Jäsning i flaska. varit i kyl

Hej på er.
Fick lite panik.
När jag hade flaskat min ale så ställde jag in den i kylen, borde den inte stå i rumstemp för att jäsa vidare i flaskan?
De har stått i kylen i 1 vecka nu. Vad händer om jag plockar ut flaskorna, jäser de vidare, eller är jag körd?
(Jag har varit på semester i 1 vecka, men igår öppnade jag min första öl och den smakade bra, den saknade en del kolsyra och den var inte helt klar)

/Floke

http://www.humle.se/punbb/images/upload/IMAG0462.JPG

Sv: Jäsning i flaska. varit i kyl

Tycker den ser ut att ha lite kolsyra med det där skummet. Därmed sagt att jästen nog jobbat trots tempen och att den lever. Ställ fram dem i rumstemp någon vecka du så ska du se att det löser sig bra.
'
Mvh
Love

+1. Ta ut dem och ge det en vecka till. Det kommer bli bra.

Think globally. Drink locally.

Ofta kan man misshandla jästen mycket mer än man tror, bara man ger den tid. Jag har bryggt flera lager på tok för varmt som ändå inte jäst ut som jag ville. Sen efter prime och 2 veckor har den inte haft bra kolsyra heller. Helt misslyckat med andra ord. Men efter nån månad har den blitt mycket bättre. Både i smak och kolsyra. Dom flesta till och med innihelvete bra som man inte kan sluta dricka av!
Säkert samma med ale som är bryggd i rätt temp från början. Ge den tid! Brygg en ny under tiden i stället för att få panik!

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Nu, efter ett par dagar ser det mycket bättre ut.
Håller jag upp en flaska mot en lampa så ser jag partiklar flyta omkring inne i flaskan.
Ölet ser klart och fint ut.
Jag misstänkter att det är jästen som flyter runt där inne, kommer lägga sig på botten antar jag.
/Floke

Hej

Det blir med stor säkerhet bra. Jag bryggde i början av karriären, en lager som jag flaskade och ställde in i kylskåpet, utan att kolsyras lite i rumstemp. Efter 4 veckor så var det en perfekt kolsyra samt fritt från köldgrumling.

Jag håller med scary, jästen tål mer än vad vi tror.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

å det va satan va jobbigt det var att vänta på ölen.

Öppnade en flaska som stått i kylen sen i morse, för test. Jag ville se hur det såg ut om jag jäste i flaskan i bara 4 dagar.
Den blev grumlig efter stått i kylen och inte tillräckligt med kolsyra ännu.
http://www.humle.se/punbb/images/upload/Ale%231_2.jpg

Ljuvligt gott.
En kompis, som dricker mycket köpale, fick två flaskor. Han sa att det var 100ggr bättre än han hade väntat sig, han var mycket imponerad.
Antar att ni är vana vid den sortens reaktioner från folk, (som kanske själva bryggt en coopersats i pojkrummet för 20 år sedan )

Gratulerar till resultatet, och att kompisarna uppskattar din hembrygd!

Kul!
Ja reaktionen brukar vara att många (de flesta) blir mycket positivt överraskade att det går att brygga mycket bra öl hemma med små enkla medel.

Skål Floke!

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio