Bedarö bitter - en bitter?

Hej!

Har precis öppnat en flaska bedarö efter fina omdömen. Det första jag känner är en fenolisk doft som jag för det mesta bara hittar i belgiska typer. Någon på en ölblogg beskrev den som jästig i tonen, något som jag fått för mig oftast står mer för kryddnejlika, snarast hög jästemp och bismaker (på gott och ont). I det här fallet blev jag nog ändå besviken. Namnet bitter för ju snarast tankarna till England och där håller jag snarare fruktighet/estrar som ett mer framträdande drag. Någon som blivit lika besviken? Nu är ju ölet opastöriserat men det känns osanolikt att dåligt förvaring innan jag köpte den skulle kunna förändra smaken och ffa jästbiprodukter åt det här hållet på flaska.

Love

Sv: Bedarö bitter - en bitter?

Jag tycker personligen att Bedarö Bitter är den bästa öl du kan hitta i bolagets standardsortiment - så det där känner jag inte alls igen. Bedarö brukar vara ganska ren i smaken och blanda den brittiska bitterns maltighet med amerikansk uppkäftighet.

Men Systembolaget är notoriskt USLA på att förvara öl. Kolla bästföre-datumet! Om det ligger mindre än tre månader fram i tiden (ofta 6 månader från tappning) brukar ölen kunna smaka lite hur som helst. Har det stått sedan juli, då det var upp emot 30 grader inomhus på mitt systembolag, så är det inte särskilt konstigt om den smakar skumt.

Min är märk bäst före februari 2011. Men på din korta beskrivning känns den här flaskan hel uppåt väggarna. Maltig är helt fel. Uppkäftig är helt fel. Nog för att den är besk men fenolerna slår igenom helt och hållet. Det kam vä antyda att det hänt något. Maltigheten har jäst bort och ersatts av jästbiprodukter... Då ska ja prova en senare i vinter och hoppas på en bättre upplevelse. Den här känns fel och åker i vasken.
Love

Tycker också att de flesta av Nynäshamns produkter har en väldigt tydlig fenolisk bismak (typ nejlika, jästighet, plast osv). Vet inte vad det beror på, kanske jästtyp, jästemperatur eller nåt. Hursomhelst så klarar jag inte av den här bismaken alls. Tycker att den förstör öl som hade kunnat smaka bra. Gäller inte heller bara de öl som säljs på bolaget, utan det är samma sak med de jag har druckit på fat på puben. Ett undantag är deras Barley Wine Bötet som är riktigt bra, kanske har de en annan jäst till just den ölen?

Bitter, IPA, Pale Ale osv ska inte smaka fenolisk belgare. Men jag kanske är konservativ smile

På flaska: London Porter, Dark Mild
På jäsning: Ordinary Bitter
På planeringsstadiet: mera brittiskt

Hmmmm.... Hehe. Lite roligt att någon förstår vad jag påpekar. Men jag har druckit både pilsen och lagern med stort behag så lite konstigt är det. Nu är det j skillnad på underjäst och överjäst.Blir lite sugen på att prova något annat överjäst för att se hur de smakar. Man kanske är lite olika funtad och byggd i smakcentrum och kanske känner vi dessa toner mer framträdande. Det lustiga var att jag på Stockholm beer deltog i en provning och noterade samma toner i en flaska urquell (!). Jag och en annan noterade detta och provledaren trodde också att det kanske hänt något under transporten men urquell är väl fanimej filtrerad så riktigt hur det hänger ihop kan jag inte svara på. Jaja. Jag ska prova en flaska till om någon månad.

Love

Appropå deras ölsorter så tycker jag mig kunna känna vetemalt i både Bittern och IPAn. Denna tanke har legat och grott. Är jag helt ute och cyklar? Jag tycker att vetetonen är ganska distinkt.

Jag bor ju bara knappa 2 mil bort så ett studiebesök skulle kanske reda ut det hela..

Bedarö Bitter och Indianviken är de två av bryggeriets öl som det skriker fenoler om. Något lurt med jästen där helt klart.

http://www.olprovningar.se/

rickgordon skrev:

Bedarö Bitter och Indianviken är de två av bryggeriets öl som det skriker fenoler om. Något lurt med jästen där helt klart.

Ja drack en seven giraffes förra helgen följt av en bedarö bitter. Vanligtvis så gillar jag bedarö men den kändes inte alls bra denna gång. Smakade oren jäsning.

Skönt att fler känner igen sig. Då får man ju antingen misstänka fel i batchen eller att den helt enkelt är sådär. Hursom så stämmer inte varudeklarationen på den flaska som jag drack.

Jag får också säga att när jag drack Bedarö Bitter i helgen så tyckte jag att den inte smakade så bra som den brukar göra.. så ja, det kan vara något i galet med den batchen. Flaskan jag drack var också stämplad med bäst före feb 2011.
Bryggeriet hade nog velat veta detta om det nu är så.

Samma här. feb 2011

kristjanstefansson skrev:

Appropå deras ölsorter så tycker jag mig kunna känna vetemalt i både Bittern och IPAn. Denna tanke har legat och grott. Är jag helt ute och cyklar? Jag tycker att vetetonen är ganska distinkt.

