Välhumlad veteöl

Hej! Ska i slutet av veckan brygga öl med en kompis och denna gång blir det en välhumlad veteöl. Beställningen är gjord och lyder som följer:

2 kg krossad pale ale malt
1 kg Biscuitmalt
2.5 kg torkat vetemaltextrakt

100 g amarillo, pellets

Danstar tysk veteöljäst, 11 g

Boil size: 10 l
Batch size: 20 l

För att komma runt svårigheterna med flerstegsmäskning av vetemalten samt pga begränsad utrustning blir det en delmäskning.

Tänkte mäska all pale ale-malt samt 0.5 kg biscuitmalt, laka ur till ca 10 liter och inte tillsätta maltextraktet förrän på slutet för att få bättre utbyte av humlen. Givorna hade jag tänkte mig som följer:

60 min: 10 g
30 min: 10 g
10 min: 20 g
0 min:   20 g

Humlen ska i första hand ge smak, jag är inte ute efter någon IPA-beska. Något vi har missat?

Har dessutom en fråga om själva jäsningen. Målet är att få ett jästgrumligt öl, precis som en riktig weissen. Hur fungerar jästen vi har köpt? Sedimenterar den som en vanlig alejäst så att man måste röra om i jäskärlet innan tappning eller kommer tillräckligt mycket jäst att vara löst i ölet så att vi kan tappa på vanligt vis?

Tacksam för hjälp:)

Sv: Välhumlad veteöl

Hej

Jag har använt den en gång, en ok jäst, men inte alls lika bra, tycker jag, som Weihenstephan Wheat veteöljäst 3068. För mig är det den som gäller, en fröjd att lukta på skumbananer under jäsningen.

Att röra om i jäskärlet innan tappningen skulle jag vara lite försiktig med, oxidering.

Om ni tappar på flaska så är det bara att tappa med lite av bottensatsen så blir det trevligt grumligt, det behövs bara lite grann.

Veteöl är en av mina favvos att brygga.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Jag ville bara göra dig uppmärksam på att torkat veteextrakt innehåller ca 50% vete och 50% malt. Med detta i åtanke så får jag er totala vetemängd till runt en fjärdedel vilket är för lite om det skall vara en weizen som bör innehålla minst hälften vete. Jag tror er öl kan bli riktigt smarrig med receptet ni har fast inte så mycket veteaktig.

Bara en liten tanke. Lycka till.

Jag är väldigt förtjust i den jästen, som ger en bra fenolisk profil och saftighet.

Angående smakhumlen skulle jag dubblera (eller rentav tredubbla) den eftersom den annars försvinner pga jästtonerna i det färdiga ölet. Eftersom du inte vill ha en IPA-beska kan du då skippa humlingen på 60, och istället börja på 30.

Så har jag tänkt när jag gjort välhumlade veteöl och det har lyckats bra.

http://www.olprovningar.se/

Gjorde precis en med bara veteextrakt och lite Cara Vienne som steepades. Humlade med Perle, Amarillo och Cascade. Torrhumlade med Amarillo och Cascade. Använde också Weihenstephan Wheat veteöljäst 3068. Blev en helt ok öl även fast jag misslyckades lite med utjäsningen.

6 Senast ändrad av ruben2e (2010-11-06 18:40:56)

Ikväll har det varit bryggning, receptet blev såhär:

Boil Size: 10 l

Batch Size: 23 l

Malt:

2 kg Pale Ale-malt
0.3 kg Biscuitmalt

Mäskades i en timme , temperaturen hölls mellan 60 och 65 grader. SG mättes till ca 1.050 efter lakning.

2.5 kg Muntons vetemaltextrakt, tillsatt precis innan kylningen av vörten.

Humle:

20 g Amarillo, 9.1% - 30 min
40 g Amarillo, 9.1% - 10 min
40 g Amarillo, 9.1% - 0 min

Vörten späddes till 23 l i jäshinken och OG uppmättes till 1.060 vilket jag är väldigt nöjd med.

Färgen blir jag dock inte klok på. När jag mätte SG efter lakningen, alltså innan humle- och extrakttillsats var vörten fint guldfärgad. När OG mättes innan locket sattes på tunnan var färgen istället gul-grå med en ytterst liten grönaktig ton. Har mest bryggt mörka öl innan så har inget att riktigt jämföra med. Ska det se ut så?

UPDATE: Jäsningen har nu (efter ca ett dygn) kommit igång fint, det luktar skumbanan redan i trappan ner till källaren. Med amarillohumlen kommer detta bli en fruktbomb!

Hej

Skumbanan, det är trevligt samt påminner mej om en resa med Stena Danica, till Danmark med min dotter, i  slutet på 90 -talet.

Dottern hade fått en mobil av mig i julklapp samt käkade skumbananer och försökte messa sin syster i Norge. Det lyckades, sms:et kom fram, dottern blev glad, samt att jag började gilla skumbananer, sedan genom åren allt mer i form av öl.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Den där gulgrå färgen beror nog på proteiner och humlepartiklar i vörten, det är vanligt att det blir så efter koket. Det brukar bli bättre efter jäsningen när ölet klarnat lite.

Öppnade hinken och tog ett prov nu efter 5 dagars jäsning. SG var nere på 1.010 vilket känns väldigt lågt. Ölen var fruktig men tunnare än jag väntat mig. Vad är nu nästa steg? Sekundär eller flaska så snart som möjligt? Och vad tror ni om smaken, hur kommer den utvecklas? Kan den "tunna" känslan bero på låg mäsktemperatur (mellan 60 och 65)?

http://www.humle.se/punbb/images/upload/29_%F6l.jpg

Utan kolsyra smakar många öl lite tunt.
Kolsyran lyfter fram smak o arom.