Sv: bryggtid
Det finns ju sådana där köksberedare som ger kokande vatten direkt i kranen; "Quooker".
http://www.quooker.com/07_se/quooker_main.html
Gör man satser kring 10 liter lär väl en sådan räcka till. Kaffebryggningen går fortare också.
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → bryggtid
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Det finns ju sådana där köksberedare som ger kokande vatten direkt i kranen; "Quooker".
http://www.quooker.com/07_se/quooker_main.html
Gör man satser kring 10 liter lär väl en sådan räcka till. Kaffebryggningen går fortare också.
Hej
Ja där ser man vad som finns.
Bo
Hej
Vill man dricka varmt vatten är rådet att man först spolar ut så mycket kallvatten ur kranen att det vatten som kommer ut har jämn temperatur. Det är lätt att känna med handen. Värm sedan upp det på spisen till önskad temperatur. Vattnet behöver inte koka.
Vem vill dricka varmt vatten?
Kom i håg historien om när gubben efter en trevlig utekväll stapplar hem och somnar. Sedan vaknar han, mycket törstig i strupen, stapplar ut och dricker en tillbringare vatten och skriker, väck barnen så dom får smaka.
Inte var det varmvatten i tillbringaren.
Bo
Off topic (lite grann som vanligt): Den ultimata ungkarlsmiddagen är fiskpinnar i brödrosten + pulvermos blandat med hetvatten från kranen.
Detta är en gammal matlagningsmetod långt före billys pan pizza.
Jag hade ett annat knep när jag var rätt mycket yngre och singel. Köttsoppa på burk värmd i vattenkokaren. Smaskens. Hahaha
Hej
Jag har tänkt lite på det där med den totala bryggtiden. Det är egentligen ett kraftigt spann från Thomas på 4 h inkl rengöring, till mitt eget som ligger på 7-8 h inkl rengöring.
Det är minst 3 timmar, ok jag ligger nog i snitt på 7,5 timma. Ändå så har jag förberätt allt dagen innan. Malten är uppvägd och framme, humlen är uppvägd samt ligger på fat enligt dom olika tiderna. Alla kastruller är framme. Min 25 liters emalj kastrull är isolerad med 4 liggunderlag samt 2 täcken, allt fastspännt med spännband.
Allt bortsett från uppvärmt inmäskningsvatten är förberätt. Under tiden mäsken försockras så värms lakvatten upp samt hålls på rätt temp.
Jag kokar i 2 st 15 liters rostfria kastruller. Ok bor i lägenhet, har en skitspis men inte att jag skulle tappa mer än max 45 min på den spisen.
Ok, min infussion är väl oftast på minst 90 min, ofta ytterliggare extra 10 min.
Det är klart att taskig spis +45 min, 40 min längre mäskning det är direkt 85 min, sen att jag brukar ligga på minst 70 min lakning gärna 80-90 min, det är klart tiden drar iväg.
Sen så stämmer det nog som du säger du är kock, van med att det skall gå snabbt. Jag var van med att starta samt stoppa en pappersmaskin med ett flöde på 97 % vatten samt 3 % pappersmassa med en totalvolym på 15000 liter/minut, att få stopp på maskinen tog 15 min trots datorhjälp, sorry off topic.
Sen så är det ju inte tiden som är viktig för mig, det får den tid det tar, säkert samma för dig, det är bara skillnad i hur vi är som personer, skulle jag tro.
Bo
I regel är kopparpannorna förtennade på insidan för att just undvika att en massa giftig koppar fälls ut.
Hög värme plus lågt pH gör att kopparjoner fälls ut. Det är inte särskilt bra.
Sant, mina traktörpannor med sliten kopparlegering är blott pyntdugliga. Men många tycker sig sakna kopparn i bryggprocessen, i synnerhet jästen ![]()
Angående bryggtid, så kan det kanske vara klokt som du gjorde bo, att stolpa upp processen. Hur lång tid tar saker och ting. För det är ju inte så att man mäskar in och åtta timmar senare pitchar sin jäst... tiden försvinner någon stans på vägen.
Visst tiden är inte viktigast, men med en kortare bryggti hinner man kanske brygga ett par ggr i veckan och två batcher på en dag. Kanske blir dendär tokiga kryddölen äntligen av...
Men vill man ta tid på sig så.ska man givetvis gör det.
Visst tiden är inte viktigast, men med en kortare bryggti hinner man kanske brygga ett par ggr i veckan och två batcher på en dag. Kanske blir dendär tokiga kryddölen äntligen av...
Det där är en viktig poäng, det skall inte kännas besvärligt och bökigt att brygga, för då brygger man för sällan.
Att brygga ofta medför dessutom en hel del tidsbesparingar:
- Man kan samköra omtappningar och buteljeringar, utan behov av desinficering imellan.
- Om man bedömer att kärlen är tillräckligt sanitära räcker det att bara skölja dunkar och hinkar mellan tömning och fyllning.
En riktig latmansmodell är att först buteljera/kegga från en sekundärdunk, skölja den och fylla över en öl från primärhinken, man skördar slurryn och tvättar den lite snabbt, sköljer hinken och fyller den med vört, pitchar och det är klart!
Ser man till att föra anteckningar medan man brygger så hittar man lätt tidstjuvarna i processerna och kan börja fundera på hur de kan elimineras.
Tillbaka till koppar.
Koppar i låga nivåer behövs men inte mer:
Se till exempel: http://www.molbiolcell.org/cgi/content/short/18/12/4741
Det finns mer på nätet som indikerar att alla celler (jäst såväl som mänskliga) inte mår bra av för mycket koppar.
