Sv: Braumeister

yrmff skrev:

Min fråga gällde leveranstiden och jag har läst hela tråden och "bara" hittat två ställen då jag har kunnat dra vissa slutsatser om denna och det verkar då som om den utlovade på 1-2 v är en smula optimistisk och var då intresserad av vad den generella leveranstiden var och då svarar du rent allmänt och inte heller på min undran utan på ett sätt som man då kan dra slutsatsen att du inte läst/förstått frågan eller inte kommer ihåg eller helt enkelt inte vill svara!!  wink

mvh Heikki

ps. jag tycker förövrigt att det är en mycket bra tråd

ds.

Hej

Ojdå, tycker kanske det var ett litet tufft svar, "nu lägger jag mig i" utan att överhuvudtaget ha någon BM, tänker bara på ditt svar. Dom allra flesta försöker nog svara enligt sin bästa förmåga. Det kan ju kännas lite "harsh" att få ett sådant svar tillbaka.

"Omeprazol" 14 st a 57 kr. Bra för sur mage.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Hej techno !!

Min mening var naturligtvis inte att vara något speciellt otrevlig i mitt svar utan mer ett "lite trött"
på att man svarar utan att svara inlägg....
Därav smileyen i slutet om man nu skulle uppfatta det som ett "otrevligt" inlägg (som du nu uppenbarligen ändå gjorde wink )

mvh Heikki  smile

yrmff skrev:

Hej techno !!

Min mening var naturligtvis inte att vara något speciellt otrevlig i mitt svar utan mer ett "lite trött"
på att man svarar utan att svara inlägg....
Därav smileyen i slutet om man nu skulle uppfatta det som ett "otrevligt" inlägg (som du nu uppenbarligen ändå gjorde wink )

mvh Heikki  smile

Hej

Point taken

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Känns som det glöms för ofta, så jag påminner:

Relax, don't worry, have a homebrew!

smile

No danger on the roof!! smile

mvh H

156 Senast ändrad av yrmff (2010-11-23 22:43:07)

Idag kom den!!! smile  (BM)
Nu står den och puttrar! tot 40min kvar och 10 till den ena smakgivan och 25 till den andra.
Hadde en färdigmald omgång malt och skall nog justera coronan så att det blir lite grövre till nästa gång (typ imorrgon wink )
mvh Heikki

5kg = 25liter preboil 1050 (60min lak)

yrmff skrev:

Idag kom den!!! smile  (BM)
Nu står den och puttrar! tot 40min kvar och 10 till den ena smakgivan och 25 till den andra.
Hadde en färdigmald omgång malt och skall nog justera coronan så att det blir lite grövre till nästa gång (typ imorrgon wink )
mvh Heikki

5kg = 25liter preboil 1050 (60min lak)

Grattis till pemiärbryggningen!
Hur gick bryggningen? Annvänder du Speidels rostfria spiralkylare?
Själv bryggde jag 45 liter ESB förra veckan. Jag annvände humlekokpåsar och kunde således köra cirkulationspumparna samtidigt som jag kylde vörten. Det förkortade nedkylningen avsevärt.

Gustav

Jag har nu hunnit med att brygga tre ggr denna vecka  smile .
En bitter
En (dark)brown ale
En kölsch

Alla tre ggr har gått riktigt klockrent! och jag förvånas över hur lätt det har blivit att brygga och har använt olika mäskscheman på alla bryggtillfällena.

Jag använder också "strumpor" och har en hemmagjord kopparspiral till kylningen och kör pumpen under 80grader och då tar kylningen ca 10-15 min (4gradigt eget vatten just nu) Bryggningarna har tagir ca 5 1/2 timme var gång (med rengörning,men utan kross av malt) Ca 75 % utbyte var gång.

Nu hoppas jag bara att bryggderna smakar kalas också.

planerar förnärvarande en Milkstout en Alt en AAA och en viennalagerhybrid de närmaste 0-14 dagarna.

mvh H

159 Senast ändrad av peps (2010-11-29 22:02:14)

yrmff skrev:

Det är rätta takter!

En undring jag har är hur man gör om man vill brygga starkare öl i en Braumeister. Det verkar ju riskabelt att klämma i mer malt än den rekommenderade dosen, så då återstår väl bara att minska mängden vätska? Eller finns det något annat finurligt sätt att få till en dubbelbock i en BM?

Edit: Såg att ämnet delvis diskuterats i tråden redan. Mindre vatten således.

Think globally. Drink locally.

peps: Det borde väl även gå att koka lång tid eller komplettera med lite maltextrakt för att få upp OG.

peps skrev:
yrmff skrev:

Det är rätta takter!

En undring jag har är hur man gör om man vill brygga starkare öl i en Braumeister. Det verkar ju riskabelt att klämma i mer malt än den rekommenderade dosen, så då återstår väl bara att minska mängden vätska? Eller finns det något annat finurligt sätt att få till en dubbelbock i en BM?

Edit: Såg att ämnet delvis diskuterats i tråden redan. Mindre vatten således.

Det är ju så smidigt! En fantastisk liten manick!

Jag läste även att nån hadde pressat in 6kg i sin BM och tar man såpass + någon liter mindre vätska så borde saken vara biff!

mvh H

Tidigare i den här tråden hade någon mätt upp temperaturen på den framströmmande vörten ur maltpipan och den avvek väsentligt från den temperatur som fanns inprogrammerad för det aktuella momentet. Vederbörande efterlyste andras eventuella erfarenheter men fick - såvitt jag kan se - aldrig något gensvar. Frågan kan därför anses ställd på nytt.

Ett annat spörsmål - någon hade observerat att i demo-filmerna från Speidel uppvisades grumliga öl. Hur är det med klarheten på vörten som ska kokas och sedan även på de färdiga ölen?

Björn Petersson skrev:

Tidigare i den här tråden hade någon mätt upp temperaturen på den framströmmande vörten ur maltpipan och den avvek väsentligt från den temperatur som fanns inprogrammerad för det aktuella momentet. Vederbörande efterlyste andras eventuella erfarenheter men fick - såvitt jag kan se - aldrig något gensvar. Frågan kan därför anses ställd på nytt.

Ett annat spörsmål - någon hade observerat att i demo-filmerna från Speidel uppvisades grumliga öl. Hur är det med klarheten på vörten som ska kokas och sedan även på de färdiga ölen?

Nu är jag inte någon BM expert då jag bara haft min maskin i ca 2månader och inte mer än 10 bryggningar med densamma bakom mig!!

På första delen av frågeställningen har jag inget svar då jag ej kollat.

Vad gäller grumling så har iallafall de öl som jag bryggt/druckit hittills klarnat fint!
Både i BM och i glaset.!
Om det sen beror på att jag använder protaflock får vara osagt.
Å andra sidan har jag inte haft några nämnbara problem med grumling då jag körde allgrain "oldstyle" heller.....
mvh H

Jag har funderat på att slå till och köpa en Braumeister i februari när årets bonus trillar in. En sak jag funderat över är om min spiralkylare jag tillverkat går att använda (jag har anpassat den för 30-litersgrytan här från humle.se). Vad har 20-liters Braumeistern för mått invändigt?

Hej Erikpe.

Jag tycker det varit ett mycket bra köp och är nöjd med min BM.  Hittade på Speidels hemsida (se länken) att diametern är 400mm på 20-liters varianten.  30-liters grytan är väl vidare men har du flyt som får din kylare plats.  Jag själv kör med plattvärmeväxlare och pump i stället och det tar i regel inte mer än 10 minuter att tömma ut och kyla ner vörten till 17-18 grader.  Men det är ju lite plåtter med slangar och sånt som man slipper med spiralkylare.

Mvh
Pål

http://www.speidels-braumeister.de/shop … daten.html

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Är det innerdiametern, eller är det yttre med handtag och allt inräknat? Dessutom, går det att ta bort röret i mitten? Utloppsrören från min kylare går åt sidan i stället för uppåt (vilket passar bättre för grytan), så för att nå ner i botten måste jag nog lägga den på sidan.

Hej erikpe
BM20 har en innerdiameter på 350mm och är 440mm hög. maltröret som du tar ut innan kok är 300mm i diameter.
Jag kan varmt rekommendera att köpa en bm, och slippa slabba med massa vatten. bara att programmera och sen kan man göra nåt annat under tiden.
Den är värd varenda krona
Hälsningar
Toni

Jag kan bara hålla med!! BM har redan gjort en massa "gött" wink och jag har slipat ner bryggtiden till4-5 timmar!! och gott blir det!!
mvh H

Jag är oxå intresserad av måtten, Håller på att bygga ett eget rims-system, kommer lägga upp bildet när jag är klar. Funderar på om måttet som angivits ovan (440mm) även det är innermått. Låter mycket då volymen landar på 42 liter för själva kokkärlet. Anledningen att jag undrar är att jag försöker räkna ut vilken volym jag behöver på maltpipan i förhållande till själva huvudkärlet. Så om någon med en BM pallar att mäta innermått (höjd och diameter) på både maltpipa och bryggkärl så vore jag mycket glad.

Tackar på förhand

Min BM kom i fredags, och jag har bryggt en gång. Mycket smidigt!

Innermåtten på Braumeistern är:

350 mm i diameter, 440 mm höjd.

Maltpipan har måtten:

270 mm i diameter, 360 mm hög.

Hela maltpipan kan inte fyllas med malt, utan några cm uppe och nere försvinner som död-utrymme.

Gällande kylning av vörten, rekommenderas plattvärmeväxlare eller kylslinga till BM?

Fungerar plattvärmeväxlare bra eller fastnar det mycket i den, dvs knepig rengöring?

Måste man köra med pump eller skulle det fungera med självfall?

Går det att få ner en kyldlinga från 50l varianten?

Man vill ju få ner kylningen till så kort tid som möjligt.

På gång: Red Ale
Jäser/Lagrar: Svensköl
På flaska:
På Fat: Pail Offer

Ballista, jag valde att gå på plattvärmeväxlare istf Speidels kylspiral. Jag ville få ner bryggtiden, tror jag var den främsta orsaken. Jag har valt att köra med pump och tycker det funkar bra. Det skulle kanske gå med ett ordentligt självfall men fan trot. Inte där jag brygger.

Slang från BM till pump. Slang från pump till Vvx. Slang från Vvx till Thrumometer och slang från Thrumometern till hinken, sedan slang från vattenkran till Vvx och slang från Vvx till avloppet.. Allt med tillhörande kopplingar. Där har du det negativa, mycket rengöring och pyssla blir det! Hade jag haft kylspiral hade det blivit tre slangar. Men jag har inte ångrat mitt val, hade bara önskat jag kunde haft både och.

Men problem med Vvx har jag inte haft. Nu använder jag bara humlepåsar när jag brygger, så det blir rätt lite som kan fastna.

Fick hem min bm i veckan efter ett som det kändes, oändligt väntade(otåliga jag) på att humle skulle få hem den igen. Det fick bli en kylspiral till att börja med, det känndes enklare.

Nu till min första praktiska fråga, hur fungerar det med majs i bm? Är det någon som testat? Jag ska brygga en mörk mexikansk lager framöver som innehåller lite majs och vill inte ha några överaskningar!

Tack för en bra tråd föresten, alla som bidragit, den täcker in mycket nybörjarfrågor!

På flaska:

Grattis till din nya BM! Alltid kul med fler som använder denna smäckra lilla maskin.  Sorry, Bryggverk!  Nu är det bara att tuta och köra.

Majs är inget annat än en annan jäsbar ingrediens, så det skall inte vara något problem.  Jag antar du tänker på majsflingor och inte på hela kolvar?  wink

Beroende på hur mycket majs du tänkt använda är det lämpligt med en proteinrast vid cirka 52 grader i 15-20 minuter. Har du redan tänkt hur du ska stegmäska?

Mvh
Pål

Jodå, det är flingor smile

Det är ca 25-30% majs om jag inte minns fel så det är nog inte fel med rasten du beskriver.

Jag har inte funderat på något mäskschema än, eftersom jag är ny på maskinen så ska jag prova mig fram.

Första brygden blir en enkel apa sen får vi se vart det bär!

Vilket utbyte kan jag räkna med i en bm?

På flaska: