Jästhjälp

Hej!

Jag undrar hur man beräknar jästmängden till en ölsats? Vi har tänkt brygga 150 liter lager och vi köpte två påsar flytande activator pilsnerjäst. Kommer den jästen att föröka sig så att det blir tillräckligt eller måste vi köpa mer jäst? Sedan undrar jag också om jag kan lösa problemet med att göra en förkultur som förökar sig? Tacksam för svar!

Buskisbryggarn

Sv: Jästhjälp

För att jäsa 150 l lager, och då antar jag att du har ett  OG på 1,050, behöver du ca 2800 miljarder celler.  Det är 28 paket jäst. Du kan även göra en starter, men då behöver du ändå 5 paket och 100l förkultur om du inte har en magnetomrörare. Skaka 100 liter är inte heller så bra.
Jag skulle göra en mindre sats först och återanvända jästen till stora satsen.
www.mrmalty.com hittar du en "pitching rate calculator" där du kan räkna ut hur mkt du behöver i de olika fall. Om tid och pengar är viktiga, skulle jag satsa på 11 paket torrjäst i stället.

http://saccharolicious.blogspot.com

Hej

Ja får det till 10 paket i en starter på 40 liter. Väldigt mycket det oxså. Jag skulle oxså köra på torrjästen.

Jag tycker alltid att volymen på kulturerna är så stora hos mr Malty?

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

4 Senast ändrad av Thomas Fransson (2010-10-06 18:00:31)

Bo, räknar du på ale-fermentering?

Ni har inget bryggeri in på knutarna?
I sådana fall kan ni alltid ringa dem och höra om de har lite jäst att skänka er om ni tar med er lämplig behållare...

Annaras skulle jag rekomendera propagering med konstant syresättning och matning.
Man behöver en syresten, mikronfilter och en luftpump (plus lämpliga slangar och behållare) Sedan gäller det att hålla koll på SG't i propagatorn så det inteförsvinner ner, då har jästen börjat jäsa istället för att föröka sig, o då ska man vara snabb med att kapa syresättningen.

Till er batch kan det tänkas att ni behöver en dubbel uppsättning syresten och tillhörande pump för att få rätt syrehalt i "propagatorn"
Fördelen med pump och syresten är att det är enklare att rådda ihop ett lämpligt kärl till detta jämfört med att ha ett kärl och en magnetomrörare
som klarar att veva runt 15-20 Liter...

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Techno skrev:

Hej

Ja får det till 10 paket i en starter på 40 liter. Väldigt mycket det oxså. Jag skulle oxså köra på torrjästen.

Jag tycker alltid att volymen på kulturerna är så stora hos mr Malty?

Bo

Jag räknade på så få paket som möjligt eftersom frågan rörde 2 paket.

Intressant detta. Matematiken är otvetydig, men hur funkar det i realiteten? Kanske kunde vara något för Bryggradion, att snacka med något mikrobryggeri om hur de gör och resonerar kring jästgivor. De kör väl knappast i 280 smackpacks i en 1500-litersbatch?

Think globally. Drink locally.

Finns flera alternativ för "riktiga" bryggerier:
a) Man har ett jästlab och odlar upp sin egen jäst. Då har de kanske 50 l förkultur som de beluftar. Sedan återanvänder man slurryn flera gånger
b) man kan köpa större förpackningar jäst, antingen 500 g torrjäst, eller 1 liter jästslurry från wyeast
c) man får jäst från ett större bryggeri. Det var rätt vanligt i Belgien förut, men på senare tiden är det inte lika lätt längre. Det finns dock några bryggerier som får sin jäst av Orval

Jag håller med Thomas. Jag har alltid kört med förkulturer på 1/10 av brygden, och har aldrig haft problem med jäsningar. Då är detta förkulturer med luftning och omrörning. Starta från mer än en påse är helt onödigt. Jag startar vanligtvis från ett par tusen celler från en odlingsplatta och skalar upp (har dock naturligtvis stenkoll på steriltet under processen). Jag har med utmärkt resultat startat upp jäsning av 60 liter från 6 liter förkultur, så att starta en 15-20 liters med hjälp av en påse borde göra susen.

/Calle