bör ha jäst ut. Volymen är ganska liten, bara 13 liter och vi använde två paket s-04. För mycket jäst kanske. Temperaturen är normal rumstemperatur, ca 21 grader,  och den har stått på primär i 10 dagar och sekundär i hela tre veckor. Fattar nada...

Det tar mycket längre tid än så att jäsa ut en så bamsig öl. Räkna med två-tre månader till innan flaskning, annars får du flaskbomber.

Think globally. Drink locally.

Jag gjorde en BW för ett antal år sedan som hade liknande värden OG 95, FG 28.
Efter ett års lagring så var det ett av de bästa öl jag någonsin bryggt.
Efter ytterligare ett år var den ännu bättre!
Guld på SM 1998 o 1999.
Receptet finns på http://www.shbf.se/index.php/recept.html (Docs Barley Triple)
Mitt råd är att låta ölet stå någon månad till innan du gör någonting.

Tappa upp på små flaskor och prima.
Det kan ta lång tid innan det blir tillräckligt med kolsyra i flaskorna.
Jag har för mig att det tog upp mot två-tre månader.

peps skrev:

Det tar mycket längre tid än så att jäsa ut en så bamsig öl. Räkna med två-tre månader till innan flaskning, annars får du flaskbomber.

Jässå?? Min imp stout jäste ut till 1,025 på 1,5veckor. OG 1,102.

7 Senast ändrad av Thomas Fransson (2010-11-04 11:28:31)

I mitt svar förutsätter jag att ni inte är nöjda med smaken som den är nu utan vill ha ner ölet ett par punkter till.

Använder sällan engelsk jäst själv, många verkar dock välja den skotska jästen till sina bw. Även om den verkar lynnig den också.

För mycket jäst kan leda till liknande problem som ert. Jästen behöver även ordentligt med syre vid så tungt arbete.

Hur ser ölet ut, har det klarnat, dvs har jästen sjunkit till bottnn?
Har den det så tycker jästen att den gjort vad den ska och stämplat ut.

I sådana fall är det svårt att ruska liv i den igen.  Försök att flytta ölet försiktigt till en ny jäshink och gör en förkultur som ni pitchar när den är som mest aktiv. Det kan hjälpa er att komma ner en bit till. Använd gärna lagerjäst iom att denna klarar av mer komplext socker ön en alejäst.

Om ni är det minsta osäkra så låt ölet stå ett ta till och tillsätt ev mer jäst.
Flaskbomber är lagom kul att ha till julbordet.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Jag uppfattade det som att brygden redan buteljerats.

Ölet har jäst klart och kommer att lagras finfint. 1031 är något högt, men inte felaktigt. Det blir säkert ett jättegott öl. Med lagring ännu bättre.

Jag begriper inte riktigt hur ett öl som legat på jäsning i 31 dagar ska kunna utvecklas till flaskbomber. Berätta gärna!

http://www.olprovningar.se/

Tack för all input!
Precis som rickgordon uppfattade det så buteljerades ölet igår och det var i samband med buteljeringen som FG mättes. Jag är faktiskt inte alls missnöjd med smaken på stouten utan funderade mest på varför det inte jäste ut som det var tänkt att det skulle. Flaskorna får för säkerhets skull hålla till i en stor plastlåda ett par månader framöver ifall de skulle visa sig vara självmordsbombare. smile

rickgordon skrev:

Jag uppfattade det som att brygden redan buteljerats.

Ölet har jäst klart och kommer att lagras finfint. 1031 är något högt, men inte felaktigt. Det blir säkert ett jättegott öl. Med lagring ännu bättre.

Jag begriper inte riktigt hur ett öl som legat på jäsning i 31 dagar ska kunna utvecklas till flaskbomber. Berätta gärna!

Hej

Tanken är väl att det ev inte har jäst ut riktigt och sedan tillsätts prime och det sätter xtra boom på jäsningen och kolsyretrycket stiger då kraftigt.

