kristjanstefansson skrev:Jag behöver sätta mig in i ölets kemi lite bättre men en sak har jag instinktivt känsla för och det är att inte använda konserveringsmedel eller pastörisera. Tycker att det känns fel bara..
Jag vill hantera ölet så optimalt som möjligt för att kunna drickas inom ett år ca, blir ju knappt så gammalt hemma hos mig i alla fall.
Din fattappningsmetod, Björn Petersson tyckte jag verkade bra, ska testa vid tillfälle!
Hittills har jag lagrat ölen på flaska i minst 4 veckor innan provsmak men om jag förstår saken rätt kan fatlagrad öl avsmakas tidigare tack vare en snabbare mognad (?).. Finns det någon som kan bekräfta detta och vad beror det i så fall på.
Tack alla som hjälpt mig med svar på frågorna!!
"Kemi"
Det är eg. inte så mycket kemi man behöver kunna, i princip ingen alls.
Men att förstå hur olika delar av bryggningen fungerar och förstå hur olika ingredienser fungerar kan helt klart göra dina öl bättre.
Bra böcker som ex. How to brew innehåller en massa sådan info.
"Hantering"
För att ditt öl ska vara drickbart inom ett eller flera år är en sak som är viktigare än de andra, hygienen.
Jag har aldrig hört om ngn hembryggare som tillsätter konserveringsmedel i sitt öl, utöver humle och citronsyra.
Citronsyran var dock inte i egenskap av konserveringsmedel utan för att ge syrlighet åt ett öl.
Håller du god hygien genom hela din process och inte exponerar ölet för luft, bakterier (som finns i luften) solljus och värme
så kommer den hålla sig utan problem. Att inte plaska runt med ölet vid omtappningar utan hantera det så lite som möjligt.
(Givetvis ska ölet även förvaras kallt. så kall som möjligt, gärna runt 0 till +4C
"Lagring"
Min erfarenhet tyder på samma slutsats, öl på fat mognar ngt tidigare. Jag tycker att det tenderar att mogna snabbare ju större
behållare som används. Ex. så får jag för mig att en 75cl flaska mognar snabbare än en ex. 25cl. Men det var länge sedan jag
höll på med sådana undersökningar.
Det man kan anta är att i ett större kärl finns mer jäst, proteiner och humle etc. saker som antingen utgör sedimentet eller som ser till att
sakerna sedimenterar...
Sedan placerar man gärna ett fat kallt direkt gämfört med en flaska som står varmt ngn vecka...
Kallagring jämnar ut ölet. (Hela filosofin bakom lageröl ex.) Flaskorna kanske inte hamnar i flaskorna annat än ngn timme innan de ska drickas...
www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio