Fatkunskap mm

Hej igen.

Jag fick en massa hjälp när jag postade en tidigare tråd om hur man tar sig in i ett Pripps ölfat:
http://humle.se/punbb/viewtopic.php?id=3510

Det mesta jag lärt mig om ölbryggning har jag läst i Allemans bok om öl, Libers Förlag men det finns luckor i dess beskrivningar så nu har jag några frågor som dykit upp...

1. När jag efter sekundärjäsning tappar till fat, ska jag prima då för hela volymen? Jag har ingen säkerhetsventil på fatet eller tryckmätare. Tänkte att det skulle klarna så mycket som möjligt innan fattappning...?

2. Blir ölen klar ur fatet från första ölen eller sugs bottensats ut i början för att senare ge en klarare öl? Eller hur funkar det? Jag har alltid kört med enliters flaskor med patentkorken.

3. Jag tänker mig att tappa upp den färdiglagrade ölen på flaskor från fatet (ha möjligheten iaf) vilket borde ge en "konsumentvänlig" öl utan bottensats.. Driver jag ut ölen med koldioxid i låg temp så borde ju ölen behålla sin naturliga kolsyra efter kapsylering.. Eller?

Tack!

Sv: Fatkunskap mm

Det finns ett par olika vägar att gå, vilken man väljer beror lite på vilken utrustning man har och vad som då blir enklast och smidigast.

Jag primar inte mina fat utan trycksätter dem efter omtappning.
Givetvis mindre grums i ölet bättre innan du för över ölet till ditt fat.
Största delen av sedimentet i fatet kommer att åka ut led ölet i första glaset glasen. Flyttar du sedan fatet så kan det hända att mer grums trillar ner från sidorna ner i gropen där stigarröret sitter.

För att komma runt detta finns tre alternativ.
1. Flytta inte fatet
2. Kapa två till tre cm på stigarröret, förutsatt att du har ett corneliusfat.
3. Låt ölet klarna i fatet, tappa sedan ut grumset som vanligt. Tryck sedan över ölet med kolsyra till enn nytt fat.

Sista metoden är lämplig om de ex vill ta med dig fatet på en fest eller vill långlagra ölet på fat. Iom att du då avlägsnat sedimentet och då minskar risken för autolys etc.

Du klarar dig utan säkerhetsventil, men det kan vara bra at ha ex. En gaskoppling som passar på fatet med tillhörande manometer och ventil för att kunna reducera trycket vid ex flaskning.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

3 Senast ändrad av Raasken (2010-10-27 12:27:36)

Hej igen!

Kolla på Humles "framsida" och klicka dig fram enl nedan
så får du en del av svaren.

Ölbryggning

Jäsning och tappning

från kolsyretub (fat)

Minikurs i kolsyresättning
av Anders Boström

Har du egentligen skaffat någon ordentlig fatkoppling?
Sedimentfri Carbonerig görs bäst via Kolsyreflaska och regulator.
Fat-hantering är ett sätt att slippa "champagnemetoden"
Ja bottensatsen kommer först, sen kommer "bjudölen"
Fråga 3: Naturlig eller tvångscarbonerad så behålls den om tempen är låg nog.

Peter Herzig har skrivit något bra i ämnet jag hittar det strax.

Brewtech Scandinavia
http://www.mamut.net/brewtech/
»  Att kolsyresätta ditt fat

Läs och begrunda, återkom därefter om frågetecknen finns kvar wink

Mvh Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

4 Senast ändrad av kristjanstefansson (2010-10-27 12:46:47)

Ok! Tack!

Var mer att tänka på än jag trodde... smile

Jag bör alltså se till att det fylls på koldioxid efter att jag tappat ölen på fatet för att det inte ska oxidera.

Autolys? Vilken tidsrymd talar vi om då? >6 mån vid lämpliga förhållanden hoppas jag?

Jag har en massa lämpliga kopplingar och klockor till den "bardisk" jag kom över så jag ska se till att skruva ihop en "koldioxidpåfyllare" med mätklocka. Känns ju bättre att få lite koll.

Eftersom jag tappar med hävert från jäshink till fat så blir det en luftficka överst i fatet. Det borde väl räcka att "blåsa" in koldioxid innan fatlocket fastskruvas?

Bra artikel om kolsyresättning Raasken.

Hm hm?

Menar du fortfarande att kolsyra med "champagnemetoden" dvs efterjäsning mha sockertillsats ?
Isf varför?
Själva huvud-poängen med fat-hantering av ölen är att kolsyresätta mha extern Co2
och därmed slippa jästiden och bottensatsen.
Har jag redigt kall öl i fatet och skakar rejält i samband med Co2-fyllningen
så kan jag provsmaka redan efter några timmar.
Däremot så blir det ännu bättre efter några veckors kallagring.

Pratar vi förbi varandra?
Du har väl inte slarvat med inläsningen i ämnet ?? wink

Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

Haha!

Nä jag tror vi förstår varandra. Jag vet dock inte vilket jag gillar mest, naturlig kolsyra eller artificiell, på grund av för lite erfarenhet. Tänkte att det skulle ge sig efter några tappningar. Värme är värme men det blir ändå skillnad på gas- och kolgrillat... smile

Luftfickan jag talar om går förmodligen inte att undvika med hävertpåfyllning (läs nybörjarutrustning). Det utrymme som blir ovan ölet blir ju oundvikligen en blandning av luft och koldioxid om man nu inte har nån skön metod för att helt få bort luften. Det var den ev. oxiderande luftmängd jag menade.

Jag blev klokare av era svar och sitter och letar efter koldioxidutrustning att koppla ihop allt.

kristjanstefansson skrev:

Jag bör alltså se till att det fylls på koldioxid efter att jag tappat ölen på fatet för att det inte ska oxidera.

Autolys?
Jag har en massa lämpliga kopplingar och klockor till den "bardisk" jag kom över så jag ska se till att skruva ihop en "koldioxidpåfyllare" med mätklocka. Känns ju bättre att få lite koll.

Eftersom jag tappar med hävert från jäshink till fat så blir det en luftficka överst i fatet. Det borde väl räcka att "blåsa" in koldioxid innan fatlocket fastskruvas?

.

Det kan finnas en "risk" att du har en regulator bland alla dina prylar. Då behöver du bara skaffa en kolsyretub (förutsatt att fatkopplingar och slang mm finns bland prylarna) för att kunna följa råden med att skippa priming i fatet.

För att slippa syret gör jag på följande sätt: När jag rengjort och desinficerat mina fat fyller jag dem helt och hållet med rent vatten. Sedan trycker jag ut allt vatten med kolsyra och förvarar dem sedan under ett visst tryck.

När ölet har jäst färdigt och klarnat i jäshinken (som är försedd med kran) tar jag bort jäsröret och kopplar en slang till kranen. Efter att ha lättat på trycket i ett fat kopplar jag slangen till vätskeanslutningen på fatet. En annan slang leder jag från kolsyreansluteningen på fatet till hålet för jäsröret på hinken. Faten står under bottennivån på hinken. Sedan är det bara att öppna kranen men ha koll på hur mycket man tappar ur.

Jag brukar inte ha tryck på under större tiden av lagringen i fatet men kolsyrar sedan från tuben när det börjar närma sig slutet.

Autolys? Något jag läst om men aldrig kommit i kontakt med under min mångåriga bryggarkarriär. Vare sig själv eller att någon annan nämnt att de råkat ut för det. Jag brukar för det mesta jäsa färdigt och inte tappa om till "sekundär". Också lagrat öl i flera år med lite bottensats i.

8 Senast ändrad av Thomas Fransson (2010-10-27 16:11:40)

Autolys tycker jag man stöter på rätt ofta.

En bana man kan kasta sin hjärna runt när man ska förpacka sitt öl -

* Kommer jag lagra denna ölen lång tid, eller kommer den drickas inom kort
* Vad består sediment av
* Vad händer med detta under lagring en längre resp en kortare tid
* Hur påverkar detta min öl och dess stabilitet i kombination med felaktig förvaring accelereande oxidation pga. för mycket skit i ölet osv...

Vill man veta mer så -
Charles Bamford gästade Brew Strong för ett par årsedan och pratade om en hel del intressanta saker.
Har man inte eller om man inte orkar läsa hans böcker så är ju en mp3a ett ganska behagligt alternativ wink

www.bryggradio.com

Jag behöver sätta mig in i ölets kemi lite bättre men en sak har jag instinktivt känsla för och det är att inte använda konserveringsmedel eller pastörisera. Tycker att det känns fel bara..

Jag vill hantera ölet så optimalt som möjligt för att kunna drickas inom ett år ca, blir ju knappt så gammalt hemma hos mig i alla fall.

Din fattappningsmetod, Björn Petersson tyckte jag verkade bra, ska testa vid tillfälle!

Hittills har jag lagrat ölen på flaska i minst 4 veckor innan provsmak men om jag förstår saken rätt kan fatlagrad öl avsmakas tidigare tack vare en snabbare mognad (?).. Finns det någon som kan bekräfta detta och vad beror det i så fall på.

Tack alla som hjälpt mig med svar på frågorna!!

Hittills har jag lagrat ölen på flaska i minst 4 veckor innan provsmak men om jag förstår saken rätt kan fatlagrad öl avsmakas tidigare tack vare en snabbare mognad (?).. Finns det någon som kan bekräfta detta och vad beror det i så fall på.

Att ölet avsmakas tidigare - på gott och ont - när man har det på fat beror nog mest på tillgängligheten (!) Om det mognar snabbare vet jag faktiskt inte. Någon annan kanske har synpunkter.

En skillnad på 1-2 veckor är ju tack vare att man slipper vänta på kolsyran. Det borde inte vara någon skillnad i mognad.

http://hpnanobrewery.blogspot.com/
På flaska: IPA C², Farfars Imperial Stout, IPA M. Castra, Samuel Smith Oatmeal Stout Clone, Eriks Special Bitter, Not so Pale Citra Ale, New Chaos IIPA, Imperial Stout, Barley Winter [i]The Revenge of the Cardamom[/i], Hp's Apa [i]The Cardamom Strikes Again[/i]
Jäser: 1^6+5 Porter
Planer: Brygga mer

Eftersom det sker en ny jäsning i flaskan för att få kolsyra så bör det ta längre tid för ölen att mogna. Hur många dagar/veckor det handlar om är jag dock osäker på eftersom jag flasktappar all min öl.

Aha, det tänkte jag inte på. Det är ju ganska självklart när man tänker på det.. smile

http://hpnanobrewery.blogspot.com/
På flaska: IPA C², Farfars Imperial Stout, IPA M. Castra, Samuel Smith Oatmeal Stout Clone, Eriks Special Bitter, Not so Pale Citra Ale, New Chaos IIPA, Imperial Stout, Barley Winter [i]The Revenge of the Cardamom[/i], Hp's Apa [i]The Cardamom Strikes Again[/i]
Jäser: 1^6+5 Porter
Planer: Brygga mer

Jag behöver sätta mig in i ölets kemi lite bättre men en sak har jag instinktivt känsla för och det är att inte använda konserveringsmedel eller pastörisera. Tycker att det känns fel bara..

Jag vill hantera ölet så optimalt som möjligt för att kunna drickas inom ett år ca, blir ju knappt så gammalt hemma hos mig i alla fall.

Din fattappningsmetod, Björn Petersson tyckte jag verkade bra, ska testa vid tillfälle!

Tack alla som hjälpt mig med svar på frågorna!!

"Kemi" wink

Det är eg. inte så mycket kemi man behöver kunna, i princip ingen alls.
Men att förstå hur olika delar av bryggningen fungerar och förstå hur olika ingredienser fungerar kan helt klart göra dina öl bättre.
Bra böcker som ex. How to brew innehåller en massa sådan info.

"Hantering"
För att ditt öl ska vara drickbart inom ett eller flera år är en sak som är viktigare än de andra, hygienen.
Jag har aldrig hört om ngn hembryggare som tillsätter konserveringsmedel i sitt öl, utöver humle och citronsyra.
Citronsyran var dock inte i egenskap av konserveringsmedel utan för att ge syrlighet åt ett öl.

Håller du god hygien genom hela din process och inte exponerar ölet för luft, bakterier (som finns i luften) solljus och värme
så kommer den hålla sig utan problem. Att inte plaska runt med ölet vid omtappningar utan hantera det så lite som möjligt.
(Givetvis ska ölet även förvaras kallt. så kall som möjligt, gärna runt 0 till +4C

"Lagring"
Min erfarenhet tyder på samma slutsats, öl på fat mognar ngt tidigare. Jag tycker att det tenderar att mogna snabbare ju större
behållare som används. Ex. så får jag för mig att en 75cl flaska mognar snabbare än en ex. 25cl. Men det var länge sedan jag
höll på med sådana undersökningar.

Det man kan anta är att i ett större kärl finns mer jäst, proteiner och humle etc. saker som antingen utgör sedimentet eller som ser till att
sakerna sedimenterar... 

Sedan placerar man gärna ett fat kallt direkt gämfört med en flaska som står varmt ngn vecka...
Kallagring jämnar ut ölet. (Hela filosofin bakom lageröl ex.) Flaskorna kanske inte hamnar i flaskorna annat än ngn timme innan de ska drickas...

www.bryggradio.com

Nu kanske jag lämnar tråden något men jag blev lite nervös för min lager i källaren.

Jag har en konstant temp på knappa 10 C och är inne på 7. dagen på sekundären. Hade vikt 1.015 då jag tappade om till sekundären efter 10 dagar på primären i samma temp. Nu har jäsningen tappat fart och det luktar svagt "surt" i jäsröret när jag trycker ut lite gas.. Jast: Am. Lager Wyeast 2035, startad från tidigare öl via förkultur liksom så många gånger förut.

