bryggtid

Hej!

Jag har bara lite funderingar kring era genomsnittliga bryggtider. Jag är lite trött på att det alltid tar mig nästan en hel arbetsdag att brygga och skulle gärna vilja reducera den tiden. Det är ju rent ut sagt ett jävla projekt att brygga, även om det för det mesta är kul.
När allt gått som det ska och jag haft en snabb lakning har det tagit mig 5.5 timmar som bäst. Exklusive städ.

Om nån gör det fortare än jag, berätta för mig, snälla!

Fred!

/Jacob

Sv: bryggtid

Ledsen, men det är så lång tid det tar. Lyckligtvis behöver man ju inte hänga över grytan/tunnan hela tiden, så tricket är väl att kombinera det med någon annan huslig syssla.

Think globally. Drink locally.

Haha! Ok, jag ville bara kolla om jag missat nåt väsentligt. Om man använder nåt kraftigare än spisen och har en bättre kylare än jag antar jag att man tjänar nån timma, men en uppgradering får nog vänta.

/Jacob

jacon skrev:

Hej!

Jag har bara lite funderingar kring era genomsnittliga bryggtider. Jag är lite trött på att det alltid tar mig nästan en hel arbetsdag att brygga och skulle gärna vilja reducera den tiden. Det är ju rent ut sagt ett jävla projekt att brygga, även om det för det mesta är kul.
När allt gått som det ska och jag haft en snabb lakning har det tagit mig 5.5 timmar som bäst. Exklusive städ.

Om nån gör det fortare än jag, berätta för mig, snälla!

Fred!

/Jacob

Brygg med maltextrakt förkortar tiden med ca 2/3. smile

5 Senast ändrad av svensson.lu (2010-10-21 06:07:49)

Det fins ju ett par hörn att slipa på när det gäller bryggning.
Men dina 5.5 timmar är ju inget att klaga på wink

Mala malten dagen innan.
Använd varmvatten från kranen istället för att värm kallvatten på spisen
Ha all bryggutrustning frammställd
Gör en "no rinse" mäskning
Mäska bara tills allt är konverterat (kolla med jod)
Börja koka vörten direkt när du börjar laka

Hej!

Har varit drabbad av samma problem med alltför långa bryggdagar.
Beroende på hur man bor så varierar ju förutsättningarna,
men numera så ser mitt bryggjobb ut ungefär så här upp delat på ett antal korta arbetspass:

Onsdag: Receptkoll/justering mot ingrediens-saldot och uppvägning av malten.

Torsdag: Malning med långsam kvarn och framplockning av grytor, mäskomrörare,termostater,timers mm mm.
              Uppmätning av mäskvattenmängd och riggning av timer och termostat.

Fredag:  Inmäskning direkt vid hemkomsten från jobbet, vattnet var ju redan varmt pga timern och termostaten.
             Medan bryggmästaren njuter sin kvällsvard samt nedsköljer densamma med gott hembryggt öl
             så jobbar mäskomröraren plikttroget på sitt enformiga men viktiga arbete.
             Manuell tillsyn och temp-rast-justering kombineras frimodigt med hämtning av mera gott hembryggt öl wink
             När 78° uppnåtts stängs all strömmen av och kärlet isoleras med gammalt duntäcke och filt.

Lördag: Starta anläggningen igen och lyft upp de tempgrader man tappat över natten, (ca 20-25°)
            medan bryggmästaren äter frukost.
            Laka, koka, städa och ät sedan tidig lunch wink

Säkerligen så finns det bättre och snabbare lösningar men än så länge har automationen inte kommit längre i mitt bryggeri.

Mvh Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

Hej

5.5 timma, jag skulle jubla över den tiden. Jag gör en "Raasken mini" förberedelse dagen/kvällen före. Allt är färdigt med uppvägd malt, humle, mäskärlet isolerat, kastruller framme. På morgonen så kan jag direkt börja med uppvärmning av mäskvattnet.