Jag bor ju bara knappa 2 mil bort så ett studiebesök skulle kanske reda ut det hela..

Jag tror också att den innehåller ganska mycket vetemalt. Jag bryggde en öl i höstas med denna som inspiration till en fest. Med 20-30% vetemalt och 3-4% chokladmalt som blev riktigt lyckad, den tog slut så snabbt att jag han knappt smaka den själv. Vad jag kommer ihåg så tycker jag att vetemalten var tydliga i båda, min kanske hade mer vete än Bedarö? Jag kommer defenitivt att utveckla det receptet :-).

8þ Mats

Brandeman och megen: Jag har varit i kontakt med Nynäshamn. De ville vi skulle kolla flaskans batch märkning (A,B,C,D, AB) så att dom kan testa sina referensflaskor. Återkom gärna med dessa så ska jag vidarebefodra till Nynäs.

/F

Tyvärr gick min flaska ner i kaustiksodabad inför nästa upptappning så jag kan inte lämna någon uppgift. Om jag går på bolaget ska jag kolla på en flaska där.
Mvh love

Hej och hå! Jag hittade etiketten. Markering på A och B. Februari 2011 bäst före.

16 Senast ändrad av brandemannen (2010-10-19 17:23:33)

kristjanstefansson skrev:

Är det inte så att du associerar fenolerna med veteöl då? De kanske har vetemalt  men det står inget på etiketterna va?

WD78 skrev:

Brandeman och megen: Jag har varit i kontakt med Nynäshamn. De ville vi skulle kolla flaskans batch märkning (A,B,C,D, AB) så att dom kan testa sina referensflaskor. Återkom gärna med dessa så ska jag vidarebefodra till Nynäs.

/F

Tyvärr har inte kvar faskorna, eller ettiketerna menade jag smile

Tycker också Bedarö är det bästa ölet över disk på systemet. Dessutom är flaskorna otroligt bra för oss hembryggare smile

kabuto skrev:

Jag tror också att den innehåller ganska mycket vetemalt. Jag bryggde en öl i höstas med denna som inspiration till en fest. Med 20-30% vetemalt och 3-4% chokladmalt som blev riktigt lyckad, den tog slut så snabbt att jag han knappt smaka den själv. Vad jag kommer ihåg så tycker jag att vetemalten var tydliga i båda, min kanske hade mer vete än Bedarö? Jag kommer defenitivt att utveckla det receptet :-).

Hur har det gått med receptutvecklandet?
Vilken jäst tror ni de använder? Iofs så kanske man kan odla upp från en flaska men det är ändå intressant att få veta.

Jag tycker att Bedarö Bitter är supergod men första gången jag drack den reagerade jag också över namnet. Den känns inte alls särskilt engelsk, vilket bitter antyder för mig. Men typer kontra utveckling etc...

Nu var det länge sedan jag drack en Bedarö. Jag gjorde en liknande med svartpeppar, hade glömt bort den. Den blev väldigt disig kommer jag ihåg. Ska stoppa en i kylen om jag kommer ihåg det när jag kommer hem.

8þ Mats

Kan man inte anta att det är stor andel vetemalt och belgisk jäst på det?  Doftar och smakar lite skumbanan tycker jag. Spännande! smile

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

Jag hade inga som helst förutfattade meningar om just den ölen inna jag provade den. Hängde inte upp mig på namnet alls för visst är det så att namnet Bitter kanske är lite vilseledande. Hursomhelst så tyckte jag att det var en himla god öl. Läste inte å etiketten om bäst före datum eller så men det var hyfsat nyligen jag drack den. förra månaden eller så. Jag kommer absolut att köpa fler flaskor av denna. Kalasgod öl!!   Mums! Men var är det för öl egentligen?  vet inte vad man ska klassa den som. absolut så så drar den åt belgiska/tyska smaker med måttliga inslag av skumbananer osv..  intressant öl. roligt med bryggerier som törs tänka utanför lådan.

24 Senast ändrad av Extatiskt Rasande (2011-11-19 21:19:02)

Jag pratade med dom i nynäshamns monter på Örebro Öl och Whiskyfestival idag. Han jag pratade med sa att jästen var "deras egna", som var i grunden engelsk. Det var en andel vetemalt och amerikansk humle.

För övrigt drack jag Tjockholmen Tjinook och Bötet hos Nynäshamn. Bötet var finfin som förra gången jag drack den. Bra lagrad. Massor med torkad frukt. Tjockholmen Tjonook drack jag för första gången nu ikväll. Den var som att öppna en ny påse chinook och dofta. Torr och ren. Båda ölen var bland de bästa  på mässan, av de jag smakade.

För c:a 2 veckor sedan var jag på Loch Ness Taverna nära Mariatorget (Sthlm). Dom hade samma dag fått in Stark Bitter på fat från Nynäs. Om Bedarö Bitter är grym så är denna öl asgrym! Hårdare humlad rakt över: beska, arom och doft. Färgen var åt "amber ale" hållet. ABV ~5.9%. Hoppas denna kommer på systemet så småningom!

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!