Ph-stickor

Hej

Jag har börjat att använda Ph-stickor (bättre sent än aldrig). Är dom temp relaterade på något sett?.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Ph-stickor

Techno skrev:

Hej
Jag har börjat att använda Ph-stickor (bättre sent än aldrig). Är dom temp relaterade på något sett?.
Bo

Jag undrar samma sak. Har för mig att jag läst något om detta förut. Men eftersom man är seg i skallen som en 95åring så är det svårt att komma ihåg.

Jag vet inte hurvida stickorna är temperaturkänsliga, men det tror jag inte.
Däremot är pH temperaturstyrt, kanske denna artikeln kan kasta lite ljus över det hela - http://sv.wikipedia.org/wiki/Vattnets_autoprotolys

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Olika temp ger olika pH värde
http://www.eutechinst.com/techtips/tech-tips4.htm

När du mäter med en droppe på en pH-sticka så kan du förutsätta att det är vid rumstemperatur.

Kvittar inte det? Det är väl PH i tex mäsken som är intressant? Och håller mäsken 67 grader tex, så är det väl vid den tempen Ph värdet verkar i mäsken? Har jag totalt fel i hjärnkontoret nu eller?

Nu var det iofs bara vid mäsk som jag menar. Har inte själv använt mina stickor ännu, så man är ju åxå nyfiken.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Hej

Om jag testar stickan direkt i mäsken säj vid 68 c, och sedan i kokande vört, och till slut i 20 c färdig öl, får jag rätt Ph på alla 3?

Bo

Off topic: Det är synd att jag inte har ph-stickor som går över 6,8 skulle gärna veta vad vattnet har för ph-värde? Det säljs inga ph-stickor från 6,8 och uppåt här va? Hittade svindyra ph-stickor på apoteket som har en bredare skala.

Techno skrev:

Hej

Om jag testar stickan direkt i mäsken säj vid 68 c, och sedan i kokande vört, och till slut i 20 c färdig öl, får jag rätt Ph på alla 3?

Bo

Jo men så måste det vara. Det är ju mäskens aktuella ph-värde man mäter och får fram om nu inte stickorna blir konstiga vid en viss temperatur.
Det är inte som densitetsmätning med hydrometer, där fel temperatur ger ett missvisande värde.

Hej

Off Topic:

Jag har vid mina senaste 2 bryggningar använt mig av Ph5,2 stab. från Humlegården. Enligt mina ph stickor så håller sig ph på det området när jag testar mäsken. Ph 5,2 skall visst va ett ok område angående mäskning. Jag är helt novis inom det området samt har bara dom senaste bryggningarna kollat lite ph med stickorna.

Ni som är bra med Ph samt salter är Ph 5,2 ett önskvärt Ph i mäsken?

Bo

Jag har läst lite om ph värde jag med. Och det ska väl vara det optimala PH-värdet 5,2 alltså, sen kanske det varierar till och från när det gäller öltyp (vad vet jag). Är sugen på att använda ph 5,2 stab jag med. Blir en sån i nästa beställning. Jag har misstänkt ett tag och nu fått det bekräftat att i mer eller mindre alla mina brygder har ph-värdet vid mäskning varit helt åt helvete. Testade med mina relativt nyinköpta ph-stickor och fick ett ph värde på 5,9, Det förklarar att mina öl brukar bli konstigta. Förutom min imperial stout som enligt mig blev klockren. Jag har ett typiskt stoutvatten skulle jag tro.