Bo

rickgordon skrev:

Det har hänt mig. Nästan exakt samma situation, samma sorts öl, ungefär samma OG och planerade FG. Efter 6 veckors jäsning tröttnade jag och buteljerade vid strax över 1,030. Pang bom krasch sade det i källaren några månader senare.

Randy Mosher skriver pedagogiskt och lugnande om saken i Radical Brewing. Det är inga konstigheter att bamsiga öl kan kräva sin tid. Den planerade FG som bryggprogrammet anger stämmer i runda slängar, så om du buteljerat vid 1,031 så får du räkna med 8 punkter mer kolsyra i den färdiga ölen, vilket om jag räknar rätt blir motsvarande 21 gram primingsocker per liter. Och sedan antagligen det reguljära primingsockret uppe på det.

Ja, flaskbomber är inget att leka  med. Se till att använda

* En jäst som klarar jobbet
* Rätt mängd jäst
* Se till att jästen är i bra form
* Syresätt ordentligt

Då slipper man stå där och bita sig i läppen så ofta wink

www.bryggradio.com

Thomas Fransson skrev:

Ja, flaskbomber är inget att leka  med. Se till att använda

* En jäst som klarar jobbet
* Rätt mängd jäst
* Se till att jästen är i bra form
* Syresätt ordentligt

Då slipper man stå där och bita sig i läppen så ofta wink

samt  alternativt övergå till att använda corneliusfat, kolsyretub samt beergun eller mottryckspåfyllare för det som man nödvändigtvis vill ha på flaska. Det finns bättre möjligheter då till extra åtgärder innan kapsylerna är på.

Rätt stor risk att det börjar smälla om flaskorna så småningom då kanske... sad Borde kanske ha valt en annan jäst, men har förstått det som att S-04 ska klara ungefär upp till 10% innan den lägger av.

Nu har vi ju funderingar på att brygga en kraftig DIPA snart och därefter så småningom en BW. Vad hade ni använt för jäst till de öltyperna?

Man behöver inte bara hålla sig till en jäst. Man kan låta flera jästsorter sammarbeta i samma öl. Det är inte alltför ovanligt när det gäller ex. barley wine att komplettera med en vinjäst ex. champagnejäst på slutet.

Själv har jag exprimenterat med upp till fyra olika jäster i samma öl. Jag har bryggt starka saker med Wyeast Scottish 1728 tillsammans med torrjästen Fermentis T-58 och det har funkat bra. Man kan dock komplettera med metoder förutom själva jästen ex. att tillsätta en del av det som ska förjäsas först efter några dagars jäsning d.v.s. i form av socker eller maltextrakt. Då får inte jästen det så tungt i början.

Nanobryggaren skrev:

Rätt stor risk att det börjar smälla om flaskorna så småningom då kanske... sad Borde kanske ha valt en annan jäst, men har förstått det som att S-04 ska klara ungefär upp till 10% innan den lägger av.

Nu har vi ju funderingar på att brygga en kraftig DIPA snart och därefter så småningom en BW. Vad hade ni använt för jäst till de öltyperna?

Till DIPA är det US-05 eller Wyeast 1056 som är industristandard.

Problemet med engelsk jäst är att den flockar som om den var av bly.
Har man en vört med en stor del komplexa sockerarter (den typen av socker som kan jäsas men jästen ger sig på dessa sist)
Så kan man få problem som tidigare nämnts. Lagerjäst är en bra räddare i nöden. Champagnejäst kan jobba på lite "för" bra
och lämna en del grejer kvar, plus ett snustorrt öl. Vinjäst som Björn nämner kan funka.

Men har man inga extrema öl på 25% alkohol så tycker jag inte att man ska fokusera på sådana lösningar. Bättre att välja en bra
jäst från början och tillsätta den när den är pigg och i rätt mängd dessutom.

Ang dina flaskor, well du får givetvis kontrollera dem ofta.
Skulle du märka att det är extremt mycket pys i dem så kan du "rapa/burp" dem. Dvs. öppna flaskorna försiktigt och släppa ut trycket, och sedan
på med en ny kapsyl. Det förutsätter att det ännu inte sprutar öl ur dem när man öppnar dem.

Alt. nr två är att öppna flaskorna och hälla ölet i en jäshink igen och låta det stå. Kanske tillsätta mer jäst också.

www.bryggradio.com

Eller så ser ni till att dricka upp alltihop till jul. Då borde ölen kolsyremässigt vara helt ok, även om ölen fortfarande kommer vara ung.

Thomas Fransson skrev:

Till DIPA är det US-05 eller Wyeast 1056 som är industristandard.

Då blir det nog US-05 till DIPAn.

Angående stouten tror att jag går på ditt förslag att hålla koll på kolsyreutvecklingen på flaskorna. Att hälla tillbaks stouten på jäshink igen känns inte alls kul och dessutom lär man ju syresätta den rätt ordentligt då. Det kanske får bli som peps föreslår att hälla i sig alla flaskorna till jul. tongue

Hur som helst kommer det nog dröja innan jag använder s-04 igen.

Tack för all hjälp folk! smile

Nanobryggaren skrev:

Det kanske får bli som peps föreslår att hälla i sig alla flaskorna till jul.

Mindre trevliga  saker kan man ha på schemat wink
Om ni märker av några obehagligheter, se till att  stoppa flakorn i kylen.
Kylan gör att kolsyran binds i ölet samt bromsar jästen om det skulle "go bananas" i flaskan.

www.bryggradio.com

Thomas Fransson skrev:

Om ni märker av några obehagligheter, se till att  stoppa flakorn i kylen.
Kylan gör att kolsyran binds i ölet samt bromsar jästen om det skulle "go bananas" i flaskan.

+1 på den, om du kollar en flaska lite då och då och märker att det börjar bli väl mycket kolsyra så in med det i kylen så kallt du kan.

Hej

Jag har svårt att tro att det hela skulle bero på S-04 jästen.

Det måste vara något i processen som är galet, som vi västsvenskar säjer. (galet=fel). Om Nano hade använt US-05 eller någon annan jäst så hade det antagligen blivit samma sak.

S-04 är inte min favvo, men det är en jäst som absolut gör sitt arbete. Jag tror inte att det är jästen som är boven, om det inte skulle ha blivit något spec fel i prossecen av själva jästen, men då skulle det väl bli fel i många jästpaket samt indragningar från producenten.

I bland så händer detta, varför? vete fan. Allt funkar inte på rak arm i vårt normala liv, bortsett från vårt majestät då. Ölframställning funkar för det mesta i både teori samt praktik men i bland så vill någon inte va med och då händer det saker som vi inte riktigt tänkt på samt inte heller önskar

Bo

Vet inte vad som kan ha gått fel i processen bara Techno. Tyckte det kändes klockrent när vi bryggde.

peps skrev:

Eller så ser ni till att dricka upp alltihop till jul. Då borde ölen kolsyremässigt vara helt ok, även om ölen fortfarande kommer vara ung.

Ja men jag förmodar att flaskbomberna kommer innan jul eller inte alls. smile

megen skrev:

Ja men jag förmodar att flaskbomberna kommer innan jul eller inte alls. smile

Det tror inte jag, jäsningen är inne i en mycket långsam fas, som Nanobryggaren observerat. Det kommer ta flera månader innan trycket i flaskorna når explosiv nivå.

Men som sagt, det är en god idé att hålla lite koll på flaskorna och prova lite då och då med start om ungefär en månad.

25 Senast ändrad av Nanobryggaren (2010-11-08 00:30:24)

Stouten blev ju något av en besvikelse vad gäller utjäsning, men den genererade i alla fall den här tråden som jag måste säga är både underhållande och informativ. Grymt bra att ha ett community i ryggen när saker och ting inte blir som man tänkt sig. smile