Importera malt m.m från Humlegårdens sortiment till Beersmith

Finns det någon möjlighet att göra detta smidigt?

Sv: Importera malt m.m från Humlegårdens sortiment till Beersmith

Det skulle även jag tycka var förnämligt. Maltmagnus har ju en fil med sitt sortiment för nerladdning. Har kikat å humlegården men inte hittat någon.

Precis! Kanon av MaltMagnus att fixa detta.
Tar sån förbaskad tid att sitta och jämföra alla sorter när man bygger om andras recept.

+1 hade varit grymt!

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Vi skulle gärna ha det. Är det någon som kan hjälpa oss med detta? Råmaterialet till datafilen har vi ju, frågan är bara hur det ska formateras.

-- Svante

Ska undersöka lite angående en lösning!

varför inte gå in på beersmiths hemsida http://www.beersmith.com/support.htm där finns de flesta sorterna

Toni - upptäckte precis det du sa, kanon!

Toni skrev:

varför inte gå in på beersmiths hemsida http://www.beersmith.com/support.htm där finns de flesta sorterna

Sant. Men det kan bli rätt rörigt i malt och humlelistan. Vore mycket smidigare med att bara ha de sorter som man har tillgång till. Man kanske kan redigera själv. Jag är dessutommosäker på om listorna är kompletta. Saknar några karamellmalter tex några karamellmalter trots att tex weyermannsövriga finns. Måste dubbelkolla så att det jag skriver stämmer. Tycker mig dock ha försökt flera gånger.

ganska enkelt att få in de sorter du vill ha, markera scratch pad gå på file och import.
välj fil och sedan är det bara att dra över de sorter du vill ha till grains & extracts

humlegårdens sortiment i beersmith hade varit kanon, ingen som har det?

Svante skrev:

Vi skulle gärna ha det. Är det någon som kan hjälpa oss med detta? Råmaterialet till datafilen har vi ju, frågan är bara hur det ska formateras.

För ett tag sedan lekte jag lite med göra om SHBF's öltypsdefinitioner till BeerXML-format och importerade dom i Beersmith. Inget omöjligt jobb, med lite tidsödande...
http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?f=2&t=5874

Jag skulle kunna försöka mig på det om informationen finns elektronisk tx i ett kalkylblad eller som csv-fil.... jag vill dock inte lova att bil klar någon gång ;-)

Jag kan enkelt exportera informationen som csv eller annat textbaserat format. Säg bara till vilka fält som ska vara med så fixar jag det.

-- Svante

jrm, Svante, en eloge till er. bra initiativ.
/Floke

ett önskemål är att få med pris/kg

JRM: Jag använder dina deffar och de funkar jättebra, bortsett att de inte har med karbonering (vilket vi väl inte harhär?).

All Weyermannmalt och det mesta av Fawcettmalten finns att tanka ner från Beersmiths sajt (saknar bland annat Dark Crystal).

Jag vet att det går att bättra på öltypdefinitionerna, tx med karbonering, jag har än så länge enbart lekt med den information som ges ut av SHBF och där saknas karbonering... Dom fyller sitt syfte för mig, så det har inte blivit så mycket mer än... Jag har funderat på att "låna" karboneringsinfo. från BJCP definitionerna, men då är jag ju ansvarig när din öl får sämre betyg på SM för att kolsyranivån är fel ;-)

Svante skrev:

Jag kan enkelt exportera informationen som csv eller annat textbaserat format. Säg bara till vilka fält som ska vara med så fixar jag det.

Jag ska kolla lite i det befintliga malt och humle som finns i beersmith och försöka klura ut vilken information som behövs.

Mht. pris/kg får det nog bli en kompromis då priset skilljer beroende på förpackningsstorlek...

jrm skrev:
Svante skrev:

Jag ska kolla lite i det befintliga malt och humle som finns i beersmith och försöka klura ut vilken information som behövs.

Mht. pris/kg får det nog bli en kompromis då priset skilljer beroende på förpackningsstorlek...

Skit i priset, det är väl den onödigaste funktion som finns i beersmith. Har man bryggt innan så har man ju ett hum om vad det kommer att kosta. Och råkar man vara ytterst intresserad av exakt pris för brygd så kan man väl sitta själv med miniräknare och knattra multiplikations och divitonsknapparna.

Svante skrev:

Jag skulle kunna kika lite på det också. Om det bara är i ett strukturerat maskinläsbart format (som csv) så är det väl lika bra att ta med så många fält som möjligt. Förhoppningsvis är det inte så svårt att knåpa ihop ett litet program där man med ett par enkla klick kan konvertera en sådan csv-fil till beerxml-format (och sen vidare till BeerSmith .bsm).

Här finns beerxml och alla dess taggar beskrivet förresten:

http://www.beerxml.com/beerxml.htm

Japp, BeerXML är inte speciellt svårt att jobba med. Öltypdefinitionerna manipulerade jag med ett kalkylblad och sparade sedan som XML.

Svante skrev:

Hur går det, hade du möjlighet att exportera till csv?

Jadå, säg bara till vilka fält som önskas.

-- Svante

Jag gjorde ett test och exporterade filen humletest1.txt .

Den är tabbseparerad istället för csv (kommaseparerad), eftersom fältet alfasyra innehåller decimalkomma. Teckenformatet är UTF-8. Jag kan också exportera till andra format.

batchkod  artikelnummer  humlesort  humleform  skördeår  alfasyra  mängd  odlingsland

Urvalet är humle på 100- och 500-grammare som vi för tillfället har i lager. Jag kan förstås göra andra urval och välja andra uppsättningar fält.

Filen finns på http://www.cervisia.com/public/humletest1.txt .

-- Svante