Min bryggdag brukar va på 7-8 timmar, men det gör inget, bryggning är trevligt.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Ja, självklart är det trevligt, men det skulle vara skönt att kunna spontanbrygga. Jag får fundera vidare helt enkelt. 5,5 h var kanske att krydda historien en aning, men säg 6 h. Kom också ihåg att jag då hade det tråkiga kvar. 
/ jacob

Man kan minska mycket av det tråkiga genom att försöka plocka upp efter sig och diska så mycket som möjligt under kok och nerkylningstiden. Sen är det bara lite småplock och lätt diskning kvar efter att vörten är klar för att börja jäsa.

Du kan ju bygga något sånt här http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=2071 och ha som vattenkokare, går nog rätt mycket snabbare än att värma upp på vanlig spisplatta. Ev. kan du göra en Raskens och koppla in timer och tersostat till den. Så är det bara att köra igång så fort du kommer hem. smile Det var en ruktigt bra idée jag ska börja göra så. Då kan jag sova lite längre den morgonen jag ska brygga smile

Jag har bryggtider på ungefär 4½ timme från start till mål kan komma ner på 4 om allt flyter se beskrivning om mitt bryggverk http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=2891 men det gäller att få logistiken att tima

Alla djur utom människan vet att livets huvudsakliga mening är att njuta av det.

Brukar ligga på 5-6h inklusive allt om jag förbereder krossning av malten samt rätt mängd dagen innan samt ställer in utrustningen i köket (Gryta, kylväska, kylspiral etc). Du är alltså i gott sällskap wink

Jag ligger på ca 4h inkl diskning på 20 L-batcher

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Thomas Fransson skrev:

Jag ligger på ca 4h inkl diskning på 20 L-batcher

Jäklar, det är bra jobbat. Hur gör du med uppvärmning och sånt då? Hur långt kok, en timme eller mer? Jag kör alltid 90 min för det är svårt att få ett så rumlande kok man vill åt på en gasspis och 20 liter vört.

/jacob

15 Senast ändrad av Thomas Fransson (2010-10-21 17:26:14)

Jag kör oftast bara 60 minuter, men då använder jag aldrig pilsnermalt.

Jag fuskar ofta och använder varmvatten från kranen till inmäskningen.
(Har inte noterat några bieffekter ännu, men det är så klart mot reglementet och kan så klart variera från hus till hus...)

Jag multitaskar rätt friskt. Under mäsk och kok förbereder jag allt och ser till att ha allt inkopplat, uppvägt samt diskar efter hand ngt inte behövs mer. ex. mäskärl. Börjar koka vörsta lakningen medan den andra är på väg ut osv...

När koket är slut är det bara att syresätta och diska grytan och samtidigt bakspola plattvärmeväxlaren och skölja grytan med vattnet från PVV.
Pitch tar ju inte många sekunder så det är nästan dumt att nämna wink

Är ju eg. kock så det kanske faller mer naturligt att köra så det ryker wink
Pang pang pang, chop chop chop...

Om du har locket på under uppkok och tar av det när du fått till ett kraftigt kok så brukar koket hålla i sig.
Det är just att komma upp i ett ordentligt kok först som brukar behövas för att sedan kunna koka resten av tiden utan lock...

www.bryggradio.com

Ser inte att tiden är det viktiga, resultatet måste vara det som man ska jobba med.
Dvs ett bra kvalitétsöl med trippeldekoktion och en rejäl koktid tar minst 8-9 timmar.
Varför försöka ta genvägar för att göra ett bra öl?

Japp!! håller med Kenneth till 100% .. wink
Sen finns det en verklighet med fru,barn,150% jobb osv. och då drabbas jag åxå utav tidssjukan!!
Därav det planerade köpet av en styck Braumeister (så kan den ta så dj... lång tid den behöver på sig) så att kan jag få lite annat gjort åxå!!!

mvh H (som ska försöka göra en bryggning i helgen. trots vedhantering,hönshusbygge,ev fårslakt osv.... puhh  smile )

Läste för länge  sen att man  INTE skall  använda varmt vatten från kranen för att laga mat eftersom man kan få med lite oönskade saker , bland annat  metaller etc , då kan det inte vara så nyttigt att brygga öl med  eller , antar jag . Själv kör jag , för det mesta  med källvatten från Göstakällan i Tullinge som är helt OK ,lite konkande i den ganska branta trätrappan speciellt om den  är snötäckt , då blir det lätt lite akrobatiskt  , men  annars tar jag kallt vatten från kranen som jag tappar kvällen innan jag brygger .
Själva bryggandet  får ta den tid det tar , det är bra  resultat som räknas , det  är ingen marathon :-)