Ska jag oroa mig för detta?? Nervös, för jag vill juinte sumpa något.. kanske redan har förlorat den till nån läskig bakterie. Vad tror ni?
Jag vet att det kan lukta lite surt speciellt från lageröl men "vet" inte.

Hafe ju tänkt att inviga mitt nya fat med denna öl och låta den stå och fatlagra några månader.
Tacksam för synpunkter, förslag och så vidare... smile

en liten tanke här bara.. det kan ju vara så att det är just jäsröret som luktar illa.. jäsrören är ju inte speciellt lätta att rengöra, förbrukningsvaror i princip, dvs jag byter ut lite då och då..

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Har inte tänkt på att det kan vara jäsröret. Jag rengör de så gott det går hela tiden men det kanske är dags att byta ut.. Tack för tipset!

Jag vill inte rycka ur jäsröret för att kolla men snart tar jag mig en smakning av ölet och slår upp det på fat bara för att få spöket ur skallen.

Så var det min tid att ta ett kliv in i fat hanterings träsket.
Jag tror jag hajar detta med jämnvikt vid konstant temperatur, men hur blir det om jag kolsyresätter vid 20grader 1,6 bar för at uppnå 2,2 CO2 volym.
Vad händer med trycket och den uppnådda CO2 mängden när jag kyler fatet till lämplig severings temp?
Och ska jag ändra utdrivnings trycket pga temperatur skillnaden?

Mängden blir samma men trycket minskar. Gå in i din tabell och kolla på 2.2 vol och din serveringstemp - där har du ditt nya tryck. Om du ändrar det kommer jämvikten att förskjutas och du får en ny CO2 mängd

Jag kallagrar på sekundären i -1, och då blir man av med sediment/grums när man tappar till fat. Först fyller jag på med co2 i fatet innan ölet går ner. Vet inte hur mycket koldioxid som stannar kvar ovanför ölet, men är en metod som känns lite bättre. Sen sätter jag flaskfyllaren i kranen på jäshinken och öppnar kranen.
Tycker det är skönt att komma ifrån prime på flaska. Men man bra att ändå ha lite flaskor för prime om batchen är större än fatet.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

En fråga till om regulatorer.
Har införskaffat en sprillans ny regulator av typen http://shop.humle.se/se/art/regulator-t … grp=302950 fast
Jag har en 5kg kolsyretub som ska ha CO2 kvar, för när jag kopplar in den mot fatet och öppnar kranarna så bygger det upp ett tryck.
Manometern som visar vilket tryck det är i fatet verkar funka då det stiger eller minskar beroende på om jag öppnar ventiler eller släpper ut övertryck, men den manometern som skall visa trycket i gastuben vill inte röra sig en grad (helt stilla).
Det känns som det går att leva utan den funktionen? finns det något annat sätt att kolla om den är trasig utan att fylla på gasflaskan.

Väg gasflaskan, det brukar vara angivet en tomvikt eller en full vikt på flaskan. Manometern som sitter mot själva flaskan talar inte om hur mycket som finns kvar utan gas trycket är konstant om du har 5 liter eller 1dl kolsyra i flaskan den sjunker i princip digitalt (1 eller 0) när kolsyran är slut.

Alla djur utom människan vet att livets huvudsakliga mening är att njuta av det.

geandhei skrev:

Väg gasflaskan, det brukar vara angivet en tomvikt eller en full vikt på flaskan. Manometern som sitter mot själva flaskan talar inte om hur mycket som finns kvar utan gas trycket är konstant om du har 5 liter eller 1dl kolsyra i flaskan den sjunker i princip digitalt (1 eller 0) när kolsyran är slut.

Det står PH300BAR TARE 8.13kg 3,75kg CO2 Och när jag vägde den så visade vågen 8,3kg
Om jag förstår det rätt så har jag bara 0,27kg CO2 kvar.
Kan det vara så att manometern står på noll pga den låga volymen CO2?
Vart fyller man på en 5Liters Koldioxid flaska? AGA? som privatperson....

Går säkert att få den utbytt mot en full på en AGA depå, kolla annars med firmorna som leasar vattenautomater om flaskan är i bra skick och provtryckt borde det inte vara några problem.

Alla djur utom människan vet att livets huvudsakliga mening är att njuta av det.

Saxxat från http://shop.humle.se/se/art/kolsyretub- … grp=295209

"För att få den fylld, titta under Brandredskap i Gula Sidorna. En fyllning brukar kosta 150-200 kr."

Läs om mina hembryggaräventyr på http://martinj.net