Sedan finns det tester gjorda som visar att jästen kan mutera för att tåla koppar bättre:
http://www.sciencedirect.com/science?_o … archtype=a
Men jag vet inte om jag vill mutera ![]()
Jag har mycket svårt att tro att kopparpannor avsedda för vörtkokning någonsin skulle ha varit förtennade. Hur skulle det ha gått till? Tänk tanken att smeta smält tenn i en gryta stor som en friggebod. Sedan är det alla rörledningar, kylskepp etc.
All praktisk erfarenhet visar ju att koppar är ölbryggarkonstens bästa metall.
5,5-6 timar är bra tid. Ordna en kompis eller ett gäng sådana till bryggningen, drick några öl, se till att beställa hem pizza eller ordna något annat, sen njut av prosesen. Snacka skit osv. Jag tar ca 8-9 timar på mig för min bryggning men jag är relativt ny och behöver en kylspiral men det kommer jag investera i snart. Njut när du brygger det är mitt tips.
5,5-6 timar är bra tid. Ordna en kompis eller ett gäng sådana till bryggningen, drick några öl, se till att beställa hem pizza eller ordna något annat, sen njut av prosesen. Snacka skit osv. Jag tar ca 8-9 timar på mig för min bryggning men jag är relativt ny och behöver en kylspiral men det kommer jag investera i snart. Njut när du brygger det är mitt tips.
Det är absolut en trevlig sysselsättning. Missförstå mig inte, jag gillar verkligen att brygga, men som Thomas skrev så vill jag kunna brygga oftare och kunna göra små projekt där det inte är hela världen om det skulle gå åt helvete. I nuläget är varje brygd helig och jag skulle ju bli knäckt om ett öl visade sig vara odrickbart.
Är det förresten nån som provat på nattbrygning?
Fred
/Jacob
Är det förresten nån som provat på nattbrygning?
Hmm, min första bryggning skulle nog falla under ramen nattbryggning. Hade inte uppskattat tiden det skulle ta och startade kl 21 eller så. Var klar kl 05 om jag inte minns fel.
Har man smått hemma så kan detta vara den bästa tiden på dygnet att brygga. Lugnt och stilla.
brukar ofta passera 03.00 vid bryggning
Jag var klar ca 03,00 senast jag brygde jag med, men då gjorde jag allt själv. Var på bröllop lörd-sönd träffade flera som var intreserade av att börja brygga öl(efter mycket snack och smakprov på min egenbrygda öl) så det blir iallafall 2 nya bryggare inom kort som sätter igång. skall introdusera dom i bryggarvärlden hemma hos mig snart trots att jag själv är ganska ny inom denna underbara sysselsättning.
Hej!
Snabb fråga och är väldigt tacksam för snabbt svar.
Brygger i detta nu.
2.5 kg pale ale
0.25 kg melanoid
10 liter öl är det tänkt.
Jag lakade ur typ 16 l på 10 minuter vilket känns helt sjukt.
OG ligger på ca 1.040 och om jag reducerar vörten till 10 liter blir det så starkt jag beräknat i promash.
Finns det några direkta risker med snabb urlakning?
/Jacob
Grumlig vört är det första jag tänker på. Får du det utbyte du vill ha så är det nog inga problem annars.
ok.. Jo, den var ganska grumlig, fast inte överdrivet.
"Problemet" kan nog bestå i att jag använde brewpal till min iPhone som ville att jag skulle ha 8,6 l mäskvatten till 2,75 kg malt. I vanliga fall kör jag alltid på 2,5 liter/kg malt. Dessutom hamnade jag för lågt i temp så jag var tvungen att tillsätta ytterligare 1 liter.
Jaja. Vi får väl se vad som händer. Nu börjar det snart koka.
/jacob
+1. Hamnar du rätt i utbyte är det inga problem. Risken för att lakbädden sätter igen ökar när man lakar snabbt, men det har ju uppbenbarligen inte hänt dig i det här fallet.
Det bästa beslut jag tagit är att köpa krossad malt, malning minns jag som ett rent helvetesjobb, och kunde förstöra hela nöjet med ölbryggning. För det är ju som Charlie Papazian säger, take it easy and have a home brew. Om det bara vore en kamp finns det ju ingen mening att brygga öl, det är ju själva poängen att göra eget öl, det skall vara en positiv upplevelse. Hela världen är full av fulöl om det är det man är ute efter. Jag kör batchsparging, och för över den urlakade vörten till kokgrytan i takt med att jag lakat ur den, det sparar lite tid. Annars tar det väl 5-6 timmar, och jag har inga förväntningar att det skall gå fortare. Städa och diska utrustning under hela bryggningen är också ett bra tips. Att ha allt liggande smutsigt i badkaret när man fyller jäsröret är ingen höjdare.
Jag brukar koka med min kopparkylare de sista 5minuterna av koket för att desinfektera den... det kanske inte är så smart idé då?
Våran första (kaos) bryggning tog 6,5 timme. Våran andra bryggning tog 4,5 timme. Tror faktiskt att vi kan korta ner tiden ytterligare. Malten krossas kvällen innan. Sedan använder vi en induktionshäll som har nästan samma diameter som våran kastrull (skiljer 4 cm). För att snabba på ytterligare har vi i en grilltändare när vi värmer upp mäskvattnet och sedan när vi skall börja koka vörten. Lakkärlet virar vi in i ett täcke för att inte vörten skall tappa allt för mycket värme. Tror att vi genom snabbare lakning och snabbare kylning kan reducera tiden med ca en halv timme.
/Peter
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → bryggtid