AboJake skrev:

Läste för länge  sen att man  INTE skall  använda varmt vatten från kranen för att laga mat eftersom man kan få med lite oönskade saker , bland annat  metaller etc

hmmm, det måste väl vara ifall man har en asgammal varmvattenberedare i zink eller gjutjärn ;-)
Det är väl ofta så att man rekommendera att INTE använda varmvatten som vanligvis är stillastående då det finns risk för att bakterier och annat skojigt växer i det... i så fall ska man koka det i minst 5 min...

jag är tveksam till att metaller och liknande fällar ut och kommer med vattnet ur kran. Däremot fällar en del mineral ur vatten när det värm upp över längre tid, i särdeleshet sånt som är bra att ha i bryggvatten som tx kalk.
Vill man vattenbehandla kan det vara bra att komma ihåg detta då en vattenanalys vanligvis är gjort på kallvattnet. Har kalk fällts ut vet du ju inte vad dit utgångsläge för vattenbehandling är... Har man fjärrvärme och en  genomströmningsvärmare är detta knappast något problem, då är det bara skönt att börja värma mäskvatten från 55C istället för 8C.

Hursomhelst, jag är ingen vatten expert, men det är i alla fall så jag resonera...

Angående koppar.
Rekommendationer
Använd inte varmvatten ur kranen till matlagning eller dryck. Kopparhalten kan normalt minskas betydligt om man låter vattnet rinna ur kranen någon minut innan man dricker det. Undvik att laga till och förvara livsmedel i koppar- eller mässingskärl som inte belagts med annan yta.

källa: http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med- … er/Koppar/

Livsmedelsverket .
Kan man dricka vattnet direkt från varmvattenkranen?
Nej. Det varma kranvattnet kontrolleras inte och bör därför inte användas som dryck och till matlagning.

Om man har kommunalt dricksvatten är vattnet i kallvattenkranen kontrollerat av leverantören. Kommunalt dricksvatten är ett livsmedel som ska följa Livsmedelsverkets bestämmelser.

Vill man dricka varmt vatten är rådet att man först spolar ut så mycket kallvatten ur kranen att det vatten som kommer ut har jämn temperatur. Det är lätt att känna med handen. Värm sedan upp det på spisen till önskad temperatur. Vattnet behöver inte koka.

http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Frago … tenkranen/

22 Senast ändrad av Thomas Fransson (2010-10-22 09:36:43)

AboJake skrev:

Läste för länge  sen att man  INTE skall  använda varmt vatten från kranen för att laga mat eftersom man kan få med lite oönskade saker , bland annat  metaller etc , då kan det inte vara så nyttigt att brygga öl med  eller , antar jag . Själv kör jag , för det mesta  med källvatten från Göstakällan i Tullinge som är helt OK ,lite konkande i den ganska branta trätrappan speciellt om den  är snötäckt , då blir det lätt lite akrobatiskt  , men  annars tar jag kallt vatten från kranen som jag tappar kvällen innan jag brygger .
Själva bryggandet  får ta den tid det tar , det är bra  resultat som räknas , det  är ingen marathon :-)

Ja och det är ju knappast ngt nytt, och jag har aldrig rekomenderat ngn att använda varmvatten.
Men det kan fungera alldeles utmärkt.

www.bryggradio.com

Det är ett icke problem med koppar i bryggvattnet.
Jämför vad en sur vört pH5 kokt i en kopparpanna på ett bryggeri löser ut koppar mot 60C vatten med pH 8 i ett vattenledningsrör.

Är det inte så att många "helt rostfritt-bryggare" ibland kokar med lite kopparkopplingar för att få lite koppar i vörten till jästen?

www.bryggradio.com

I regel är kopparpannorna förtennade på insidan för att just undvika att en massa giftig koppar fälls ut.
Hög värme plus lågt pH gör att kopparjoner fälls ut. Det är inte särskilt bra.